• امروز : چهارشنبه - ۲۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
1

دیدار رئیس پژوهشکده بیمه با رئیس مرکز مشاوره مالی اسلامی ایسفا ترکیه

  • کد خبر : 106064
  • ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۸
دیدار رئیس پژوهشکده بیمه با رئیس مرکز مشاوره مالی اسلامی ایسفا ترکیه
دکتر محمدمهدی عسگری رئیس پژوهشکده بیمه با حضور در شرکت مشاوره مالی اسلامی ایسفا ترکیه با دکتر مصطفی درسی رئیس هیئت مشورتی شریعت موسسه مشاوره مالی اسلامی ایسفا ، دکتر یونس امره گوبوز معاون رئیس کل شرکت تکافل پرداخت سیگورتا و رئیس انجمن بیمه کاتیلیم ترکیه و دکتر یاشار بیگ یالگین عضو شرکت مشاوره مالی اسلامی ایسفا و استاد انشگاه مرمره ترکیه دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش تجارت آوا به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل پژوهشکده بیمه، دکتر عسگری پس از معرفی پژوهشکده بیمه و اشاره به ساختار و عملکرد  صنعت بیمه ایران، از مدیران ارشد شرکت مشاوره مالی اسلامی ایسفا برای حضور در همایش بیمه و توسعه ۱۴۰۲ و دیدار با مدیران عامل شرکت‌های بیمه ایرانی دعوت به عمل آورد. وی همچنین از اعلام آمادگی مدیران ارشد شرکت‌های بیمه ایران به ویژه شرکت‌های بیمه دارای مجوز عرضه محصولات تکافل برای اعزام به ترکیه و دیدار با همتایان خود در این کشور خبر داد.
دکتر عسگری همچنین به دیدار اخیر خود با رئیس سازمان نظارت و تنظیم‌مقررات بیمه و مستمری بازنشستگی خصوصی ترکیه و مذاکره در خصوص سرمایه گذاری مشترک شرکت‌های بیمه ایران و ترکیه در زمینه تکافل اشاره کرد و افزود، در صورت موافقت وزارت مالی ترکیه، با الگوبرداری از تجربه تاسیس شرکت تکافل در سوریه، به زودی شرکت تخصصی تکافل با سرمایه‌گذاری مشترک صنعت بیمه ایران و ترکیه در این کشور تاسیس خواهد شد.وی افزود، پس از تشکیل کارگروه تکافل پژوهشکده بیمه و تاسیس شواری فقهی صنعت بیمه، ۹ شرکت بیمه موفق به دریافت مجوز ارائه پنجره تکافل شدند و پژوهشکده بیمه در نظر دارد اولین شرکت تخصصی تکافل را تا پایان سال جاری شمسی در ایران راه اندازی نماید. لذا تجربیات شرکت مشاوره مالی اسلامی ایسفا در خصوص راه اندازی شرکت تکافل در ایران یا سایر کشورهای منطقه موثر خواهد بود.
رئیس پژوهشکده بیمه تصریح کرد، موضوع تکافل اولین بار حدود ۶۰ سال پیش تحت عنوان تضامن در مسائل ۷ و ۸ از بخش تأمین (بیمه) کتاب تحریر الوسیله امام خمینی(ره) در شهر بورسای ترکیه مطرح شد و بر این اساس تکافل از سال ۱۹۶۴ از ترکیه و بورسا آغاز شد. این در حالی است که اولین شرکت‌ تخصصی تکافل در سودان در سال ۱۹۷۹ و در مالزی در سال ۱۹۸۴ راه اندازی گردیده است.
دکتر عسگری با اشاره به سابقه ۴۰ ساله بانکداری اسلامی در ایران، اهداف و چشم انداز شرکت مشاوره مالی اسلامی ایسفا ترکیه و پژوهشکده بیمه ایران را همسو و در راستای اشاعه قوانین شریعت در جامعه برشمرد و پس از بیان ماهیت و عملکرد تکافل و اشاره به شفافیت و انصاف به عنوان وجوه تمایز و برتری تکافل نسبت به بیمه رایج گفت: پژوهشکده بیمه بنا بر تاکید رئیس جمهور بر لزوم آشنایی مدیران عامل و سایر فعالان صنعت بیمه با تکافل و مزایای آن نسبت به بیمه رایج، کتابچه جامع معرفی تکافل را به دو زبان فارسی و انگلیسی برای عرضه در سطح مدیران ارشد شرکت‌های بیمه ایران تهیه و منتشر کرده است.
رئیس پژوهشکده بیمه خاطرنشان کرد، راه‌اندازی پنجره تکافل و به دنبال آن تاسیس اولین شرکت تخصصی تکافل در ایران از ابتدا مورد استقبال و حمایت رئیس جمهور و وزارت اقتصاد ایران قرار گرفته و بر تسریع در تحقق این امر تاکید گردیده است. مقررات مربوط به تکافل نیز اخیرا به تصویب شورای عالی بیمه مرکزی ایران رسیده است و گام دوم ارائه این مقررات به دولت جهت تصویب در مجلس شورای اسلامی ایران خواهد بود.
دکتر یونس امره گوبوز معاون رئیس کل شرکت تکافل پرداخت سیگورتا و رئیس انجمن بیمه کاتیلیم ترکیه ضمن ضمن ابراز خشنودی از حضور هیات اعزامی پژوهشکده بیمه در مرکز مشاوره مالی اسلامی ایسفا و آغاز همکاری‌های علمی دو مجموعه، به معرفی اهم فعالیت‌های این مرکز پرداخت.
دکتر یونس امره گوبوز پس از تشریح برنامه‌های آموزشی مرکز مشاوره مالی اسلامی ایسفا ترکیه تصریح کرد، در این مرکز بیش از ۱۰ متخصص در حوزه مالی اسلامی فعالیت دارند و اخیرا نیز تدریس رشته مالی اسلامی برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه توسط اساتید این مرکز انجام پذیرفته است. همچنین انجمن بانکداری مشارکتی ترکیه (TKBB) [۳] به تازگی برنامه آموزشی بین‌المللی ویژه مدیران شرکت‌های بیمه و بانک‌های کشور اتیوپی برگزار نموده است که آموزش‌های بخش تکافل در این رویداد توسط نماینده شرکت مشاوره مالی اسلامی ایسفا ارائه گردیده است. این انجمن در کنار ارائه آموزش در حوزه تکافل، موارد آموزشی در حوزه بانکداری و بازار سرمایه را نیز ارائه می‌نماید و پژوهشکده بیمه می‌تواند همکاری با این انجمن را در دستور کار خود قرار دهد.
در ادامه این نشست دکتر مصطفی درسی رئیس هیئت مشورتی شریعت مرکز مشاوره مالی اسلامی ایسفا با ابراز خرسندی از آغاز همکاری مشترک با پژوهشکده بیمه، به تاکید رئیس جمهور ترکیه بر تکافل و مالی اسلامی و تاسیس شرکت تخصصی تکافل اشاره کرد و به ارائه جزئیاتی در خصوص روند راه‌اندازی تکافل در ترکیه و تصویب قوانین آن پرداخت.
رئیس هیئت مشورتی شریعت مرکز مشاوره مالی اسلامی ایسفا آمادگی این مرکز  را برای حضور و مشارکت علمی در همایش بیمه و توسعه ۱۴۰۲ و همچنین همایش کیش اینوکس سال‌های آتی اعلام نمود و تاکید کرد همکاری مشترک ایسفا و پژوهشکده بیمه با تاسیس شرکت تخصصی تکافل در ترکیه در آینده نزدیک آغاز خواهد شد و در ادامه نیز سایر زمینه‌های همکاری مشترک در دستور کار قرار خواهد گرفت.
دکتر عسگری در پایان این نشست، تاسیس اولین شرکت تکافل در ایران و بهره‌مندی از دانش تخصصی کمیته مشاوره شریعت مرکز مشاوره مالی اسلامی ایسفا در حوزه فروش تکافل و عملیات پنجره تکافل را از مهمترین اهداف دیدار با مدیران ارشد این مرکز برشمرد و تصریح کرد؛ برگزاری کارگاه‌های آموزش حضوری در تهران، استانبول و یا جزیره کیش و همچنین دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت ویژه مدیران میانی و مدیران ارشد صنعت بیمه نیز از زمینه‌های همکاری مشترک دو مجموعه خواهد بود که در آینده نزدیک اجرایی خواهد شد.
گفتنی است، مرکز مشاوره مالی اسلامی ایسفا، در سال ۲۰۱۴، به عنوان یک شرکت مشاوره مالی اسلامی خصوصی به منظور تأمین خدمات مشاوره فقهی تأسیس شد تا نیازهای ضروری بازار در حوزه بانکداری و مالی اسلامی را برآورده نماید. خدمات مشاوره این مرکز تنها مختص به بانک‌های مشارکتی [۴] نبوده و شامل ساختارسازی صحیح محصولات و عملیات‌های اسلامی نیز می‌باشد. مرکز مشاوره مالی اسلامی ایسفا همچنین در راستای اهداف و تجارت اصلی خود، خدمات متنوعی را به مؤسسات مالی در حوزه‌های مالی، بانکداری، بیمه، محصولات بازار سرمایه، توسعه محصولات مالی، حاکمیت شریعت، آموزش و توسعه در چارچوب مقررات و قانون اسلامی ارائه می‌دهد.

http://tejaratava.ir/?p=106064

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.