• امروز : شنبه - ۳ آذر - ۱۴۰۳
11

دکتر مرتضی اکبری در سفر به خوزستان: بانک مهر ایران فراتر از استانداردهای بین‌المللی عمل کرده

  • کد خبر : 35308
  • ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۳
دکتر مرتضی اکبری در سفر به خوزستان: بانک مهر ایران فراتر از استانداردهای بین‌المللی عمل کرده

دکتر مرتضی اکبری، مدیرعامل بانک مهر ایران در سفر به خوزستان خبر داد: منابع بانک مهر ایران از ۵۰ هزار میلیارد ریال در سال ۱۳۹۵ به ۶۷۰ هزار میلیارد ریال در مهر ماه ۱۴۰۰ رسیده است. نسبت معوقات بانک نیز در حال حاضر کمتر از یک درصد است که افتخار بزرگی محسوب می‌شود؛ حتی در نظام بانکی بین‌الملل نیز چنین عددی نداریم.

به گزارش تجارت آوا به نقل از روابط عمومی ‌بانک قرض الحسنه مهر ایران، دکتر مرتضی اکبری در جمع کارکنان این بانک در خوزستان، اظهار کرد: سال ۱۴۰۰ از سال‌های پرافتخار ما است. صورت‌های مالی، ساختار مالی و وضعیت بانک مهر ایران از هر جهت یکی از بهترین‌ها در نظام بانکی ایران است.
وی افزود: این اتفاق فقط با همدلی، همکاری و انگیزه مضاعفی بوده که در وجود همه کارکنان بوده و هست و این اتفاق خوب را برای بانک مهر در سال چهاردهم تأسیس رقم زده است.
مدیرعامل بانک مهر ایران با اشاره به وضعیت این بانک در ابتدای حضور خود به لحاظ مالی، یادآور شد: پنج سال پیش که به بانک مهر ایران آمدم منابع بانکی آن حدود ۵۰هزار میلیارد ریال بود. به هر استانی رفتم، گفتم که در طول دو تا سه سال آینده منابع بانک مهر ایران از عدد هزار هزار میلیارد ریال گذر می‌کند.

رشد بانک مهر ایران در عین محرومیت از ابزارهای بانکی

اکبری گفت: خیلی‌ها می‌گفتند ۵۰ هزار میلیارد ریال کجا و هزار هزار میلیارد ریال کجا؟ و این عدد تا چهار سال آینده محقق نمی‌شود. در حالی که این روزها در حال دستیابی به مرز ۷۰۰ هزار میلیارد ریال هستیم و با همتی دیگر از عدد گذر خواهیم کرد. البته باید اعداد خیلی بالاتر را ببینیم. مطمئن باشید تا سه یا چهار سال آینده بانک مهر ایران جایگاهی بسیار عالی در نظام بانکی کشور کسب خواهد کرد و آن موقع بیش از اکنون به بانک مهر ایران افتخار خواهید کرد.
وی یادآوری کرد: این مسئله بسیار ارزشمند است، زیرا در بانکی کار می‌کنید که ابزار بانکی ندارد. بانک اگر ابزار بانکی داشته باشد، می‌تواند خود را معرفی کند و موجب رشد خود را فراهم کند. ابزار بانکی هم تسهیلات کلان بانکی، ارز، LC و… است، اما بانک مهر ایران هیچ کدام از این ابزارها را ندارد. حال با این شرایط کارکنان بانک مهر ایران توانسته‌اند بخش زیادی از منابع بانکی را به سمت این بانک جذب کنند که این یک هنر است.
مدیرعامل بانک مهر ایران افزود: در نظام بانکی وقتی یک بانک منابع بانکی و سرمایه کم می‌آورد از بانک‌های دیگر قرض می‌گیرد، اما بازار بین بانکی هم برای بانک مهر ایران وجود ندارد. پیش از این دو‌ چالش داشتیم؛ یکی در سال ۱۳۹۷ و دیگری در سال ۱۳۹۹. در طول این پنج سال وقتی پول و منابع بانکی کم می‌آوردیم، از چه کسی باید آن را تأمین و جبران می‌کردیم؟ این در حالی است که برای همه بانک‌ها ابزاری به نام بازار بین بانکی فراهم است و به محض اینکه منابع کم می‌آورند، از طریق بازار بین بانکی نیاز خود را جبران می‌کنند و نرخ سود آن هم مشخص است.

بانک‌های قرض‌الحسنه، مکمل بانک‌های تجاری هستند

وی ادامه داد: هیچ وقت ادعا نکردیم که بانک‌های قرض‌الحسنه می‌توانند جایگزین بانک‌های تجاری باشند، بلکه ما مکمل بانک‌های تجاری هستیم. بانکداری خرد وظیفه ذاتی بانک‌های قرض‌الحسنه است و بانک‌های تجاری عمدتاً بانکداری شرکتی را انجام می‌دهند. غالباً انتظار این است که آنها در تسهیلات بانکی کلان و در تولید و صنایع بزرگ کار کنند و بانک‌های قرض الحسنه روی منابع بانکی خرد و بانکداری اجتماعی کار کنند.
مدیرعامل بانک مهر ایران اظهار کرد: این افتخار اکنون نصیب ما شده که در جایی قرار بگیریم که با مردم سروکار دارد و خدمتی به مردم می‌دهیم که بسیاری از بانک‌های تجاری، امکان ارائه آن را با این کمیت و کیفیت ندارند.
اکبری گفت: در حالی که از همه ابزارهای مالی و بانکی و اعتباری محروم هستیم، می‌توان گفت بزرگترین ابزاری که در اختیار بانک‌های قرض‌الحسنه است نیروی انسانی آن‌ها محسوب می‌شود. نیروی انسانی می‌تواند با تعامل، تخصص، رفتار مناسب و تکریم مشتریان، باعث جذب منابع بانکی شود. خوشبختانه این اتفاق در بانک مهر ایران افتاده است. اگر اکنون منابعی وارد بانک مهر ایران می‌شود، به‌علت وجود کارکنان است و اگر آن‌ها نبودند یا رفتار حرفه‌ای نداشتند، این امر اتفاق نمی‌افتاد.

رشد ۱۳برابری منابع بانک مهر ایران

وی افزود: امروز شاهدیم که منابع بانک مهر ایران از ۵۰ هزار میلیارد ریال در سال ۱۳۹۵ به ۶۷۰ هزار میلیارد ریال در مهر ماه ۱۴۰۰ رسیده است. نسبت معوقات بانک نیز در حال حاضر کمتر از یک درصد است که افتخار بزرگی محسوب می‌شود. حتی در نظام بانکی بین‌الملل نیز چنین عددی نداریم. حال اگر بتوانیم در بخش تسهیلات بانکی، ضامن را حذف کنیم، این نیز توفیق بزرگی خواهد بود. در همه بانک‌های دنیا چیزی به نام ضامن به آن معنا و مفهومی‌که در ایران شاهدیم، وجود ندارد.
اکبری اظهار کرد: وضعیت بانک مهر ایران بسیار خوب است و از ابتدای امسال حدود یک میلیون و ۲۰۰هزار نفر توانسته‌اند از این بانک تسهیلات دریافت کنند و حدود ۲۴۰هزار میلیارد ریال به آنها تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت شده است. این اتفاق کمی ‌نیست و تا پایان سال به رقم دو میلیون و پانصد هزار نفر و رقم۴۵۰هزار میلیارد ریال هم می‌رسیم. این اعداد در مقایسه با سال ۱۳۹۵ چند برابر شده است.
وی افزود: بانک مهر ایران در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ سالانه ۲۰۰۰ میلیارد ریال سود داشت، اما امسال به بیش از ۱۴هزار میلیارد ریال سود می‌رسد. در حالی که اکثر بانک‌ها زیان‌ده هستند، اما بانک مهر ایران با افتخار سودآور است و از این بابت باید به خودمان افتخار کنیم. تا شهریورماه امسال ۷۰۰۰ میلیارد ریال سود محقق شده و اگر تا آخر سال با همین روند پیش برویم، رقم ۱۴هزار میلیارد ریال تحقق پیدا می‌کند.

چشم‌انداز پرداخت ۵ میلیون فقره تسهیلات در سال

مدیرعامل بانک مهر ایران یادآور شد: با توجه به شرایطی که مشاهده می‌شود و اگر بحران دیگری اتفاق نیفتد و بانک مهر ایران نیز با همین روال پیش برود، در طول دو سال آینده از رقم ۲هزار هزار میلیارد ریال نیز عبور می‌کند. این اتفاق حتماً خواهد افتاد و بانک در آن زمان باید به رقم ۵ میلیون نفر وام‌گیرنده در سال برسد. از نظر عملکردی و رشد منابع حدود ۳۵ درصد رشد منابع داریم و این کار بسیار سختی است و به نظر می‌رسد با همت همکاران و یاری خداوند رشد منابع به ۶۰ درصد هم برسد.

تلاش برای افزایش رفاه مردم خوزستان

اکبری ادامه داد: رشد منابع بانک مهر ایران در خوزستان از میانگین کشوری هم بیشتر است و رقمی ‌معادل ۴۲ درصد است. این رقم بسیار عالی است، اما جای رشد بیشتر هم دارد. خوزستان در حوزه جذب منابع بانکی طی دو سال اخیر خوب کار کرده و حضور آقای جانانه، به‌عنوان مدیر شعب بانک در این استان مؤثر بوده است. کارکنان هم همراهی کردند و این تحول دو ساله به وجود آمد و جای شکر دارد. البته باید سهم بانک مهر ایران از منابع بانکی استان خوزستان افزایش یابد.
وی در پایان تأکید کرد: تلاش ما در بانک مهر ایران معطوف به این است که خدمات بسیار مطلوب‌تری را به مردم خوزستان ارائه کنیم. سعی داریم برای رفع محرومیت و همچنین توانمندسازی و بهبود معیشت مردم به سهم خودمان کمک کنیم. بر همین اساس لازم است خدمات بانک مهر ایران در استان خوزستان بر ارتقای سطح زندگی مردم و کاهش محرومیت‌های این استان متمرکز شود.

https://tejaratava.ir/?p=35308

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.