به گزارش روابط عمومی پژوهشکده بیمه، برنامهریزی نیروی انسانی، جذب و استخدام کارکنان جدید، برنامهریزی آموزشی، برنامههای ارتقاء، مدیریت عملکرد و پاداش و سایر اقدامات مرتبط با مدیریت منابع انسانی، بدون داشتن اطلاعات در مورد سطح شایستگی کارکنان فعلی، امکانپذیر نیست. این موضوع در شرکتهای بیمه اهمیتی دوچندان دارد زیرا بخش عمده زنجیره ارزش خدمات بیمهای توسط کارکنان طراحی و ارائه میشود. از سوی دیگر کارکنان شاغل در بخشهای فنی شرکتهای بیمه به عنوان پیشانی خدمترسانی، در اولویت قرار دارند. بر این اساس بهترین راه دستیابی به شاخصهای بهینه برای درجهبندی کارکنان، استفاده از «مدل شایستگی» است زیرا از این طریق، همراستایی راهبردی میان اهداف و برنامههای راهبردی سازمان با اهداف و برنامههای مدیریت منابع انسانی ایجاد شده و در نهایت منجر به سودآوری و خلق ارزش خواهد شد.
با توجه به اهمیت این موضوع، پژوهشکده بیمه با هدف «درجه بندی کارکنان فنی شرکت بیمه سرمد بر مبنای مدل شایستگی کارکنان»، اقدام به اجرای طرح پژوهشی با همین عنوان نموده است. در این پژوهش که توسط میز پژوهشی مطالعات مدیریتی بیمه و به همت دکتر محمدجواد حضوری (عضو هیأت علمی پژوهشکده بیمه) و دکتر شاهین طیار (راهبر میز پژوهشی مطالعات مدیریتی بیمه) انجام شده، مشاغل فنی مدیریت اتومبیل و اشخاص شرکت بیمه سرمد شناسایی و ضمن بررسی شناسنامه هر کدام از این مشاغل، شاخصهای شایستگی و درجهبندی کارکنان فنی بر اساس شاخصهای شایستگی تعیین شده است.
در پژوهش حاضر، مدل پیشنهادی جهت سنجش شایستگی کارکنان شرکت بیمه سرمد به همراه ابعاد اصلی و مؤلفههای مربوطه ارائه شده است. همچنین به منظور تدوین مدلی قابل اتکا برای درجهبندی کارکنان، شاخصهای شایستگی در قالب ابعادی که منعکسکننده مقاصد و اهداف مدیران شرکت برای درجهبندی کارکنان میباشد، طبقهبندی و وزندهی گردیده و در نهایت ضمن اجرای آزمون های کتبی و شفاهی بر مبنای شاخصهای شایستگی، نتایج رتبهبندی افراد اعلام شده است.