• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
1
دکتر میثم شهنیانی خبر داد:

توسعه محور شدن فولاد خوزستان نویدبخش افزایش تولید به ۱۳.۶ میلیون تن در آینده

  • کد خبر : 107213
  • ۰۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۴
توسعه محور شدن فولاد خوزستان نویدبخش افزایش تولید به ۱۳.۶ میلیون تن در آینده
دکتر میثم شهنیانی در نمایشگاه ایران متافو گفت: در راستای اجرای طرح‌های توسعه به خصوص زمزم ۳ که از چند سال پیش در شرکت فولاد خوزستان شروع شده است تولید این شرکت در آینده به ۱۳.۶ میلیون تن افزایش خواهد یافت.

علیرضا ملاحتی – به گزارش تجارت آوا، در بیستمین نمایشگاه بین‌المللی متالوژی “ایران متافو” غرفه شرکت فولاد خوزستان دکتر میثم شهنیانی معاون طرح و توسعه این شرکت در جمع خبرنگاران به تشریح طرح‌های توسعه‌ای و زمزمه ۳ پرداخت و گفت: توسعه فولاد خوزستان بر اساس استارت پروژه زمزم ۳ بنا شده است و ما تقریباً یک ماه پیش ریفرم زمزمه ۳ را استارت زدیم و در مراحل پایان کار هستیم و به زودی کوره احیایی مگامدل آهن اسفنجی فولاد خوزستان با ظرفیت اسمی یک میلیون و ۷۶۰ هزار تن را خواهیم داشت البته با توجه به شرایط و تغییراتی که در طراحی انجام شده به راحتی تا ۲ میلیون تن آهن اسفنجی در سال را می‌توانیم داشته باشیم.

وی در خصوص طرح‌های توسعه افزود: باید بگویم فولاد خوزستان در سال ۱۳۶۷ حدوداً با ظرفیت یک و نیم میلیون تن در دو فاز شروع به کار کرد و با توسعه بیشتر به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن رسید اما اکنون که فاز چهارم توسعه برنامه‌ریزی شده در پروژه زمزمه ۳ که یکی از ۳۴۰ پروژه‌های توسعه می‌باشد برای سال ۱۴۱۰ رسیدن به حدود ۱۳.۶ میلیون تن محصولات فولادی برنامه‌ریزی صورت پذیرفته است و ما با ۴۰ همت در فاز نخست توسعه فاز چهارم کار را ادامه می‌دهیم.

نکته مهم این است که در سنوات گذشته توسعه‌ای به این معنا که در چند سال گذشته شاهد هستیم را نداشتیم و توسعه به معنی واقعی متوقف بود ولی خدا را شکر طی چند سال گذشته با همت مدیرعامل، اعضای هیئت مدیره و سهامداران، این شرکت توسعه محور شده‌ است. و در جای جای فولاد خوزستان پروژه‌های توسعه‌ای در حال اجرا است. در سبد پرتفوی شرکت حدود ۳۴۰ پروژه وجود دارد که ۱۸۰ مورد آن الان فعال و در حال اجرا است.

شهنیانی ادامه داد: نکته دیگر اینکه در استان خوزستان گرمایی حدود ۵۰ تا ۶۰ درجه و رطوبت بسیار بالای هوا را داریم و حتی در شرایط کرونا که وجود داشت ما پروژه‌ها را در آن زمان شروع کرده و دنبال کرده‌ایم و اکنون تبلور آن را می‌بینیم و همکاران ما در این مدت تمام وقت و سه شیفت کار کرده‌اند.

ما علاوه بر زمزم ۳ پروژه‌های اسلپ عریض، کوره ۷ و ۵۲۰ مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی، توری فلزی که زیست محیطی است را نیز داریم.

در سنوات گذشته پروژه آنچنانی نداشتیم همان‌ها هم به طور میانگین ۱۰ تا ۱۱ درصد انحراف از برنامه داشتند و حدود ۱۴۰ نیروی اجرایی توسعه‌ای داشتیم. ولی اکنون حدود ۴ الی ۵ هزار نیروی توسعه‌ای در قالب شرکت‌های پیمانکاری در حال کار هستند که با انحراف ۱/۶ درصد می‌باشد و تقریباً با توجه به شرایط تحریم‌های ظالمانه و کمبود نقدینگی که گریبان‌گیر شرکت‌های فولادی است و هزینه حامل‌های انرژی که چندین برابر می‌شود باید به جرات گفت ۱/۶ درصد انحراف یک رکورد بسیار خوب و قابل اتکا است.

معاون طرح و توسعه شرکت فولاد خوزستان ادامه داد: طرح زمزم ۳ در یک واحد قدیمی و منسوخ شده ایجاد شده که مصرف انرژی بسیار بالایی داشته و کیفیت آهن اسفنجی آن بسیار پایین بود و زمزم ۳ که اکنون اجرا می‌شود تحت لیسانس میدرکس بوده که با مصرف انرژی بهتر و درجه فلزی ۹۳ درصد و کربن ۲/۲ درصد تولید خواهد داشت.

وی در خصوص موضوع انرژی گفت: ما به شدت تحت فشار هستیم و این از دغدغه‌های مهم صنایع فولادی است چون در تابستان مشکل برق و در زمستان مشکل گاز داریم ما در تابستان گذشته و ۶ ماهه اخیر به علت محدودیت‌های برق حدود ۵۵۰ هزار تن را از دست داده‌ایم که تقریباً مبلغ آن ۱۰ همت از درآمد یک شرکت فولادی می‌باشد.

در این راستا ما نیروگاه ۵۲۰ مگاواتی را در حال اجرا داریم که به علت محدودیت‌های برق در قالب پروژه ۱۰ هزار مگاواتی که وزارت صمت و ایمیدرو تعریف کرده‌اند می‌باشد و ما آن را اجرا می‌کنیم. و پیش بینی کرده‌ایم در سال آینده اولین فاز آن شروع به کار نماید.

همچنین نیروگاه دیگری به نام ام جی تی ۷۵ را با مپنا شروع به مذاکره کرده‌ایم و علاوه بر آن نیروگاه خورشیدی را نیز به موازات آن پیش می‌بریم که تامین برق را داشته باشیم.

http://tejaratava.ir/?p=107213

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.