به گزارش تجارت آوا به نقل از روابطعمومی بیمه تجارتنو؛ فرزانه سلیمانی، مدیر ریسک و اکچوئری بیمه تجارتنو اذعان داشت به منظور اجرای صحیح آییننامه شماره ۹۳ مصوب شورایعالی بیمه و اتخاذ رویکردی یکپارچه، فعالانه و مستمر برای مدیریت ریسکها در تمامی حوزههای سازمانی ، شرکت بیمه تجارتنو ، مدیریت ریسک را بر اساس استانداردهای جهانی ایزو ۳۱۰۰۰ و همچنین coso در دستور کار خود قرار داد .
سلیمانی گفت سازمانها در هر صنعت و در هر مکانی که فعالیت میکنند دائماً در معرض ریسک هستند و مدیریت این ریسکها بر اساس اصول، چهارچوب و فرآیند مشخص شده در ISO 31000 ، سطحی از اطمینان را فراهم میکند که سازمان در محیطی با تغییرات دائمی، میتواند موفق و پویا عمل کند.
مدیر ریسک و اکچوئری بیمه تجارت نو اظهار کرد ایزو ۳۱۰۰۰ به عنوان بهترین راهنما برای شناسایی فرصتها، تهدیدها و خطرات در روند اجرایی کار عمل میکند و موجب می شود سازمان، خود را در برابر خطرات احتمالی حفاظت کرده و به تقویت و دستیابی به اهداف استراتژیک خود، با ایجاد یک سیستم مبتنی بر ریسک کمک کند .
وی بیان داشت مدیریت ریسک بر اساس استاندارد ایزو ۳۱۰۰۰ دربردارندهی روشهای سیستماتیک و منطقی برای مواردی چون شناسایی، تحلیل ، ارزشیابی و مواجهه با ریسک مربوط به هر فعالیت ، فرآیند ، عملکرد یا محصول ، پایش و مرور ریسکها، برقراری ارتباط و مشاوره در سرتاسر فرآیند و گزارش دادن و ثبت کردن نتایج به صورت مناسب است.
سلیمانی تاکید داشت اگرچه استاندارد ۳۱۰۰۰ نوعی خط مشی کلی و عمومی در مدیریت ریسک ارائه میکند ولی هدف آن یکسان سازی مدیریت ریسک در همه سازمانها نیست و طراحی و پیاده سازی برنامههای مدیریت ریسک و چهارچوب های آن باید بر اساس نیازها و شرایط ویژه هر سازمان و اهداف و مقاصد آن ، مدنظر باشد و در ادامه گفت این استاندارد در واقع برای کمک به سازمانها، شرکتها و دولتها به منظور تهیه برنامههای مدیریت ریسک متناسب با شرایط خودشان طراحی شده است و سازمان جهانی استاندارد توصیه کرده است که سازمانها و جوامع باید تلاش نمایند تا این دستور العملها را به صورت بخشی از سیستم مدیریتی خود مورد استفاده قرار دهند و در تهیه سیستم مدیریت ریسک خود همت گمارند، چرا که این شرایط به سازمانها کمک میکند تا بتوانند در شرایط پرریسک، برنامه ریزی بهتری داشته و در صورت بروز حوادث به صورت بهتری نسبت به آنها واکنش نشان داده شده و در زمان کوتاه تری بتواند خود را ترمیم نمایند.
وی در پایان اشاره داشت رویکرد مدیریت ریسک بر اساس دستورالعمل های ISO 31000 و اخذ گواهینامه مربوطه به وضوح نشان می دهد که سازمان متعهد به مدیریت ریسکها در هر بخش از فعالیت خود است و این امر اعتماد عمومی را در بین مشتریان و سایر ذینفعان افزایش می دهد، زیرا توانایی سازمان را در مواجه با تهدیدهای خارجی، بهبود نقاط ضعف داخلی، بهرهمندی از فرصت ها و نقاط قوت را نشان می دهد و بر اینکه فرآیند مدیریت ریسک بر اساس استانداردهای بین المللی باعث افزایش اعتبار یک سازمان و ایجاد یک مزیت رقابتی میشود، تاکید نمود.