• امروز : شنبه - ۳ آذر - ۱۴۰۳
9

اهداف کمیسیون بیمه کمیته ایرانی ICC

  • کد خبر : 21565
  • ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۵
اهداف کمیسیون بیمه کمیته ایرانی ICC
اهداف کمیسیون بیمه کمیته ایرانی ICC

دایره ذی‌نفعان بیمه

کمیسیون بیمۀ کمیتۀ ایرانی ICC در سال ۱۳۶۵ تأسیس شد و در این سال‌ها تلاش کرد تا در مسیر تحقق سه هدف اصلی گام بردارد:

الف) انتقال دیدگاه‌های مطرح در عرصۀ سیاست‌گذاری در سطح ICC به اعضا خود و سایر ذی‌نفعان مرتبط

ب) پرداختن به چالش‌های فراروی صنعت بیمه کشور با بازارهای استفاده از گوناگونی پیشینه‌های تجربی اعضای خود

ج) انتقال دانش بیمه‌ای از طریق برگزاری گردهمایی و سمینار

بررسی کارنامۀ کمیسیون نیز نشان می‌دهد با وجود همۀ فراز و نشیب‌ها توانسته تا به صورت عملی کارهایی را انجام دهد.

سندیکا از اعضای هیئت رئیسه

در یکی از مهم‌ترین اقدامات صنعت بیمه، حضور و عضویت دکتر سید محمد کریمی در جمع اعضای هیئت رئیسۀ اتاق به نمایندگی از سندیکای بیمه‌گران ایران است که طبعاً این امر می‌تواند به افزایش استفاده از ظرفیت‌های اتاق کمک کند. در کنار دکترکریمی دیگر اعضای کمیته را غلامحسین شافعی به نمایندگی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، رئیس، مسعود خوانساری به نمایندگی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، نایب رئیس، دکتر حسین سلاح‌ورزی به نمایندگی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد، نایب رئیس، سید حسین سلیمی، خزانه‌دار، دکتر سید محمد کریمی به نمایندگی سندیکای بیمه‌گران ایران، عضو، دکتر علی صالح‌آبادی به نمایندگی بانک توسعۀ صادرات ایران، عضو، دکتر کوروش پرویزیان به نمایندگی بانک پارسیان، عضو و محمد خزاعی، دبیر کل کمیتۀ ایرانی اتاق بازرگانی بین‌الملل هستند.

تغییر ایفای نقش دو حوزۀ تولید و مصرف

کمیسیون بیمۀ کمیتۀ ایرانی در فصل جدید با حفظ مأموریت اصلی خود به عنوان حلقه‌ای از حلقه‌های زنجیرۀ کمیتۀ ایرانی ICC، اهداف کلان خود را در دو حوزۀ تولید و مصرف بیمه تعریف کرد.

در حوزۀ تولید هدف نهایی سوگیری برای مسائل کلان صنعت بیمه و امور مدیریتی آن و فاصله گرفتن از امور تکنیکی بیمه بود.

در حوزۀ مصرف، اما هدف تغییر چندانی نکرد و کماکان آگاهی دادن و اطلاع‌رسانی و ارتقاء دانش مصرف‌کننده نسبت به امور تکنیکال مرتبط با مصرف بیمه تعقیب شد.

فصل دوم کمیته

در سال ۱۳۹۲ تغییرات ساختاری در کمیسیون‌های اتاق بازرگانی بین‌المللی ایجاد و موجب شد کمیسیون بیمه با سایر کمیسیون‌های اتاق بازرگانی بین‌المللی ادغام شود؛ بنابراین فعالیت آن قالب داخلی به خود گرفت. متعاقب این تغییرات کمیسیون مذکور در نحوۀ ایفای نقش خود بازنگری‌هایی انجام داد تا زنجیرۀ خدماتی که کمیتۀ ایرانی به اعضا و نیز عاملان اقتصادی کشور ارائه می‌کند کامل‌تر شود. این فرایند تغییر با دگرگونی‌های پدیدآمدۀ صنعت بیمۀ کشور ناشی از توسعۀ خصوصی‌سازی و افزایش تعداد شرکت‌های بیمه و حضور گستردۀ سازمان‌هایی همراه شد.

برنامه‌ریزی برای تحقق اهداف

بعد از بازتعریف نقش‌ها به منظور برآورده ساختن هدف‌های فوق، برنامه‌های زیر تنظیم شد:

در بخش برنامه‌های عملیاتی هفت برنامه در دستور کار قرار گرفت و اجرا شد.

۱- تشکیل جلسات رسمی و مستمر کمیسیون با حضور اعضا برای بررسی چالش‌هایی که در دستور کار قرار گرفته است.

۲- تشکیل جلسات موردی کمیسیون‌های فرعی با حضور کارشناسان مدعو برای بررسی موضوعات خاص ارجاع شده از کمیسیون اصلی

۳- برگزاری سمینارهای آموزشی

۴- همکاری با دفتر خدمات مشورتی کمیته ایرانی

۵- اطلاع‌رسانی مستمر از آخرین تحولات مرتبط در صنعت بیمه به اعضاء کمیته ایرانی به صورت مستقیم یا توسط سایت کمیته ایرانی

۶- نظرسنجی از اعضاء کمیته ایرانی در مورد امور بیمه‌ای ایشان به منظور کسب اطلاع دقیق‌تر از چالش‌های موجود و گروه‌بندی آنها

۷- سعی در برقراری ارتباط و فراهم آوردن زمینه‌های همکاری مشترک با سندیکای بیمه‌گران و انجمن حرفه‌ای بیمه‌گران و نیز پژوهشکدۀ بیمه و نیز استفاده از تجارب ایشان

برنامۀ کاری کمیسیون

کمیسیون بیمه کمیته ایرانیICC  متکی به ساختار اعضای خود است که شامل تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان بیمه، سازمان‌های ناظر مالی و بیمه‌ای کشور و نیز کارشناسان منفرد است. کمیسیون، جلسات خود را دو ماه یک بار برگزار می‌کند و بررسی‌های دقیق‌تر موضوعات مطرح‌شده را به کمیته‌های فرعی تعیین‌شده می‌سپارد.

به منظور به‌‌روز کردن مسائل مورد بررسی، یک اتاق فکر با شرکت خبرگان صنعت بیمه، سندیکای بیمه‌گران و با حضور رئیس کل بیمه مرکزی تشکیل و پیشنهاد ارتقاء چشم‌انداز کمیسیون به سطوح راهبردی صنعت را توصیه کرده است.

کمیسیون بیمه برای ایفای نقش خود در کنار سایر کمیسیون‌های کمیته ایرانی ICC همواره مأموریت خود را در دو حوزۀ تولید و مصرف بیمه تعریف کرده است. بدین سبب در ارتباط با بخش تولید و صنعت بیمه‌گری به فراخور حال و زمان به چالش‌های صنعت پرداخته است. انتقال و ارتقاء دانش مصرف‌کنندگان بیمه نیز در زمره اهداف اصلی در ارتباط با بازار مصرف بیمه بوده است.

در سال ۱۳۹۳ صنعت بیمه کشور با چالش‌هایی مواجه بود که نیاز به آسیب‌شناسی از زوایای گوناگون دارد. از سویی تغییرات بازار، ذی‌نفعان مختلفی را تحت تأثیر قرار خواهد داد؛ بنابراین کمیسیون از سال ۱۳۹۴ برنامۀ عملیاتی مدونی را دنبال کرد.

برنامه‌های در دست انجام کمیسیون بیمه کمیته ایرانیICC :

۱٫ تشکیل جلسات رسمی مستمر کمیسیون و نیز جلسات موردی کمیسیون‌های فرعی برای بررسی مواردی که در دستور کار قرار گرفته‌اند.

شامل:

– بررسی دستاوردها و چالش‌های صنعت از زمان ورود شرکت‌های بخش خصوصی به صنعت

– بررسی زمینه‌های حضور و فعالیت سازمان‌های معتبر بین‌المللی بیمه (اعم از شرکت‌های بیمه و کارگزاران) در بازار کشور

– بررسی چگونگی حفظ حقوق مصرف‌کننده و ابزار آن از جمله نقش شبکه‌های توزیع و نحوۀ ارتقاء سطح رضایتمندی مصرف‌کنندگان

۲٫ برگزاری دو سمینار با هدف به اشتراک گذاشتن دانش و مسائل روز صنعت با ذی‌نفعان مرتبط با تکیه بر تجربه کسب‌شده از سال قبل

۳٫ بررسی چگونگی درج شرط داوری در قراردادهای بیمه با همکاری با کمیسیون حقوقی

۴٫ همکاری با دفتر خدمات مشورتی کمیته ایرانی ICC

۵٫ اطلاع‌رسانی تحولات روز مؤثر بر بازار به اعضاء کمیته ایرانی ICC

۶٫ سعی در فراهم آوردن زمینۀ همکاری‌های مشترک با سایر سازمان مرتبط بیمه‌ای

سال ۹۹

نادر مظلومی که از از ابتدای سال‌های دهۀ ۹۰ ریاست کمیسیون بیمۀ کمیته ایرانی ICC را بر عهده داشت در شهریور سال ۹۹ مجدد به عنوان دبیر این کمیسیون منصوب شد. در این جلسۀ معارفه که با حضور دکتر محمد خزاعی از کمیته ایرانی ICC و دکتر سید محمد کریمی، دبیر کل سندیکای بیمه‌گران ایران برگزار شد، ظرفیت‌های دیگر کمیته مذکور مورد اشاره قرار گرفت.

از جمله:

۱- فعالیت کمیسیون بیمه کمیته ایرانی در دو زمینه داخلی و بین‌المللی

۲- انتقال نظرات و پیشنهادات کارشناسی کمیسیون بیمه به بدنه اجرایی دولت

۳- زمینه‌سازی برای ارتباط کمیسیون بیمه در کمیته ایرانی با ICC پاریس

۴- ارتباط و تبادل نظر با شرکت‌های بیمه سایر کشورها

۵- ارتباط با کمیسیون‌های مرتبط در اتاق ایران و اتاق تهران

۶- برقراری ارتباط با سازمان همکاری اقتصادی (اکو) یا از طریق کمیته ایرانی یا سندیکای بیمه‌گران ایران به منظور کاهش تعرفه‌های تجاری

۷- برگزاری جلسات آموزشی مرتبط با حوزۀ کاری و به ویژه موضوعات طرح‌شده در ICC برای جوامع کسب و کار و اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور

۸- برگزاری جلسات با تمام شرکت‌های بیمه در کشور به منظور روابط بین‌المللی در صنعت بیمه

۹- ارسال پروژۀ دکتر مظلومی در بیمه تعاون به  ICC

۱۰- ارتباط بیشتر صنعت بیمه و بانک

۱۱- بخش اتکایی صنعت بیمه کشور باید روابط بین‌المللی داشته باشد

۱۲- حداقل‌هایی که می‌توان ایجاد کرد، در شرایط تحریم که دولت نمی‌تواند مسائلی را مطرح کند،

اعضای کمیسیون بیمه:

۱٫ علی سلمانی اتاق بازرگانی البرز

۲٫ فاطمه صالحی بانک حکمت ایرانیان

۳٫ قربانعلی حاجی رضایی بانک مرکزی

۴٫ غلامرضا سرلک بیمه آسیا

۵٫ احمد صفرزاده بیمه البرز

۶٫ رضا اطلاع حریری بیمه البرز

۷٫ علی نصرالهی‌زاده بیمه ایران

۸٫ سارا آقایی بیمه پارسیان

۹٫ معصوم ضمیری بیمه پاسارگاد

۱۰٫ یونس مظلومی بیمه تعاون

۱۱٫ علی سیف‌زاده بیمه توسعه بهشهر

۱۲٫ حمید علیجانی بیمه دانا

۱۳٫ سید مجید بختیاری بیمه رازی

۱۴٫ سهیلا شرفی بیمه رازی

۱۵٫ علی اکبر عبدالرشیدی بیمه کارآفرین

۱۶٫ مجید بنویدی بیمه ما

۱۷٫ مهدی نمن الحسینی بیمه مرکزی ایران

۱۸٫ اسماعیل دلفراز بیمه ملت

۱۹٫ وحید حایری تأمین ترابر ایرانیان

۲۰٫ محمد سعید الفتی سندیکای بیمه‌گران

۲۱٫ رضا اسفندیاری شرکت اعتبارسنجی حافظ سامان ایرانیان

۲۲٫ محمدحسین غریب شرکت آفرینش اندیشه توانا

۲۳٫ سید آرش شهرآیینی صندوق ضمانت صادرات ایران

۲۴٫ عباس اکبر کارشناس

۲۵٫ فرخ پوشایی کارشناس

۲۶٫ پری میرزایی رضایی کارشناس

۲۷٫ کیوان پورشب کارشناس

۲۸٫ غلامعلی ثبات کارشناس

۲۹٫ الهه میزانی کارشناس

۳۰٫ محمدجواد محمدیان امامی کارشناس

منبع: نشریه داخلی سندیکای بیمه گران ایران

https://tejaratava.ir/?p=21565

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.