• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
1
مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته تاکید کرد:

صنایع پیشرفته مولفه اصلی توسعه صنعتی در جوامع است

  • کد خبر : 87028
  • ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۲
صنایع پیشرفته مولفه اصلی توسعه صنعتی در جوامع است
محسن نادری‌منش گفت: صنایع پیشرفته مولفه اصلی توسعه صنعتی در جوامع بوده و این صنایع از دو مسیر کمک به توسعه صنعتی کشور می کند اول به دلیل ارزش افزوده بالایی که دارد نقش جدی در رشد صنعتی و اقتصادی دارد و از طرفی دیگر نفوذ این صنایع در سایر صنایع دیگر باعث افزایش بهره وری می شود.

به گزارش تجارت آوا، محسن نادری‌منش رئیس هیات مدیره و مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته (صحا) امروز در نشست خبری به معرفی صندوق پرداخت و گفت: صندوق حمایت از صنایع پیشرفته سابقه ۲۰ ساله دارد در سال ۱۳۷۵ به موجب قانون مجلس تصویب شد که به نام حمایت از صنایع الکترونیک نام گرفت. خوشبختانه شاهد عملکرد بسیار خوب صندوق در سال های مختلف در حوزه های مختلف تکنولوژی بوده ایم بطور مثال شرکت هایی در سال ۷۸ و ۷۹ با تسهیلات حدود ۲۰ الی ۳۰ میلیون تومان و حمایت صندوق تاسیس شدند در حال حاضر بیش از چند هزار میلیارد تومان فروش دارند و از صادرکنندگان بزرگ صنایع پیشرفته کشور هستند. این عملکرد خوب موجب شد در سال ۱۳۹۵ در احکام داخلی قوانین و برنامه صندوق حمایت به نام صنایع پیشرفته در حوزه‌های دیگر نیز عمل کند و ۱۳ سرفصل را تعریف و به عهده بگیرد و در این سرفصل ها فعالیت می کند.

رئیس هیات مدیره صحا ادامه داد: صنایع پیشرفته مولفه اصلی توسعه صنعتی در جوامع است و این صنایع از دو مسیر کمک به توسعه صنعتی کشور می کند اول به دلیل ارزش افزوده بالایی که دارد نقش جدی در رشد صنعتی و اقتصادی دارد و از طرفی دیگر نفوذ این صنایع در سایر صنایع دیگر باعث افزایش بهره وری می شود. در حال حاضر همه کشورهای دنیا حوزه صنایع پیشرفته را به عنوان یک حوزه جدی مدنظر قرار داده و برای آن برنامه ریزی های خاص حمایتی و توسعه ای دارند.

نادری‌منش گفت: این صندوق که از سال ۱۳۹۵ صنایع پیشرفته را آغاز کرد مسیر گذشته را ادامه داده و در اساسنامه جدید وظایف جدید مثل سرمایه گذاری خطرپذیر نیز به عهده صندوق قرار داده شده است. از یک سال و نیم پیش با مدیریت جدید و توجه ویژه دولت، وزارت صمت و مجلس سرمایه در اختیار صندوق بیش از ۱۰ برابر افزایش پیدا کرد و الان بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومان میباشد و امیدواریم تا دو سال آینده آن را به ۵۰۰۰ میلیارد تومان برسانیم تا بتوانیم به بنگاه های فعال در حوزه صنایع پیشرفته کمک بیشتری کنیم. البته کمک های  ما به بنگاه‌های خصوصی و تعاونی می باشد که شامل تسهیلات، ضمانت نامه ها و سرمایه گذاری خطر پذیر است.

رئیس هیأت مدیره صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته (صحا) با بیان اینکه این صندوق بازوی تأمین مالی صنایع پیشرفته کشور است، افزود: این صندوق با ارائه تسهیلات، ضمانت نامه و همچنین انجام سرمایه گذاری‌های خطرپذیر از بنگاه‌های خصوصی و تعاونی حمایت می‌کند که در همین راستا سال گذشته ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات و ۴۵۰ میلیارد تومان ضمانتنامه به صنایع پیشرفته پرداخت شد.

وی به سرمایه گذاری خطرپذیر نیز اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین ابزارهای تأمین مالی برای صنایع پیشرفته و دانش بنیان، سرمایه گذاری خطرپذیر است و این صندوق با همکاری سایر نهادهای تخصصی و دیگر صندوق‌ها مانند صندوق نوآوری و شکوفایی، سه صندوق خطرپذیر را در فرابورس ایجاد کرده است. این صندوق‌ها در حوزه الکترونیک با ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار، در فرآیندهای هایتک شیمیایی با ۳۵۰ میلیارد تومان و در هوشمندسازی معادن و صنایع معدنی (با حمایت ایمیدرو) با یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار ایجاد شده است.

نادری منش در مورد هوشمندسازی صنعت خودرو نیز تصریح کرد: از سال پیش بحث هوشمندسازی خودرو به عنوان یک لاین ویژه در صندوق حمایت از صنایع پیشرفته تعریف شده است و به این بخش اعتبارات خاص می‌دهیم.

وی ادامه داد: همچنین سال گذشته حمایت‌های خاص در حوزه الکترونیک خودرو انجام شد و امسال هم در حوزه قطعات برنامه‌ریزی شده که جزو مواد پیشرفته محسوب می‌شود؛ البته امسال طرح هوشمندسازی هم در دستور کار قرار دارد تا مانند روندی که خودروسازهای جهان داشتند، به سمت خودروهای پاک‌تر، الکتریکی و هیبریدی برویم.

نادری منش با بیان اینکه حمایت از صنایع پیشرفته منجر به رشد صنعتی، افزایش بهره وری و رقابت پذیری بنگاه‌ها می‌شود، اظهار داشت: صنایع الکترونیک و مخابرات بیشترین ضمانت نامه را از این صندوق دریافت کرده‌اند. همچنین زیست فناوری، هوا فضا و غیره در سال‌های اخیر به صنایع پیشرفته اضافه شده و رشد داشتند.

رئیس هیأت مدیره صحا درباره استان‌های دریافت کننده تسهیلات و ضمانت نامه نیز گفت: در سال‌های اخیر به واسطه وجود تقاضا، بیش از ۸۰ درصد تسهیلات و ضمانت نامه‌ها به بنگاه‌های تهران ارائه می‌شد، اما از دو سال پیش قرار شد تمرکز زدایی شود و نمایندگی صندوق در صمت استان‌ها فعال شد. هم اکنون صندوق در ۱۱ استان فعال است و امسال برنامه برای اضافه شدن در ۵ استان نیز وجود دارد. تسهیلات در هر استان متناسب با پتانسیل استان‌ها پرداخت خواهد شد. بر همین اساس سهم تهران از ۸۰ به ۶۰ درصد رسیده است.

وی اضافه کرد: خراسان رضوی، فارس، یزد و آذربایجان شرقی بعد از تهران بیشترین درخواست تسهیلات از صندوق حمایت از صنایع پیشرفته را داشتند.

رئیس هیأت مدیره صحا در مورد سقف تسهیلات نیز گفت: سقف تسهیلات تا پارسال ۵ میلیارد تومان بود ولی با افزایش سرمایه‌ای که داشتیم به ۲۵ میلیارد تومان رسید که امیدواریم تا پایان امسال به ۵۰ میلیارد تومان برسد.

وی اضافه کرد: نرخ تسهیلات نیز مبتنی بر نرخ شورای پول و اعتبار تعیین شده و بین ۸ تا ۲۰ درصد است. این نرخ بسته به اینکه یک شرکت چقدر به سمت تحقیق و توسعه برود، تعیین می‌شود. البته این تسهیلات با تنفس ۶ ماهه و بدون اخذ سپرده عرضه می‌شود.

نادری منش گفت: همچنین سقف ضمانت نامه نیز ۱۰۰ میلیارد تومان است که در بخش‌های مختلف از جمله حسن انجام کار، شرکت در مناقصه، پیش پرداخت و تعهد پرداخت اعطا می‌شود.

وی تصریح کرد: همچنین طی مکاتباتی که صورت گرفت مقرر شد گمرک ضمانت نامه‌های صندوق را بپذیرد که این امر به رفع سریع‌تر نیازهای وارداتی بنگاه‌ها کمک می‌کند تا تولید را افزایش و صادرات انجام دهند.

وی در ادامه گفت: صندوق به تناسب نیاز ابزارهای مختلف و طراحی کرده که سرمایه گذاری خطرپذیر جز آن است سال قبل ۳۰۰۰ میلیارد تومان انجام شد و امیدواریم امسال آن را به بیش ۵۰۰۰ میلیارد تومان برسانیم. ما سعی داریم دغدغه مالی را از صنایع پیشرفته رفع کنیم و دغدغه آنها فقط توسعه فناوری و تولید باشد.

http://tejaratava.ir/?p=87028

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.