• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
2
مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری مسکن مطرح کرد:

بازار مسکن در مسیر منطقی شدن

  • کد خبر : 105642
  • ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
بازار مسکن در مسیر منطقی شدن
همزمان با سومین روز از دهمین نمایشگاه کیش‌اینوکس نشست تخصصی «آینده بازار مسکن، تخلیه حباب یا افزایش قیمت‌ها» توسط گروه سرمایه‌گذاری مسکن در سالن ابن‌سینا مرکز همایش‌های بین‌المللی کیش برگزار شد.

به گزارش تجارت آوا به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، در این نشست تخصصی علاوه بر محمدرضا جواهری مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری مسکن؛ داوود سوری اقتصاددان، علی میرزاخانی سردبیر پایگاه خبری فردای اقتصاد و محبوبه داوودی دبیر گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری فردای اقتصاد حضور داشتند و درخصوص موضوع نشست به ارائه دیدگاه خود پرداختند.

محمدرضا جواهری مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری مسکن در ابتدای این نشست تخصصی با بیان اینکه در آینده جهش‌های ناگهانی در بازار مسکن و سایر اتفاقات سالیان گذشته را نخواهیم داشت، گفت: با توجه به شواهد و وضعیت کنونی، بازار مسکن در حال حرکت به سمت منطقی شدن است.

جواهری ادامه داد: سوداگری در بخش زمین، دلیل عمده افزایش نرخ مسکن است. بطور متوسط باید اثر قیمت زمین در بهای تمام شده مسکن حدود یک سوم باشد؛ اما این اثرگذاری به بیش از ۵۰درصد رسیده است.

مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری مسکن افزود: اعتقاد بنده بر این است که حباب موجود در بازار مسکن در قیمت تمام شده نیست، بلکه حباب در بخش زمین وجود دارد و در آینده بسیار نزدیک شاهد کاهش حباب در قیمت زمین خواهیم بود.

جواهری در بخش دیگری از سخنان خود افزود: مسائل سیاسی خارج از کشور نیز بر روی بازار مسکن تاثیر دارد، همچنین قیمت دلار نیز از دیگر مسائلی است که در قیمت مسکن اثرگذار است.

داوود سوری اقتصاددان نیز در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه در اقتصاد باور ذهنی بر این است که باید قیمت‌ها، براساس چند متغیر حرکت کند، گفت: اگر تغییرات قیمتی خارج از تعاریف متغیرها باشد یعنی در بازار حباب وجود دارد. این روزها حباب مورد توجه سیاستگذاران است و هرگاه قیمت‌ها مطابق میل آن‌ها حرکت نمی‌کند آن را حباب می‌نامند؛ اما واقعیت این است که تعریف حباب این نیست.

این اقتصاددان ادامه داد: بررسی رفتار قیمت مسکن در سال‌های گذشته به روشنی نشان‌دهنده این است که با توجه به شرایط اقتصاد کلان کشور، مسکن بعنوان یک کالای سرمایه‌ای در کنار سایر کالاهای سرمایه‌ای قرار می‌گیرد و این نکته متاثر از سیاست‌های کلان اقتصاد کشور است.

وی در ادامه با بیان اینکه همچنان درکشور با افزایش نقدینگی روبرو هستیم گفت: از سویی در تجارت خارجی شاهد تغییر شگفت‌آوری نبودیم و از سوی دیگر بازار سایر دارایی‌ها نیز همچنان مطمئن نیست. بنابراین مسکن همچنان به عنوان یک دارایی که دولت دخالت کمتری در آن دارد پناهگاه امن سرمایه‌ای بسیاری از مردم و سرمایه‌داران است.

سوری گفت: مسکن یک کالای وابسته به مکان است، طبیعی است در بسیاری از نقاط کشور قیمت مسکن متفاوت باشد. یکی از شاخص تقاضای مسکن، رشد خانوار است. در بحث کلان تقاضای مسکن با توجه به رشد جمعیت ۸۰۰ هزار مسکن بر آورد شده است، از این مجموع، ۶۰۰ هزار مسکن توسط بخش خصوصی تامین شده است.

وی افزود: اکنون بیش از آنکه بازار مسکن به ساخت مسکن جدید نیازمند باشد به نحوه توزیع نیاز دارد. نابرابری توزیع مسکن باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود. بحث دیگری که وجود دارد، سرمایه‌گذاری در ساخت مسکن با قیمت پایین است، اگر بتوانیم در این زمینه راندمان کار را بالا ببریم میتوانیم شاهد رشد در بازار مسکن باشیم.

علی میرزاخانی سردبیر پایگاه خبری فردای اقتصاد نیز در این نشست تخصصی گفت: اگر نرخ تورم در کشور ثابت بماند بازار مسکن تغییری نخواهد کرد ولی اگر شرایط اقتصادی رو به تورم بیشتر برود شاهد افزایش قیمت در بازار مسکن نیز خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: روابط بین‌المللی هم یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار و مهم در شرایط اقتصادی کشور است.

میرزاخانی افزود: انتظار می‌رود با توجه به کاهش انتظارات تورمی و مثبت شدن نرخ بهره واقعی شاهد افزایش قیمت مسکن خواهیم بود.

در ادامه، محبوبه داوودی دبیر گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری فردای اقتصاد گفت: در خصوص جهش قیمت در حوزه مسکن گفت: از جمله عواملی که باعث رشد قیمت در بازار مسکن می‌شود رشد نقدینگی و انتظارات تورمی است.

وی ادامه داد: مردم دنبال پناهگاهی هستند که از سرمایه خود محافظت کنند و هم از مسکن به عنوان محل سکونت استفاده کنند.

داوودی گفت: وقتی تورم بالای ۵۰ درصد است نابرابری ثروت اتفاق میافتد و افراد قدرتمند می‌توانند بر بازار مسکن نفوذ داشته باشد. اگر اقتصاد در همین سطح تورم باقی بماند، شاهد افزایش قیمت مسکن خواهیم بود.

http://tejaratava.ir/?p=105642

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.