• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
1

فولاد مبارکه در میان شرکت‌های فولادی بالاترین حاشیه سود با کمترین نوسان را دارد/ برنامه افزایش سرمایه ۳۰ همتی فولاد مبارکه

  • کد خبر : 107093
  • ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۳
فولاد مبارکه در میان شرکت‌های فولادی بالاترین حاشیه سود با کمترین نوسان را دارد/ برنامه افزایش سرمایه ۳۰ همتی فولاد مبارکه

محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با اشاره به سودآوری فولاد مبارکه گفت: بخش اصلی این سود به دلیل سرمایه‌گذاری هدف‌مندی است که در این مجموعه صورت گرفته است. فولاد مبارکه در میان شرکت‌های فولادی بالاترین حاشیه سود با کمترین نوسان را دارد. نوسان حاشیه سود فولاد بین ۳۵ تا ۵۵ درصد است که علت آن تولید از سنگ تا رنگ و سرمایه‌گذاری در بالادست و پایین‌دست است.

به گزارش تجارت آوا به نقل از ایراسین، محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه ظهر چهارشنبه در نشست صمیمانه فعالان بازار سرمایه با مدیران فولاد مبارکه اظهار داشت: ساخت فولاد مبارکه از دهه ۶۰ و در اوج جنگ تحمیلی با حضور کارشناسان و تجهیزات اروپایی آغاز شد و در سال ۷۱ با ۲.۵ میلیون تن تولید خود را شروع کرد. وی ادامه داد: دهه ۷۰ دهه تکمیل شرکت در بخش‌های مختلف بود و رفته رفته مدیران داخلی در کنار کارشناسان خارجی آموزش دیدند و حضور کارشناسان خارجی کمرنگ شد.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه دهه ۸۰ آغاز توسعه فولاد مبارکه بود، افزود: امروز شاهد تولید ۱۰ میلیون تن در این شرکت هستیم. وی با بیان اینکه در دهه ۹۰ نهضت بومی‌سازی قطعات و تجهیزات در فولاد مبارکه آغاز شده است، اضافه کرد: امروز این مجموعه بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد در جنوب غرب آسیا و شمال آفریقا و همچنین تولیدکننده برتر جهان در حوزه آهن اسفنجی به میزان ۱۱.۴ میلیون تن است. طیب‌نیا با اشاره به وابستگی ۳ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی به فعالیت فولاد مبارکه گفت: ۴۳۰ هزار میلیارد تومان ارزش فعلی فولاد مبارکه است که رفته رفته افزایش می‌یابد.

چشم‌انداز گروه فولاد مبارکه در افق ۱۴۱۰

طیب‌نیا با بیان اینکه امروز چالش‌های زیادی را در فولاد مبارکه داریم، افزود: تامین مواد اولیه، تامین انرژی، برق و گاز، ظهور رقیبان در داخل و خارج از کشور و … از جمله این چالش‌ها است. مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه در صورت برطرف نشدن چالش‌ها با مشکلاتی در تولید مواجه خواهیم شد، افزود: بر این اساس، ۵ راهبرد اصلی استفاده حداکثری و اقتصادی از ظرفیت‌های تولید با تمرکز بر تولید محصولات ویژه، توسعه متوازن زنجیره ارزش و زیرساخت‌های مورد نیاز، توسعه نوآوری و فناوری، توسعه سرمایه‌های انسانی و ارتقای بهره‌وری و دلبستگی کارکنان و توسعه پایدار اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و حکمرانی در دستور کار است.

وی با بیان اینکه ما در تولید محصولات تغییر رویکرد دادیم و به دنبال تولیدات جدیدتر حرکت کرده‌ایم، افزود: ما در این راستا استفاده از فناوری و نوآوری را در دستور کار داریم و توسعه سرمایه انسانی، توسعه پایدار و تبدیل شدن به فولاد سبز را دنبال می‌کنیم. طیب‌نیا با بیان اینکه درآمد ۱۵ میلیارد دلار برای سال ۱۴۱۰ را در دستور کار قرار داده‌ایم، افزود: به عنوان شرکت جهان تراز سعی داریم خودمان را در رده ۲۰ شرکت برتر فولادی جهان قرار دهیم.

استراتژی و سیاست‌های نوآوری فولاد مبارکه

وی با اشاره به فعالیت ۱۱۰ شرکت زیرمجموعه در گروه فولاد مبارکه، گفت: اگر ما نتوانیم طی سال‌های آینده در برنامه‌ریزی، سرمایه‌گذاری و رویکردها از فناوری جدید استفاده نکنیم با مشکل رو به‌رو خواهیم شد و از این رو ما شرکت توسعه و نوآوری را به VC (صندوق‌های خطرپذیر) با سرمایه‌گذاری یک‌ هزار میلیارد تومانی تبدیل کردیم. طیب نیا ادامه داد: همچنین در حوزه استفاده از فناوری و نوآوری ۵ مرکز نوآوری را در دانشگاه‌های برتر کشور راه‌اندازی کرده و با ۱۵ دانشگاه قراداد همکاری داریم.

وی اضافه کرد: شرکت MSTID (شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه) بالغ بر ۱۲۰۰ طرح دانشگاهی را بررسی و بر روی ۴۰۰ طرح دانشجویی سرمایه‌گذاری کرده است تا بتوانیم طی سه سال طرح‌ها را به تشکیل حلقه‌های استارتاپی برسانیم؛ از سویی نیز باید توجه داشت که سرمایه‌گذاری خطرپذیر را در دستور کار داریم و تاکنون در ۲۴ مورد این نوع سرمایه گذاری را داشته‌ایم.

وی همچنین به پروژه تصفیه فاضلاب فولاد مبارکه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر پساب فاضلاب ۹ شهر اطراف فولادمبارکه را جمع آوری و با راندمان ۹۰ درصد در خط تولید مورد استفاده قرار می‌دهیم که با اجرای این طرح ۵۰ درصد از نیاز آبی ما برطرف شده است.

پروژه‌های زیست محیطی و تامین آب

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه افزود: با اجرای طرح‌های آبی و زیست محیطی و به ویژه اجرای طرح انتقال آب از دریای عمان طی ۵ سال برداشت آب از زاینده رود را به صفر ‌می‌رسانیم. وی همچنین به اجرای پروژه نیروگاه خورشیدی ۶۰۰ مگاواتی شرق اصفهان اشاره کرد و افزود: این پروژه در زمینی به مساحت ۱۲۰۰ هکتار در دستور کار است، صفحات خورشیدی وارد کشور شده و قرار است تا ابتدای سال آینده فاز اول به بهره‌برداری برسد.

طیب نیا ادامه داد: همچنین نیروگاه بادی ۲۰۰ مگاواتی را برای سنگان دنبال می‌کنیم. طیب‌نیا با بیان اینکه ما در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری داشته‌ایم، افزود: برخی از ما سوال می‌پرسند در خصوص سرمایه‌گذاری‌ها اما همه آنها توجیه‌های خود را دارد و همه آنها رویکردهای زیست محیطی ما را پوشش می‌دهد.

پروژه های نیروگاهی در راستای کاهش انتشار دی اکسید کربن

وی گفت: اصفهان از آلوده‌ترین شهرهای کشور است و با راه‌اندازی نیروگاه سیکل ترکیبی از تولید ۲.۵ میلیون تن گاز گلخانه‌ای جلوگیری می‌شود. مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه ۵۵ میلیون تن ذخیره سنگ آهن به دست آوردیم و ۲۵ میلیون تن نیز دارایی ملکی ما است و از این رو مشکلات تامین مواد اولیه را برطرف کردیم، گفت: ۹۰ هزار میلیارد تومان پروژه در شرکت فولاد مبارکه در حال بهره برداری است و امسال در این پروژه‌ها ۲۱ همت سرمایه‌گذاری خواهیم داشت.

حاشیه سود بالا و نوسان کمتر سودآودری

وی ادامه داد: بارها در خصوص سود فولاد مبارکه سوال شده است و باید توجه داشت که بخش اصلی این سود به دلیل سرمایه‌گذاری هدف‌مندی است که در این مجموعه صورت گرفته است. سودآوری شرکت فولاد مبارکه ناشی از رانت نیست بلکه به واسطه سرمایه‌گذاری‌های هدفمند این مجموعه در کل زنجیره فولاد و سودی پایدار و برای سهام‌داران قابل اطمینان است. هیچ شرکتی در کشور به اندازه فولاد مبارکه در حوزه‌های انرژی و حمل‌ونقل سرمایه‌گذاری نکرده است. فولاد مبارکه در میان شرکت‌های فولادی بالاترین حاشیه سود با کمترین نوسان را دارد. طیب نیا اضافه کرد: نوسان حاشیه سود ما بین ۳۵ تا ۵۵ درصد است و ما از سنگ تا رنگ و از حوزه معدنی و سرمایه‌گذاری در بالادست و پایین دست انجام داده‌ایم. وی گفت: ما در حوزه انرژی، حمل و نقل و به ویژه ریلی سرمایه‌گذاری کرده‌ایم، همچنین باید توجه داشت که این سرمایه‌گذاری بزرگ صنعتی با سود پایدار و قابل اتکا است.

سرمایه‌گذاری بر روی محصولات ویژه

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه هدف‌گذاری ما سرمایه‌گذاری بر روی محصولات ویژه است، ادامه داد: امسال سعی داریم از ظرفیت ۱۰.۲ تن بگذریم، ما عقب افتادگی‌مان را جبران کردیم و از برنامه فروش، درآمد نسبت به بودجه و … جلو هستیم. وی گفت: با ورود روسیه به بازارهای مشترک چالش‌های زیادی داشتیم اما ما به واسطه برتر بودن کیفیت توانستیم بازار خودمان را حفظ کنیم. طیب‌نیا تولید با کیفیت را دیگر رمز سودآوری فولاد مبارکه اعلام کرد و گفت: مصرف کنندگان داخلی نیز مشتریان دائمی هستند. وی با بیان اینکه ۱۰۰ هزار قطعه، تجهیز و ماده مصرفی در فولاد مبارکه تولید شده است، افزود: امسال تاکنون ۷۳۴ قطعه تولید کرده‌ایم وسعی داریم تا یک هزار و ۳۰۰ مورد تا پایان سال برسیم.

طبق گفتگوهایی که با مشتریانمان داشته‌ایم کیفیت محصولات فولاد مبارکه نسبت به محصولات چین و روسیه و رقبای بازارهای مشترک به مراتب بالاتر است که در همین راستا اقدام به تولید محصولات جدید و گریدهای ویژه داشته و این سیاست را ادامه می‌دهیم.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه توسعه پایدار در دستور کار است، افزود: هدفگذاری در این زمینه داشته‌ایم و منافعی را تعریف کرده‌ایم. وی با بیان اینکه سال گذشته فقط در فولاد مبارکه به غیر از گروه، ۶ هزار نفر اشتغال ایجاد کردیم، ادامه داد: این موضوع را با رئیس جمهور در میان گذاشتم و این عدد در باورشان نمی‌گنجید.

تداوم روند سودآوری

طیب‌نیا با بیان اینکه در ۶ ماه امسال سود هر سهم ۶۵۶ ریال بوده است، افزود: امیدواریم این سود تا پایان سال افزایش یابد. طیب‌نیا با اشاره به اینکه برنامه افزایش ۳۰ همتی سرمایه از محل سود انباشته داریم تا به ۱۱۰ همت برسیم، گفت: تامین مالی ۱۵ همت از بازار سرمایه را در دستور کار داریم، ما از هر ظرفیتی برای تحقق اهدافمان استفاده کردیم تاکنون ۸ همت فروش اوراق را آغاز کرده‌ایم و امیدواریم ادامه دار باشد.

وی حمایت را اصلی‌ترین کمک دولت به فولاد مبارکه دانست و افزود: هجمه‌های زیادی از سوی اقشار و یا رسانه‌ها به فولاد مبارکه وارد می‌شود، این در حالی است که ما بیشترین خدمات را ارائه می‌دهیم، دشمن اولین جا ما را تحریم کرد، دشمن فولاد مبارکه را هدف قرار داده و همه باید کمک کنند که کشتی بزرگ صنعتی راه خودش را طی کند تا به اهداف خودش برسد.

http://tejaratava.ir/?p=107093

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.