• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
0

راشا در خدمت توسعه معدن و صنایع معدنی/ «ومعادن»، تسهیل‌گر در ارتباطات بین شرکت‌ها

  • کد خبر : 110576
  • ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۹
راشا در خدمت توسعه معدن و صنایع معدنی/ «ومعادن»، تسهیل‌گر در ارتباطات بین شرکت‌ها

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان کاوشگران صنایع معدنی راشا ضمن اشاره به نقش حمایتی «ومعادن» در شکل‌گیری این شرکت، گفت: با ارائه تکنولوژی‌های هوشمندسازی و بهینه‌سازی خطوط تولید، توانسته‌ایم افزایش بهره‌وری و کاهش توقفات در صنایع معدنی را رقم بزنیم.

به گزارش تجارت آوا به نقل از روابط عمومی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، مقداد ملکی در خصوص حیطه فعالیت این شرکت، مطرح کرد: شرکت دانش‌بنیان کاوشگران صنایع معدنی راشا با شعار «حلقه ارتباط پژوهش، فناوری و صنعت»، با سهام‌داری هفت شرکت بزرگ فولادی کشور جهت استفاده از ظرفیت‌های پژوهشی و نخبگان و توانمندی‌های علمی تخصصی کشور برای حل چالش‌های فناورانه صنایع معدنی و فولادی تشکیل شده است. این هم‌افزایی صورت گرفته تا شرکت‌های بزرگ از موازی‌کاری در حوزه تکنولوژی دوری کنند و شرکتی را تاسیس کنند تا بتوانند کارهای توسعه فناوری و پروژه‌های پژوهشی بزرگ خود را در قالب یک شرکت مشترک با یکدیگر انجام دهند.

وی با اشاره به برنامه‌های جدید این شرکت، عنوان کرد: علاوه بر توسعه تکنولوژی خط فناورانه فرآوری اقتصادی سرباره فولادسازی و همچنین هوشمندسازی فرایندهای تولید صنعتی که در صنایع معدنی مورد استفاده قرار گرفته است، ارائه راهبرد عملیاتی اقتصادی برای جبران کمبود گاز و مواجهه با ناترازی گاز در صنایع فولادی، یکی از برنامه‌های جدید راشا است. این برنامه به منظور کاهش عدم‌النفع ناشی از ناترازی گاز موجود در کشور و تضمین تامین انرژی برای صنایع معدنی و فولادی در فصول سرد سال ارائه شده و در دستور کار شرکت کاوشگران صنایع معدنی راشا قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان کاوشگران صنایع معدنی راشا در ارتباط با چالش‌ها و مشکلات راشا به‌ عنوان یک شرکت دانش‌بنیان با حیطه فعالیت معدنی و صنعتی، مطرح کرد: در حوزه صنایع معدنی، شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالان فناوری با محدودیت‌هایی مواجه هستند. این محدودیت‌ها شامل دسترسی محدود به منابع مالی برای تحقیق و توسعه فناوری، کمبود حمایت‌های دولتی و نیز پیچیدگی‌های مرتبط با توسعه فناوری و بومی‌سازی تکنولوژی و مهم‌تر از ان، کاربرد و استفاده شرکت‌های بزرگ از فناوری‌هایی است که توسعه داده می‌شوند. فعالیت‌های پژوهشی و توسعه فناوری در این حوزه، نیازمند سرمایه‌گذاری بالا و زمان‌بر هستند اما تسهیلات مالی و حمایت‌های لازم برای این فعالیت‌ها در دسترس نبوده و این باعث محدودیت‌های جدی برای شرکت‌های دانش بنیان می‌شود؛ همچنین پذیرش نوآوری و فناوری‌های جدید توسط شرکت‌های صنعتی و معدنی، می‌تواند یکی از موانع اصلی برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در این حوزه باشد. برای حل این مشکل، نیاز به ایجاد زمینه‌ها و فرصت‌های مناسب برای معرفی و اعمال فناوری‌های جدید و نوآوری‌ها در صنایع معدنی و همچنین ایجاد آگاهی و آموزش مناسب درباره اهمیت نوآوری و فناوری در این حوزه وجود دارد. این موضوع نشان‌دهنده اهمیت ایجاد شرایط مناسب برای توسعه فناوری و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در صنایع معدنی است تا بتوانند به افزایش بهره‌وری و نوآوری در این حوزه کمک کنند.

ملکی در ادامه به فعالیت‌های مشترک این شرکت با شرکت‌های معدنی و صنعتی اشاره کرد و گفت: تعداد زیادی پروژه موفق تاکنون به انجام رسیده که از جمله تجربیات موفق شرکت راشا می‌توان به بهینه‌سازی‌ نوآورانه فرایندهای تولید که موجب افزایش چشمگیر ظرفیت و کیفیت تولید در کارخانه‌های فرآوری و گندله‌سازی شده است و همچنین هوشمندسازی مدار آسیاکنی کارخانه گندله‌سازی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر اشاره کرد. در این پروژه با استفاده از سه ماژول، هوشمندسازی فرایند آسیاکنی اجرایی شده است که شامل، تخمین آنلاین رطوبت خوراک ورودی، تعیین عدد بلین محصول خروجی، پیش‌بینی مقدار آینده سنسورهای در حال اندازه‌گیری در فرایند و همچنین تشخیص و پیش‌بینی رخداد کاهش عملکرد آسیا (خفگی آسیا) است.

وی تصریح کرد: پروژه بسیار بزرگی در هوشمندسازی فرایند تولید آهن اسفنجی به روش احیا مستقیم با مجتمع جهان فولاد سیرجان در حال اجراست که در این فرایند، مقدار درجه فلزشدگی و کربن موجود در آهن اسفنجی به صورت آنلاین تخمین زده شده و اعلام می‌شود؛ همچنین در این پروژه، آنبالانسی توزیع دما و کلاسترینگ که از مشکلات کوره احیا است، قبل از وقوع آن پیش‌بینی می‌شود و همچنین موارد دیگری مانند پیش‌بینی دما، نرخ جریان و ترکیب گاز احیایی. پروژه‌های دیگری نیز در حوزه هوش مصنوعی برای فرایند کوره قوس الکتریکی و فرایند گندله‌سازی نیز در شرکت راشا فعال شده است.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان کاوشگران صنایع معدنی راشا همچنین به همکاری با «ومعادن» اشاره کرد و گفت: نقش حمایتی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در شکل‌گیری شرکت راشا و همچنین مراحل افزایش سرمایه و تسهیل‌گری در ارتباطات بین شرکت‌ها بسیار موثر و کارآمد بوده است.

تاثیر راشا در توسعه فناوری و بومی‌سازی دانش روز صنایع معدنی

ملکی در ادامه به تاثیر راشا در توسعه فناوری و بومی‌سازی دانش روز صنایع معدنی اشاره کرد و یادآور شد: راشا، شرکت دانش‌بنیانی است که در زمینه توسعه فناوری‌های پیچیده صنایع معدنی فعالیت می‌کند و با ارائه دستاوردهای نوآورانه، فناورانه و خدمات مهندسی پیشرفته بر مبنای مطالعات کارشناسی و فنی، به‌ طور قابل‌توجهی در بومی‌سازی دانش فنی روز صنایع معدنی موثر بوده است. این شرکت توانسته است با ارائه تکنولوژی‌های هوشمندسازی و بهینه‌سازی خطوط تولید، منجر به افزایش بهره‌وری و کاهش توقفات در صنایع معدنی شود. یکی از دستاوردهای مهم این شرکت، توسعه تکنولوژی جذب کربن در واحدهای تولید آهن اسفنجی میدرکس است که بهبود عملکرد و کاهش اثرات مخرب زیست‌محیطی در این صنعت را به دنبال خواهد داشت. با ارائه تکنولوژی خط فرآوری اقتصادی سرباره‌های کوره قوس الکتریکی و بهینه‌سازی خطوط تولید، راشا چالش‌های مهمی در صنایع معدنی را تسهیل کرده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این دستاوردها نشان از توانایی راشا در ارتقای فناوری و رسوخ فناوری در صنایع معدنی دارد. به‌ واسطه دستاوردهای فناورانه و خدمات مهندسی و فنی برتر خود، راشا به‌ عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در حوزه توسعه تکنولوژی و بومی‌سازی دانش فنی موردنیاز صنایع معدنی شناخته می‌شود و بهبود مستمر در این حوزه را با حداکثر توان ادامه می‌دهد.

http://tejaratava.ir/?p=110576

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.