خبرگزاری مهر، گروه استانها؛ وجود اعتماد و احترام بین مسئولین و مردم یکی از مهمترین جنبههای اجتماعی در یک جامعه است که نقش مهمی در پیش برد اهداف و رفاه مردم جامعه بازی میکند. عملی شدن وعدههای مسئولین و پایبندی به تعهداتی که داده میشود، یکی از کلیدی ترین عوامل حفظ این اعتماد و احترام یا خدشه دار شدن آن برای همیشه است. اعتمادی که از دست برود، به این زودی ها و آسانی بازگردانده نمیشود و تا آثار آن تا سالها باقی ماندنی است.
روند پیشبرد پروژههای عمرانی در آذربایجان شرقی فی الواقع تبدیل به یک ابزار نابودی اعتماد مردم نسبت به مسئولین شده است، از مسئولین دولتی گرفته تا نمایندگان مجلس وعدههای بیشماری در خصوص تکمیل و تحویل این پروژهها در دوران فعالیت خود میدهند اما تقریباً ۱۰۰ درصد این وعدهها یا عملی نمیشوند و یا با تأخیر قابل توجهی همراه هستند.
پاسخی که مردم در قبال پی گیری خواستههای خود دریافت میکنند نیز بحث کمبود بودجه و تحریمها و شرایط اقتصادی است اما سوال اینجاست که اگر مشکلات این چنینی وجود دارد و از سالها قبل نیز وجود داشته، از ابتدا چرا وعده و وعیدهای توخالی داده شده و به اعتماد مردم خدشه وارد میشود؟
آزاد راه تبریز- سهند نمونه بارز چنین پروژههایی است که از همان ابتدا که محمدرضا پورمحمدی، استاندار آذربایجان شرقی اعلام کرد تا پایان شهریور بهره برداری نهایی خواهد شد و دیگر تأخیری در کار نیست، مردم آن را قبول نکردند و تقریباً از تأخیر دوباره اطمینان داشتند که البته همینطور هم شد!
نواقص آزادراه تبریز- سهند به مرور تکمیل میشود
محمدرضا پورمحمدی، استاندار آذربایجان شرقی در خصوص آخرین وضعیت بهره برداری از آزاد راه تبریز- سهند به خبرنگار مهر گفت: متأسفانه طی ماهها و سالهای اخیر بارها به این سوال پاسخ اشتباه دادهایم و در نهایت نیز بدقول شدهایم، اما باید گفت که علت این بدقولیها چیزی نیست غیر از اینکه پاسخ ما از زبان مجریان و پیمانکار این طرح بوده و هر پاسخی که ما در پیگیریهای خود از آنها دریافت کردیم را در رسانهها مطرح کردیم.
وی گفت: امروز هم اگر وضعیت پروژه ناقص است و در موعد مقرر به اتمام نرسیده به دلایل مختلف همچون زمستان و کرونا و مشکل تأمین مالی به دلیل افزایش قیمت مصالح در چند ماه اخیر بوده است.
وی ادامه داد: طی ماههای اخیر تمام تلاش ما بر این بوده است تا در نهایت طی روزهای پایانی شهریور ماه امکان رفت و آمد در آزاد راه تبریز – سهند را فراهم کنیم و قابل استفاده برای مردم باشد که متأسفانه فعلاً روند کار نهایی نشده است. در حال پیگیری هستیم تا چند درصد نهایی مانده از این پروژه در سریعترین زمان تکمیل و نهایی شود تا رفت و آمد ها آغاز شود و سپس به مرور زمان و با تأمین مالی، اقدام به تجهیز و نصب گاردریل و تجهیزات روشنایی کنیم.
با مرور اخباری که در خصوص آزاد راه تبریز سهند منتشر شده است، به این نتیجه می رسیم که این پروژه سالهاست روی نوار وعدهها میچرخد و بعد از آنکه شهریور ۹۸ به بهرهبرداری نرسید، مسئولان وعدهی افتتاح آن در اسفند سال گذشته را دادند.
اما ویروس کرونا بهانهای شد تا دولت مردان آن را بهانهی بدقولی خود کنند و بگویند این اتوبان تا پایان تیر ۹۹ قطعاً به بهرهبرداری میرسد.
این وعده نیز سپری شد و مسئولان با اعلام شرمندگی اعلام کردند اتوبان تبریز- سهند در هفته دولت و یا نهایتاً تا پایان شهریور ۹۹ قطعاً زیر بار ترافیک میرود.
اما در حال حاضر ۳۱ شهریور هم سپری شده هنوز خبری از افتتاح آزادراه تبریز- سهند و تحقق وعدهی دولت مردان نیست! باید دید این وعدههای توخالی تا چه زمانی ادامه مییابد.
فعلاً نمیشود زمان دقیقی برای افتتاح پروژه اعلام کرد
عباس مصطفوی، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید سهند نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص آخرین وضعیت این روزهای پروژه آزاد راه تبریز- سهند گفت: ساخت ابنیه و پلها در مسیر این آزاد راه به اتمام رسیده است و میزان پیشرفت فیزیکی این پروژه امروز بیش از ۹۲ درصد ارزیابی میشود. خبر خوب این است که دولت، سهم ۴۰ درصدی خود در اجرای این پروژه که معادل مبلغی در حدود ۸۰ میلیارد تومان است را پرداخت کرده است و در مراحل پایانی و نزدیک به افتتاح این طرح مهم جادهای هستیم.
وی ادامه داد: در ابتدای پروژه کل مبلغی که برای قرارداد این پروژه در نظر گرفته شده بود حدود ۲۰۰ میلیارد تومان بود اما به علت تورم طی مدت اخیر و نیز افزایش شدید قیمت مصالح مورد نیاز، این رقم امروز به بیش از ۲۶۰ میلیارد تومان افزایش یافته که البته این میزان با صرف نظر از هزینههای روشنایی آزاد راه مطرح میشود.
مشکل اصلی پروژه مشخص شد
مصطفوی در ادامه افزود: در حال حاضر نقص اصلی این پروژه در تقاطع لاله و بخشی است که این آزاد راه به اتوبان شهید کسایی تبریز متصل خواهد شد که عملیات اجرایی در این محدوده آغاز شده است. البته با توجه به اینکه عملیات اجرایی زمان بر خواهد بود، نمیتوان تاریخ دقیقی برای افتتاح و بهره برداری از آزاد راه اعلام کرد.
با این حال آزادراه تبریز- سهند نقش مهمی در کاهش ترافیک جاده مهم و ترانزیتی تبریز- آذرشهر دارد که بهره برداری هرچه سریعتر از آن باعث توسعه شمال غرب کشور و رونق ترانزیت جادهای در این منطقه میشود.