• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
2

ضرورت حرکت به سمت انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر/ پویا انرژی تا سال ۱۴۰۶ تولید برق پاک (سبز) خود را به ۱۲۵ مگاوات می‌رساند

  • کد خبر : 111606
  • ۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۹
ضرورت حرکت به سمت انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر/ پویا انرژی تا سال ۱۴۰۶ تولید برق پاک (سبز) خود را به ۱۲۵ مگاوات می‌رساند

«عباس علی‌آبادی» وزیر صنعت، معدن و تجارت به تازگی از پروژه بخار نیروگاه سمنان بازدید به عمل آورده است تا در جریان آخرین مراحل آن قرار گیرد. شرکت پویا انرژی به عنوان بازوی اجرایی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) در ایجاد نیروگاه‌هایی برای واحد‌های صنعتی پیشگام شده است.

«محمد زمان جلویان» مدیرعامل شرکت «تولید و توسعه پویا انرژی نگین سبز خاورمیانه» گفت: دکتر «عباس علی‌آبادی» وزیر صنعت، معدن و تجارت از پروژه بخار نیروگاه سمنان در ۱۹ مردادماه سال جاری بازدید به عمل آوردند. شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) با سرمایه‌گذاری افزون بر ۸۶ میلیون یورو روی دو واحد گازی ۱۸۳ مگاواتی مجموعا ۳۶۶ مگاواتی سرمایه‌گذاری کرده و طی یک سال آن‌ها را وارد مدار کرده است.

جلویان درباره مکانیسم نیروگاه‌های گازی توضیحات بیشتری ارائه داد و گفت: در نیروگاه‌های گازی یا سیکل باز، حرارت خروجی این توربین‌ها وارد هواشده و مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و ما اگر بتوانیم از حرارت خروجی توربین‌ها استفاده کنیم و این حرارت را وارد یک دیگ بخار کنیم، قادر به تولید بخار در یک سیکل بسته خواهیم شد که می‌تواند تولید انرژی کند؛ بنابراین با سرمایه‌گذاری حدود ۱۵۰ میلیون یورویی، بدون استفاده از سوخت، می‌توانیم یک واحد ۱۶۰ تا ۱۷۰ مگاواتی را وارد مدار کنیم.

اهداف بلند هلدینگ پویا انرژی

وی در ادامه تصریح کرد: یکی از اهداف بلند هلدینگ پویا انرژی به عنوان بازوی اجرایی «ومعادن» در حوزه انرژی، تبدیل نیروگاه‌های گازی سمنان به نیروگاه‌های سیکل ترکیبی است. ما می‌توانیم نیروگاه سمنان را با احداث دو واحد بخار بین ۱۶۰ تا ۱۷۰ مگاوات با هزینه هر یک ۱۵۰ میلیون یورو – در جمع ۳۰۰ میلیون یورو – به نیروگاه سیکل ترکیبی با راندمان ۵۴ درصد تبدیل کنیم. راندمان نیروگاه‌های گازی حدودا بین ۳۴ تا ۳۶ درصد است که راندمان بالایی به شمار نمی‌رود؛ بنابراین اگر بخواهیم از سوخت‌های فسیلی و حامل‌های انرژی بهره بیشتری ببریم، باید راندمان خود را بالا ببریم که یکی از روش‌های افزایش راندمان در نیروگاه‌های گازی، تبدیل آن‌ها به سیکل ترکیبی است که از حرارت خروجی اگزوز توربین‌های گازی، برای تولید بخار در نیروگاه‌های بخار استفاده می‌شود. در عمل این نیروگاه به نیروگاه سبز نزدیک‌تر است. در این سیستم نیز می‌توانیم ادعا کنیم که بخش بخار این نیروگاه سبز است. این پروژه کاملا محیط زیست‌محور یا دوستدار محیط‌زیست است و در راستای صرفه‌جویی در منابع فسیلی است که به کاهش آلایندگی محیط زیست کمک می‌کند.

استفاده بهینه از سوخت‌های فسیلی با تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی

مدیرعامل شرکت پویا انرژی در ادامه خاطرنشان کرد: در عین حال اینکه ایران جزو بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های گاز جهان است، از سویی نیز مصرف‌کننده بزرگی است، از این‌رو در زمستان با محدودیت سوخت گاز روبرو می‌شویم. یکی از راهکار‌هایی که می‌تواند سبب صرفه‌جویی در سوخت‌های فسیلی شود، این است که واحد‌های گازی به واحد‌های سیکل ترکیبی تبدیل شوند که این اتفاق در مجموعه پویا انرژی در حال پیگیری است.

جلویان در پاسخ به این پرسش که اگر با چالش گاز روبرو شوید، آیا به سمت مصرف مازوت پیش می‌روید، گفت: سوخت اصلی نیروگاه‌های سیکل ترکیبی، گاز و سوخت پشتیبان آنها، گازوئیل است. در نیروگاه‌های بخار سنتی مثل نیروگاه نکا، نیروگاه شهید منتظری و بخشی از نیروگاه شهید رجایی می‌توانند از مازوت استفاده کنند، اما سوخت اصلی نیروگاه سیکل ترکیبی گاز است.

بازدید آقای وزیر

وی در ادامه همچنین درباره بازدید وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: با توجه به اینکه حوزه تخصصی وزیر صمت، حوزه انرژی بوده است و وی سال‌ها در صنعت برق و وزارت نیرو پست‌های کلیدی داشتند و شناخت عمیقی از این صنعت دارند، از این‌رو در ضمن بازدید از پروژه از آن بسیار استقبال کردند، البته رهنمود‌هایی نیز برای تسریع در پروژه و انعقاد قرارداد داشتند. امیدواریم قبل از پایان سال فاز اجرایی پروژه بخار سمنان آغاز شود و وزیر صمت نیز بر روی این موضوع تاکید کردند. تمام تلاش ما این است که بتوانیم تا بهمن یا اسفندماه سال‌جاری آن را اجرایی کنیم. برنامه زمانی اجرای پروژه بخش بخار نیروگاه ۳۲ ماه زمان نیاز دارد که امیدواریم با تامین عمده منابع مالی که از درآمد‌های خود ماست، این پروژه به پیش برود.

توان ساخت داخلی در ساخت نیروگاه

مدیرعامل شرکت پویا انرژی در پاسخ به این پرسش که این پروژه با چه چالش‌هایی روبرو بوده است، گفت: در پروژه نیروگاه گازی با توجه به این موضوع که در زمینه توربین گازی و همچنین توربین بخار به توان ساخت داخلی رسیده‌ایم و همچنین گروه مپنا این توانایی را دارد که این نیروگاه‌ها را بسازد و درصد بالایی از این دانش فناوری و تجهیزات، بومی‌سازی شده‌اند و از سویی، با توجه به حمایت کامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) و تامین به‌موقع تامین منابع در این طرح، این نیروگاه در زمان بسیار خوبی وارد مدار شد. واحد ۱ گازی در بازه زمانی ۵ ماهه وارد مدار شد. یعنی قرارداد را اسفند ۱۴۰۰ ابلاغ کردیم و ماه مرداد سال بعد این واحد به اتمام رسید، این در حالی است که بین ۱۴ تا ۱۶ ماه طول می‌کشد که یک واحد گازی به اتمام برسد؛ بنابراین پروژه، دو واحد مجموعا با ظرفیت ۳۶۶ مگاوات هستند که البته توان عملی توربین‌های گاز با کلاس E وابسته به شرایط محیطی با توان عملی ۲۹۰ مگاوات هستند. کل سرمایه‌گذاری انجام‌شده دو نیروگاه و پست مربوطه با ارزش‌افزوده ۸۶ میلیون یورو شده است.

سرعت بالای پروژه

جلویان با اشاره به علت سرعت بالای این پروژه عنوان کرد: تامین مالی این پروژه از سوی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) از یک سو و توان اجرائی و همکاری خوب گروه مپنا که تجهیزات توربین را روی سکو آماده داشتند، از سوی دیگر باعث سرعت این پروژه شد. ضمنا کار شبانه‌روزی خوبی در خود پروژه وجود داشت. همچنین بخش BOP یا Utility نیروگاه اعم از فونداسیون، توربین و … هستند که از قبل آماده بوده‌اند، از این‌رو تمام این عوامل باعث هم‌افزایی و هم‌گرایی در پروژه شد که واحد اول مردادماه ۱۴۰۱ و واحد دوم نیز فروردین ۱۴۰۲ ذیل یک تفاهم‌نامه وارد مدار شد. با این طرح‌ها قادر شدیم به صنایعی مانند فولاد مبارکه و گل‌گهر که از ما برق خریداری کردند، برق با تضمین عدم قطع تحویل بدهیم. برق نیروگاه ما با توجه به اینکه ذیل تفاهم‌نامه ۶۰/۱۷۲۲۴۶ است، هم‌اکنون به عنوان تنها نیروگاهی که تا امروز که تضمین عدم قطع دارد. این برق توانست به صنایع مادر کشور کمک کند و جلوی عدم‌النفع این شرکت‌ها را در زمانی که مشکل تامین برق برای آن‌ها وجود دارد، بگیرد که موضوعی بسیار مهم است.

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه شبکه سراسری مانند یک شبکه تار عنکبوتی است که در تمام سطح کشور پراکنده شده، نیروگاه می‌تواند با مصرف‌کننده قرارداد ببندد که حق ترانزیت به شبکه پرداخت می‌شود تا شبکه برق، برق ما را در نقطه مصرف به مصرف‌کننده تحویل دهد و بدین روش از سیستم‌های موجود انتقال و توزیع وزارت نیرو استفاده می‌شود و این حق ترانزیت که مبلغ قابل‌توجهی هم نیست پرداخت می‌شود و این برق با تضمین عدم قطع برق که ذیل یک تفاهم‌نامه چهارجانبه است، به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

راهکاری جز بهره گرفتن از مشارکت صنایع در احداث نیروگاه نداریم

وی در پاسخ به این پرسش که دیدگاه شما درباره هلدینگ‌های صنعتی در کشور که مجبور به ساخت نیروگاه شده‌اند چیست، گفت: با توجه به این موضوع که در کشور ما برق به عنوان یک خدمت محسوب می‌شود و نه یک کالا و حامل‌های انرژی با قیمت پایین ارائه می‌شوند، صنعت برق برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی جذابیت ندارد؛ بنابراین صنعت برق چاره‌ای جز این ندارد که از مشارکت صنایع بزرگ که ارزش‌افزوده قابل‌توجهی دارند برای توسعه زیرساخت‌های تولید برق بهره بگیرد. بدون شک اگر قیمت برق و سایر حامل‌های انرژی همانند سایر کشور‌های دنیا قیمت واقعی داشت، این شیوه را نمی‌پسندیدم، چراکه معتقدم هر بخشی کار خودش را انجام بدهد، زیرا تمام حوزه‌ها در دنیای امروز به‌شدت تخصصی شده‌اند، بنابراین بهتر است هر گروه تخصصی، کار خودش را انجام بدهد و هر بنگاه‌داری وارد بنگاه‌داری دیگری نشود که تخصص او نیست و در راستای تخصص و بودجه خودش گام بردارد. ولی در شرایطی که حامل‌های انرژی قیمت واقعی ندارند، راهکاری جز این کار وجود ندارد و این راهکاری است که در سیستم ما به خوبی جواب می‌دهد که صنایع بزرگ برای تامین انرژی خود وارد میدان شوند و نیروگاه احداث کنند که اولین آن توسط شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) و دومی توسط فولاد مبارکه وارد مدار شده‌اند که اتفاقا نیروگاه‌های خوبی هستند و توانستند در همین مدت محدود کمک قابل‌توجهی به شبکه برق کنند و کمک مهمی در راستای کاهش عدم‌النفع به صنایع انجام بدهند. البته باید یادآور شد که هلدینگ «ومعادن» یک واحد انرژی دارد و در این زمینه تخصصی کار کرده است و شرکت مپنا و هلدینگ‌های انرژی در ساخت این نیروگاه‌ها دخیل بودند. هرچند باید اذعان کرد که ضعف برخی شرکت‌ها آن است که دپارتمان انرژی ندارند.

افتتاح نیروگاه خورشیدی

مدیرعامل شرکت پویا انرژی با اشاره به پروژه‌ای دیگر این مجموعه عنوان کرد: پروژه دیگر ما که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت از آن دیدن به‌عمل آمد، افتتاح نیروگاه خورشیدی در ۴ تا ۵ کیلومتری سمنان بود. همچنین در حال احداث یک نیروگاه خورشیدی جدید ۱۴ مگاواتی در کنار نیروگاه خورشیدی در سمنان در زمینی با مساحت ۱۵ هکتار هستیم. نیروگاه ۱۰ مگاواتی ما ۱۳ هکتار است. امیدواریم تا تیرماه ۱۴۰۳ این نیروگاه ۱۴ مگاواتی را وارد شبکه کنیم، البته نیروگاه ۱۰ مگاواتی وارد مدار شده است.

تولید هر ساله ۲۵ مگاوات نیروگاه خورشیدی

جلویان در ادامه با تاکید بر این موضوع که باید به سمت انرژی‌های پاک رفت، خاطرنشان کرد: تمام صنایع فولادی برای گریز از مالیات کربن و رسیدن به تولید فولاد سبز، چاره‌ای جز تولید برق سبز یا برق پاک ندارند. شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن)، مطابق برنامه ۵ ساله خود که چه صنایعی وارد مدار تولید می‌شوند و چه میزان برق نیاز دارند تا سال ۱۴۰۶ باید معادل ۱۲۵ مگاوات نیروگاه خورشیدی برای تامین ۵ درصد برق مصرفی صنایع‌اش با برق سبز یا برق پاک تامین شود، بنابراین هلدینگ پویا انرژی در راستای اهداف بلند «ومعادن» هر سال ۲۵ مگاوات نیروگاه خورشیدی احداث خواهد کرد و طی این چند سال ۱۲۵ مگاوات نیروگاه خورشیدی ایجاد می‌کند تا بتواند آن سهم ۵ درصد برق سبز مصرفی صنایع هم گروه را تولید کند. این میزان سهم تولید، ذیل ۱۶ ماده دانش‌بنیان آمده است. اگر به این عدد نرسیم، وزارت نیرو جریمه‌های سنگینی ذیل همین ماده برای صنایع اعمال خواهد کرد که ۵ درصد برق این صنایع را به قیمت انرژی‌های خورشیدی تجدید پذیر تامین می‌کند. انرژی‌های خورشیدی ۷.۳ سنت و انرژی نیروگاه‌های بادی ۹.۵ سنت یورو قیمت‌گذاری شده‌اند؛ بنابراین به‌صرفه است که هرچه سریع‌تر این کار انجام گیرد.

وی درباره کلاس توربین‌ها در کشور عنوان کرد: کلاس عمده توربین‌های گازی در کشور ما E بوده است و طی ۴ سال گذشته رویکرد استفاده از توربین گازی کلاس F فراگیر شده است و تعداد قابل‌توجهی توربین کلاس F در ۴ سال گذشته در کشور نصب شده و مپنا با کمک شرکت زیمنس در حال انتقال فناوری آن به داخل کشور است.

اتفاق‌های خوب با ماده ۴ مانع‌زدایی از صنعت

وی همچنین درباره بورس انرژی عنوان کرد: ماده ۴ مانع‌زدایی از صنعت باعث اقدامات خوبی شده است که بر اساس آن، قیمت سوخت برای نیروگاه‌های خودتامین، قیمت سوخت نیروگاهی در نظر گرفته شده که ذیل قرارداد‌های چهارجانبه‌ای که بین نیروگاه و صنعت مصرف‌کننده، ایمیدرو و توانیر به امضا رسیده، این اتفاق خوشایند روی داده است. ما نیز از یکم خرداد سال‌جاری توانستیم برق خود را ذیل این تفاهم‌نامه به صنایع مادر تحویل بدهیم. مصرف‌کنندگان نیز از این برق راضی بودند و برای ما هم روند‌های خوبی ایجاد شد.

تجمیع‌سازی یک هنر است

مدیرعامل شرکت پویا انرژی در ادامه تاکید کرد: کماکان به تجمیع ظرفیت‌های انرژی واحد‌های صنعتی اعتقاد دارم. یکی از تجمیع‌سازی‌ها که بدان اشاره شد آن بود که صنایع ذیل شرکت «ومعادن» باید سالانه ۲۵ مگاوات نیروگاه خورشیدی ایجاد کنند، بنابراین تجمیع‌سازی یک هنر است، چراکه در دنیای جدید این شبکه‌ها هستند که کار‌ها را انجام می‌دهند. کاری که ما می‌توانیم انجام بدهیم ایجاد این شبکه‌ها است. صنایع می‌توانند در کنار یکدیگر قرار بگیرند و با کمک بنگاهی که تخصص‌اش تولید انرژی است، نیروگاه ایجاد کنند و سینرژی انرژی به‌وجود آمده را به صنایع همگروه تزریق کنند که این امر هم منجر به افزایش تولید و بهره‌وری آن‌ها می‌شود؛ همچنین شاهد تاثیر مثبت این صنایع بر جی‌دی‌پی GDP کشور خواهیم بود.

جلویان با اشاره به ظرفیت کشور عنوان کرد: هم‌اکنون ظرفیت نیروگاهی ما ۷۴۲ مگاوات است، با اجرائی شدن این دو واحد ۱۶۰ مگاوات بخار ظرفیت ما به ۱۰۶۲ مگاوات می‌رسد که اگر ۱۲۰ مگاوات خورشیدی نیز وارد مدار شود به حدود ۱۲۰۰ مگاوات نیز خواهیم رسید. با صندوق توسعه نیز برای تامین منابع مالی پروژه بخار مذاکره‌هایی داشته‌ایم که استقبال کرده‌اند. با توجه به این موضوع که فروش انرژی این نیروگاه به صورت خودتامین است و بازار خوبی خواهد داشت لذا صندوق توسعه نگران بازپرداخت اقساط آن نخواهد بود، از این‌رو مشتاق مشارکت در این پروژه هستند.

استقبال از پروژه‌های دیگر

وی در پاسخ به این پرسش که اگر واحد‌های معدنی دیگری خواستار همکاری با شما برای تامین انرژی باشند آیا استقبال خواهید کرد، گفت: ما چه در سرمایه‌گذاری و چه در مشارکت از پروژه‌ها استقبال خواهیم کرد و برای فروش برق نیروگاه نیز می‌توانیم در خدمت صنایع باشیم که مستقیم از خود ما می‌توانند آن را خریداری کنند.

«محمدزمان جلویان» مدیرعامل شرکت پویا انرژی در پاسخ به این پرسش که آیا تجهیزات نیروگاه خورشیدی داخلی هستند، عنوان کرد: در زمینه بومی‌سازی این تجهیزات مباحث پیچیده‌ای وجود دارد. البته شرکت‌های خوبی برای ساخت تجهیزات هم در زمینه سیلیکون، پلی سیلیکون، اینگات، ویفر و سلولو خورشیدی و در نهایت پنل خورشیدی ورود کرده‌اند و در آینده نزدیک می‌توانند پاسخ‌گوی بخش زیادی از نیاز کشور باشند. در شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) در قسمت پنل با کمک شرکت هدایت نور می‌خواهیم این مسیر را ادامه بدهیم و شرکت هدایت نور برق آفتاب یزد که زیرمجموعه کارخانجات شهید قندی گروه ومعادن است، بحث تولید پنل خورشیدی را به پیش خواهیم برد و در احداث نیروگاه‌های خود از این پنل‌های ساخت داخل استفاده خواهیم کرد.

جلویان در ادامه یادآور شد: با توجه به حجم عظیمی که در سال‌های پیش‌رو قرار است در زمینه نیروگاه‌های خورشیدی و بادی در کشور ایجاد شود، نیازمند توسعه ساخت داخل در زمینه تجهیزات هستیم، البته باید امکان واردات فناوری خارج از کشور نیز وجود داشته باشد.

توسعه انرژی‌ها در دنیا به سمت خورشیدی است

وی در پاسخ به این پرسش که آیا نیروگاه خورشیدی نیاز به آب بالایی دارد، گفت: این موضوع را تایید نمی‌کنم. بر اساس پیش‌بینی‌های آژانس بین‌المللی انرژی، توسعه انرژی‌ها در دنیا به سمت خورشیدی رفته است و عمده نیروگاه‌ها به سمت بادی آبشار بوده و هم‌اکنون توسعه به صورت شتابناکی به سمت نیروگاه‌های خورشیدی فتوولتائیک پیش می‌رود و سرمایه‌گذاری‌ها به همین سمت است، چرا که نیروگاه‌های خورشیدی هزینه پایینی دارند و در کل «هزینه ترازشده انرژی» LCOE نیروگاه‌های خورشیدی در سال ۲۰۲۳ به کمترین میزان خودش رسیده که چهار صدم دلار در هر کیلووات ساعت است که هزینه بسیار پایینی به‌شمار می‌رود؛ بنابراین آینده به سمت ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی پیش می‌رود و اقبال بسیار خوبی از آن‌ها صورت گرفته است. با توجه به این موضوع که کشور ما کشور آفتاب‌خیزی است و بیش از ۳۰۰ روز آفتابی داریم و امکان استحصال انرژی‌های تجدیدپذیر راحت و بسیار مفید است، ما نیز باید به این سمت پیش برویم.

خودرو‌های الکتریکی و نیاز به نیروگاه‌های بیشتر

مدیرعامل شرکت پویا انرژی همچنین بحث خودرو‌های الکتریکی را مطرح و عنوان کرد: خودرو‌های الکتریکی دارای باتری‌های لیتیومی هستند و در باتری‌های آن‌ها در جمع بیش از ۲۰۰ کیلو ماده معدنی استفاده می‌شود، درحالی‌که خودرو‌های سنتی و احتراق داخلی کمتر از ۲۵ کیلو ماده معدنی استفاده می‌شود. در خودرو‌های الکتریکی مقدار زیادی مس، گرافیت و … به کار می‌رود. توسعه خودرو‌های الکتریکی علاوه بر کاهش آلودگی شهر‌ها که چالش اصلی کشور است، خود سبب توسعه معادن خواهد شد. بنا به آمار‌های منتشر شده، حدود ۱۵ میلیون خودروی فعال در حال تردد در کل کشور وجود دارد. حال اگر فرض شود که طی ده سال آینده به تعداد نیمی از خودرو‌های بنزینی موجود فعلی در کشور، خودرو‌های الکتریکی داخل کشور تولید و یا از خارج از کشور وارد شود، در چنین شرایطی روزانه حدود ۵۵ میلیون لیتر در مصرف بنزین صرفه‌جویی خواهد شد؛ اما مصرف برق تعداد ۷.۵ میلیون خودرو به چه میزان خواهد بود، بهتر است از چه منبعی تامین گردد؟ مصرف کل برق این تعداد خودرو به بیش از ۸۴.۵ هزار مگاوات ساعت در طی یک روز خواهد رسید. به عبارتی به صورت میانگین ۳۴۳۷ مگاوات به دیماند و مصرف کشور در هر ساعت به صورت پایدار خواهد افزود. با احتساب کل تلفات گوناگون از محل تولید تا مصرف و همچنین احتساب افت تولید عملی نیروگاه نسبت به توان نامی به دلیل ایزو نبودن شرایط نصب نیروگاه سیکل ترکیبی، حدود ۵۰۰۰ مگاوات نامی می‌بایست نیروگاه سیکل ترکیبی جدید با راندمان ۵۵ درصد، نصب گردد؛ بنابراین افزون بر توسعه ظرفیت نیروگاهی نزدیک به ۵۰۰۰ مگاوات باید نصب شود که بهتر است این توسعه توسط نیروگاه‌های خورشیدی توسعه پیدا کند. برای رسیدن به توان مصرفی ۳۴۰۰ مگاوات، نیاز به احداث حدود ۱۶۰۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی است. در صورت استفاده از نیروگاه‌های سیکل ترکیبی، آینده الکتریکی‌سازی انرژی، مصرف گاز را افزایش می‌دهد این در حالی است که ما محدودیت گاز داریم و توسعه نیروگاه حرارتی با توجه به معضل کمبود گاز، با چالش روبرو می‌شود، بنابراین گریزی جز رفتن به سمت ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی و بادی را نداریم. در حقیقت الکتریکی‌سازی در صنعت حمل و نقل ضرورت توسعه معادن و همچنین ایجاد زیرساخت‌های انرژی را افزایش می‌دهد. برای نمونه خود مسی که در موتور خودرو و باتری‌ها وجود دارد، منجر به توسعه صنایع مس و دیگر معادن مثل کربن (گرافیت)، نیکل، منیزیم، کبالت و لیتیوم و … می‌شود.

نیروگاه بادی در سیستان و بلوچستان

جلویان در در پاسخ به این پرسش که آیا تمایل به ایجاد نیروگاه‌های بادی نیز دارید، گفت: شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) برای مس جانجا در سیستان و بلوچستان در حال بررسی در میل نادر برای احداث نیروگاه بادی است؛ این برنامه هم‌اکنون در دست بررسی است که چه بخشی از آن خورشیدی، چه بخشی از آن بادی و چه بخشی حرارتی باشد. امیدواریم که به این سمت پیش برود که ۵۰ مگاوات نیروگاه بادی در میل نادر که بیش از ۵۰ درصد توان استفاده از انرژی بادی دارد را ایجاد کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نقش سوخت‌های فسیلی در آلایندگی هوا، گرمایش زمین و … بر بشر پوشیده نیست، با توجه به ترند شدن استفاده از انرژی‌های خورشیدی، کشور ما نیز به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر رفته است که امیدواریم با یک سرمایه‌گذاری مناسب ما نیز نقش خود را به عنوان بازوی اجرایی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) چه در بخش تولید انرژی پاک و به تبع در بخش تولید فولاد سبز ایفا کنیم.

منبع: پایگاه خبری فلزات خاورمیانه (می متالز)

http://tejaratava.ir/?p=111606

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.