محمود لیایی مدیرعامل شرکت ملی پست در این نشست با اشاره به اهمیت و جایگاه این نمایشگاه، آشنایی اجزاء زیست بوم صنعت پست با یکدیگر، تعامل شرکتهای داخلی با شرکتهای خارجی و استفاده از تجارب یکدیگر، آشنایی عموم با جایگاه و عرصههای مختلف پست و صنایع وابسته به آن را از جمله دیگر اهداف برپایی این نمایشگاه برشمرد.
رئیس هیئت مدیره شرکت ملی پست به اهمیت نقش پست در توسعه تجارت الکترونیک اشاره کرد و افزود: «امروز خصوصا به واسطه ورود ویروس کرونا به جهان پست از جابه جا کردن صرف پاکت و نامه به جابه جا کننده بسته و امانت تبدیل شده است و نقش آن را به عنوان بازیگری مهم در تجارت الکترونیک پررنگ کرد.»
وی با بیان اینکه یکی از اهداف برگزاری این نمایشگاه معرفی اجزای صنعت پست و لجستیک آن به مردم است،گفت: «متاسفانه در کشور ما سرانه پستی در مقایسه با کشورهای توسعه یافته بسیار پایین و نسبت ما با کشورهای پیشروتقریبا ۱۰ به ۶۰۰ است.»
مدیرعامل شرکت ملی پست خاطرنشان کرد: «خوشبختانه در حال حاضر بلوغ مردم در استفاده از خدمات پستی افزایش یافته است، اما هنوز با ایده آل فاصله داریم لذا حرکتی را آغاز کردهایم تا مردم در نمایشگاه از دستاوردهای این صنعت راهبردی کاملا آشنا شوند.»
معاون وزیر ارتباطات از حضور بیش از ۸۰ شرکت خلاق و نوآور و ۴۰ شرکت از اعضای مرکز نوآوری پست دراین رویداد خبر داد و اذعان داشت: «این نمایشگاه فرصت مناسبی برای آشنایی دیگر شرکت های نوآور و دانش بنیان با این صنعت و ارائه ایده ها و تبادل تجربیات در حوزه پست است.»
وی افزود: «کارگروه ویژهای برای استفاده از ظرفیتهای شرکت های دانش بنیان در شرکت ملی پست تشکیل شده است که با استفاده از ابزارهای قانونی تلاش میکنیم فرایندهای قانونی برای تسهیل فعالیت آنها تسهیل شود.»
مدیرعامل شرکت ملی پست خاطرنشان کرد: «یکی از اهداف اصلی نمایشگاه موضوع رتبهبندی فعالان پستی است، شاید نتوانیم از همه بازیگران شبکه پست در دوره نخست تقدیر کنیم اما میکوشیم بستر توسعه شبکه پستی را با ظرفیتهای بخش خصوصی فراهم کنیم و قطعا در سال آینده این نمایشگاه هرچه باشکوهتر برگزار میشود.»
لیایی عنوان کرد: «باتوجه به نخستین تجربه برپایی نمایشگاه صنعت پست، عنوان بینالمللی به آن اتلاق نکردیم، با این حال برای نمایندگان اتحادیه جهانی پست جهت بازدید از نمایشگاه دعوتنامه ارسال شده است.»
وی با اشاره به اینکه شرکت ملی پست، پیشگام حوزه تجارت الکترونیک است، گفت: «قصد داریم مردم را در این رویداد با نقش پست در رونق صنعت تجارت الکترونیک آشنا کنیم.»
رئیس هیئت مدیره شرکت ملی پست با اعلام اینکه طبق هماهنگی لازم اقشار مختلف مردم از قشر دانش آموز و دانشجو تا لایه های مختلف میتوانند با حضور در نمایشگاه از نزدیک با ظرفیتهای پستی کشور آشنا شوند، گفت: «انتظار می رود اصحاب رسانه با ظرفیت های خود ارتباط مردم با صنعت پست را در این رویداد پررنگ تر نمایند.»
معاون وزیر ارتباطات با اشاره به سابقه چندهزار ساله پست در ایران افزود: «بر آنیم تا سابقه سیر تحول صنعت پست را در نمایشگاه با ابزارهای مختلف و در قالب محتواهای ویدئویی و تصویری ویژه نمایش دهیم.»
لیایی ضمن دعوت از عموم مردم گفت: «ما خودمان را در این نمایشگاه، در معرض قضاوت مردم و شرکتهای فعال در حوزه پست قرار داده ایم و هدف اصلی ما نیز در این رویداد همافزایی است.»
نشست خبری نخستین نمایشگاه «صنعت پست، تجارت الکترونیک، لجستیک هوشمند و صنایع وابسته» با حضور محمود لیایی معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل، مهدی چمن زاد و محمدرضا قادری اعضای هیئت مدیره و محمد احمدی معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست و جمعی از اصحاب رسانه صبح امروز نوزدهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ برگزار شد.