• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
0

رشد ۴۳۷ درصدی در سود عملیاتی بانک تجارت

  • کد خبر : 110119
  • ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰
رشد ۴۳۷ درصدی در سود عملیاتی بانک تجارت

مدیرعامل بانک تجارت در جلسه برخط پرسش و پاسخ سهامداران، از رشد ۴۳۷ درصدی سود عملیاتی این بانک در شش ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.

به گزارش تجارت آوا به نقل از مدیریت روابط‌عمومی و ارتقای سرمایه اجتماعی بانک تجارت، هادی اخلاقی فیض‌آثار در این جلسه با ارائه گزارشی از عملکرد شش ماهه این بانک، منتهی به ۳۱ شهریور سال‌جاری گفت: مقایسه عملکرد بانک تجارت در بخش خالص درآمد تسهیلات و سپرده‌گذاری طی شش ماهه اول امسال، نسبت به سال ۱۴۰۱، از رشدی قریب به ۹ هزار میلیارد تومان، معادل ۴۹ درصد برخوردار بوده است. این در حالی است که رشد درآمدهای کارمزدی بانک تجارت هم در این مقطع زمانی با رشد ۷۸ درصدی از ۲۷ هزار و ۷۵۴ میلیارد ریال به ۴۹ هزار و ۴۵۵ میلیارد ریال بالغ شده است.

مدیرعامل بانک تجارت در ادامه به تداوم رتبه نخست این بانک در شاخص حجم عملیات ارزی در نظام بانکی اشاره کرد و افزود: اولویت بانک تجارت در سال ۱۴۰۲ همچنان حمایت از تولید و تسهیل‌گری فعالیت کسب‌وکارها بوده و نتیجه آن رشدی محسوس در درآمدهای بانک است. سود حاصل از فعالیت‌های ارزی بانک تجارت در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۵۳۷ میلیارد تومان بود که این رقم امسال با رشد ۲۶۵ درصدی به ۱۹۶۲ میلیارد تومان رسیده است.

رشد چشمگیر سود عملیاتی بانک تجارت از دیگر موضوعاتی بود که اخلاقی به آن پرداخت و یادآور شد: سود عملیاتی به‌واقع حاصل عملیات اصلی یک بانک است که در این بخش نیز عملکرد بانک تجارت شاخص‌تر از سال قبل بوده و رشد ۴۳۷ درصدی داشته و از ۹۰۰ میلیارد تومان به ۴۸۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

وصول نقدی ۱۵ هزار میلیارد از مطالبات غیرجاری بانک تجارت در شش ماهه اول

مدیرعامل بانک تجارت، در ادامه وصول نقدی ۱۵۰۰۰ میلیارد ریال از مطالبات غیرجاری را نقطه بارز عملکرد این بانک در شش ماهه اول امسال عنوان کردو گفت: میزان مطالبات غیرجاری وصول شده در بانک تجارت طی شش ماه گذشته نسبت به پایان شهریور سال ۱۴۰۱، رشد ۵۰ درصدی را نشان می‌دهد.

اخلاقی اظهار امیدواری کرد که در پایان سال این رشد به میزان ۱۰۰ درصد ارتقاء یافته و بانک تجارت منابع وصول شده را در مسیر رونق تولید و اعطای تسهیلات به شرکت‌های مولد بکار گیرد.

وی در ادامه به رشد قیمت سهام بانک تجارت اشاره داشت و افزود: قیمت سهام این بانک در پایان اسفند سال ۱۴۰۱، به ازای هر سهم ۲۰۲۷ ریال بود که این عدد در تاریخ ۱۹ آذر امسال به ۲۳۲۵ ریال افزایش پیدا کرده است. علاوه بر این، در پایان سال ۱۴۰۱ میزان سهام شناور بانک تجارت در بازار ۳۶ درصد بود که این میزان سهم، امروز به ۴۰ درصد سهام رسیده است.

مدیرعامل بانک تجارت تصریح کرد: از نظر رتبه نقدشوندگی هم سهام بانک تجارت در پایان سال ۱۴۰۱ در رتبه ۹۹ قرار داشت و امروز در رتبه ۸۳ قرار دارد. به تعبیر دیگر، شاهد بهبود ۱۶ رتبه‌ای نقدشوندگی سهام بانک تجارت هستیم.

اخلاقی با تاکید بر این نکته که بانک تجارت برای تامین نقدینگی مورد نیاز روی همه ظرفیت‌های خود تمرکز دارد خاطرنشان کرد: برای این منظور یکی از این حوزه‌هایی که بانک تجارت روی آن تمرکز کرده، فروش املاک و وثایق تملیکی است که به عنوان یک اولویت در دستور کار قرار گرفته است. در این راستا، مبلغ فروش و واگذاری‌های بانک نسبت به شش‌ماهه اول سال گذشته با رشد چهار برابری از ۳۵۹ میلیارد تومان به ۱۴۴۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

مدیرعامل بانک تجارت رشد ۲۲۷ درصدی سود خالص این بانک را شاخصی مهم در عملکرد شش ماهه اول امسال این بانک دانست و تاکید کرد: سود خالص شش‌ماهه اول سال ۱۴۰۱ بانک تجارت در حدود ۱۳۳۰ میلیارد تومان بود که این رقم اکنون به به ۴۳۶۰ میلیارد تومان رسیده است. این رشد ۲۲۷ درصدی از عملکرد مناسب بانک از منظر اقدامات عملیاتی و افزایش ارائه خدمات و کسب درآمدهای کارمزدی حکایت دارد.

تحقق ۲۳۱ ریال سود به ازای هر سهم

بخش دیگری از گزارش مدیرعامل بانک تجارت به افزایش سود بانک به ازای هر سهم اختصاص داشت که بنا بر آن سود هر سهم بانک تجارت از ۷۱ ریال در شش ماهه اول سال ۱۴۰۱ به ۲۳۱ ریال در پایان شهریورماه امسال افزایش پیدا کرده است. سود انباشته بانک نیز در سال ۱۴۰۱ حدود ۴۴۰۰ میلیارد تومان بود که این رقم در پایان شهریورماه سال‌جاری به ۱۵ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده که رشد ۲۴۱ درصدی را نشان می‌دهد.

اخلاقی خاطر نشان‌کرد: نرخ بازدهی مصارف و هزینه پول دو عامل تعیین‌کننده در سود عملیاتی بانک‌ها هستند. در این بخش نرخ بازدهی کل مصارف بانک در شش‌ماهه اول سال گذشته ۱۴٫۵ درصد بوده که در شش‌ماهه اول سال ۱۴۰۲ به ۱۵٫۵ درصد رسیده است. همزمان نرخ هزینه پول بانک باوجود افزایش قیمت تمام شده پول در بانک‌ها که امسال روند افزایشی داشته، این نرخ در بانک تجارت با رشد اندک ۶ دهم درصدی از ۹٫۶ درصد به ۱۰٫۲ درصد رسید.

مدیرعامل بانک تجارت در خاتمه به روند رشد تعداد شعب سودده این بانک هم اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۰۸۱ شعبه بانک تجارت سودده بودند که این تعداد با رشد ۱۴ درصدی در سال جاری به ۱۲۷۱ شعبه رسیده و برنامه‌ریزی لازم برای افزایش بازدهی ۸ درصد شعب باقیمانده نیز انجام شده است.

در ادامه این جلسه سوالات مطرح شده توسط تعدادی از سهامداران بانک تجارت با موضوع افزایش سرمایه از محل (تجدید ارزیابی دارایی‌ها، سودانباشته و آورده نقدی سهامداران)، برگزاری مزایده‌های عمومی و… قرائت شد که مدیرعامل بانک تجارت و مدیران بخش مالی این بانک به سوالات مطرح شده پاسخ دادند.

http://tejaratava.ir/?p=110119

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.