• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
6
احسان فدایی پاسخ داد:

آیا با ثبات قیمت دلار لوازم خانگی ارزان می‌شود؟/ قیمت گذاری دستوری برای لوازم خانگی به نفع هیچ کدام از ذینفعان نیست

  • کد خبر : 36280
  • ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۳
آیا با ثبات قیمت دلار لوازم خانگی ارزان می‌شود؟/ قیمت گذاری دستوری برای لوازم خانگی به نفع هیچ کدام از ذینفعان نیست
یک کارشناس صنعت لوازم خانگی با بیان اینکه هرچند تولیدکنندگان لوازم خانگی ملزم به عرضه محصولات با قیمت قبل به بازار شدند، اما این الزام به معنای کاهش بیشتر قیمت در بازار نیست، گفت: به دلیل شرایط رکود منتج از دو سال تعطیلی کرونایی بر بازار وافزایش کم سابقه هزینه‌های تولید، مردم منتظر کاهش قیمت‌ها از سطح کنونی نباشند و خرید خود را به حساب کاهش قیمت‌ها به تعویق نیندازند.

به گزارش تجارت آوا به نقل از اقتصاد ۲۴ – میناسادات حسینی: احسان فدایی گفت: طبق لیست ارسالی شرکت‌ها به بازار، قیمت لوازم خانگی برخی برند‌های تولید داخل در حالی در چند هفته اخیر افزایش یافت که سازمان حمایت، تولیدکنندگان را ملزم کرد قیمت‌ها را به لیست قبلی برگردانند و این بخشنامه در فاز عملیاتی مشکلاتی را به دنبال خواهد داشت.

وی در ادامه تاکید کرد: تجربه ثابت کرده هر نوع دخالت دستوری دولت در قیمت گذاری کالاها، نتیجه مثبتی در پیش نداشته و در این بازار نیز جایی برای آزمون و خطا نداریم. تا پیش از این تمام معادلات این صنعت بر پایه نظام عرضه و تقاضا و انتخاب مشتری بر اساس مزیت‌های رقابتی در کف بازار تعیین می‌شد. نتیجه این روند، چرخش سرمایه و خروج از رکود بود که هم مشتری خرید خود را بر اساس سلیقه و توان مالی اش هماهنگ می‌کرد، هم فروشنده کسب درآمد داشت و هم تولید کننده در حد معقول تولید و عرضه می‌کرد. اما امروز هر سه ضلع ناراضی هستند.

دلیل گرانی لوازم خانگی با وجود ثبات ارز

مدیر ارتباطات گروه سام گفت: ۶ ماه است که ارز در دامنه ۲۵ تا ۲۷ هزار تومان نوسان می‌کند. سوال اینجاست که چرا قیمت لوازم خانگی افزایش می‌یابد؟ مساله این است که هزینه دور زدن تحریم‌ها روز به روز افزایش پیدا می‌کند و واردکننده برای اینکه بتواند محصولش را به قیمتی برساند که بتواند حقوق و هزینه‌های جاری پرسنل را تامین و سرمایه در گردش اش را در حداقل ممکن تامین کند، مجبور است قیمت را افزایش دهد تا هزینه‌های سنگین این بخش که به شکل مستقیم یا غیر مستقیم پرداخت می‌کند را با مصرف کننده سهیم شود.

تاثیر گرانی کامودیتی‌ها بر قیمت لوازم خانگی

این کارشناس صنعت لوازم خانگی در پاسخ به سوال اقتصاد ۲۴ مبنی بر اینکه آیا قیمت لوازم خانگی پس از بازگشت قیمت‌ها به لیست قبلی، باز هم کاهش خواهد یافت، گفت: لوازم خانگی از دو منظر در سرازیری قیمتی قرار نخواهد گرفت.

فدایی گفت: دو مولفه‌ای که موجب گرانی لوازم خانگی در آینده نه چندان دور خواهد شد، یکی قیمت کامودیتی هاست که در پی افزایش تقاضا و بحران‌های بین المللی در حال افزایش است. دومین مساله‌ای که مانع از کاهش قیمت محصولات لوازم خانگی خواهد شد، تاثیرات روانی و انتظاری ناشی از خبر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است.

وی ادامه داد: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در حالی در دستور کار دولت قرار دارد و برای مدت نامعینی به تعویق افتاده که در صورت اجرا، به شکل غیر مستقیم روی ارز نیمایی تاثیر می‌گذارد. با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، صادرکنندگان به خرید ارز نیمایی روی خواهند آورد و این مساله تقاضای ارز نیمایی را افزایش می‌دهد؛ بنابراین شاهد افزایش قیمت این ارز خواهیم بود که این افزایش، تاثیر مستقیم بر خرید قطعات و مواد اولیه این صنعت و نهایتاًافزایش قیمت محصول تمام شده خواهد گذاشت.

این کارشناس صنعت لوازم خانگی با بیان اینکه قطعات اصلی و مواد اولیه تولید لوازم خانگی وارداتی است و هر نوسان در قیمت ارز به شکلی ملموس روی قیمت تمام شده لوازم خانگی تاثیر می‌گذارد، گفت: بخش عمده مواد اولیه و قطعات اصلی در تولید لوازم خانگی به دلیل عدم صرفه اقتصادی، وارادتی است؛ بنابراین در حذف این نوع ارز باید زیر ساخت‌ها و بستر‌های فنی و روانی آماده شود تا در صورت عملیاتی شدن، آثار تهاجمی و منفی آن، مدیریت و کنترل شوند.

فدایی ادامه داد: مسئولان و برخی کارشناسان در حالی تریبون را در دست دارند و مدعی اند که در تولید قطعات لوازم خانگی به خودکفایی رسیده ایم که این ادعا، آدرس غلط به مردم است و تبعات عدم شفافیت و صداقت، پارادوکسی است که امروز در افزایش قیمت محصولات و انتظار مردم برای کاهش قیمت، با آن دست به گریبان هستیم.

وی با تاکید بر اینکه اگر مردم نیاز به محصول خاصی دارند پیش از افزایش قیمت آن را خریداری کنند، گفت: مردم منتظر ارزانی بیشتر در محصولات لوازم خانگی نباشد.

بیان واژه خودکفایی در ساخت لوازم خانگی جامع نیست

مدیر ارتباطات شرکت سام با بیان اینکه خودکفایی در معنای عام در صنعت لوازم خانگی مصداق ندارد، گفت: به طور مثال برخی تولیدکنندگان مدعی اند که حتی در تلویزیون تمام قطعات را داخلی سازی کرده اند. اما واقعیت چیز دیگری است.

فدایی ادامه داد: تلویزیون از مجموع قطعاتی تشکیل شده که همه به جز یک قطعه قابلیت داخلی سازی دارند. اما نکته مهم این است که همین یک قطعه وارداتی در ساخت تلویزیون، پنل آن است که ۸۰ درصد ارزش آن را تشکیل می‌دهد و مابقی قطعات بومی سازی شده چند درصد از پنل تلویزیون هم ارزش مالی ندارند. پس در کاربرد چنین واژه‌ای برای این صنعت باید محتاط‌ تر عمل کنیم.

چرا لوازم خانگی روز به روز گران می‌شود؟

مدیر ارتباطات شرکت سام به اقتصاد ۲۴ گفت: آدرس اشتباه دادن به بازار و افکار عمومی، باعث ایجاد سرگردانی و دوگانگی در صنعت لوازم خانگی شده است. برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی می‌گویند ۷۰ درصد قطعات داخلی سازی شده است، ولی نمی‌گویند که آن ۷۰ درصد قطعات از نظر ارزش ریالی چند درصد قیمت تمام شده تولید محصول را شامل می‌شود و به همین دلیل وقتی قیمت ارز افزایش پیدا کند، با تاثیراتی که روی هزینه‌های تولید از حواله برای انتقال ارز گرفته تا عوارض گمرکی و مالیات و هزینه‌های جاری و سربار، همه و همه افزایش می‌یابند که در نتیجه روی قیمت لوازم خانگی تاثیر خواهند گذاشت.

آیا قیمت لوازم خانگی ارزان می‌شود؟

فدایی ادامه داد: نکته دیگر اینکه، وقتی قیمت ارز روند افزایش به خود می‌گیرد، صاحبان صنایع بر خلاف رفتار مردم عادی و جریان بازار اقدام به ثبت سفارش و خرید بیشتر ارز می‌کنند چرا که اگر این روند ادامه داشته باشد و هر لحظه که سفارش دیرتر ثبت شود، هزینه خرید در تیراژ بالا، بیشتر می‌شود. پس جای تعلل به امید کاهش چند درصدی وجود ندارد. به همین دلیل ارزی که امروز ۲۷ هزار تومان است برای واردکننده به معنی ورود قطعات با دلار ۲۷ هزار تومانی نیست، زیرا تولیدکننده باید هزینه حواله، واسطه‌های خرید، مالیات، عوارض گمرکی، حق حساب‌های قانونی و غیرقانونی، دستمزد و… پرداخت کند، که این هزینه‌ها عمدتاً از نگاه مصرف کننده و بازار پنهان است و خریدار تنها قیمت دلار و نوسانات آن را مشاهده می‌کند. ناگفته نماند که مشتری هم حق دارد چرا که به درستی برای او شفاف سازی نشده و با اطلاعات مبهم و گنگ، تنها انتظار کاذب برای او ایجاد کرده ایم.

http://tejaratava.ir/?p=36280

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.