فرشاد مقیمی در همایش رتبه بندی شرکتهای برتر ایران (IMI-۱۰۰) سال ۱۴۰۳ اظهار داشت : ۲۷ سال است به صورت مستمر این فعالیتها و همایش در کشور برگزار میشود و شفافیت یکی از اهداف مهم و اصلی در حوزه نظامهای رتبهبندی دنیا است که در بسیاری از کتابهای مدیریتی امروزه به آن تاکید شده و یکی از ارکان اصلی موفقیت کسب و کار عنوان میشود.
وی ادامه داد: شفافیت باعث ایجاد اعتماد و وفاداری در مجموعه ذینفعان در کسب و کار میشود و وفاداری یکی از ارکان اصلی برای سرمایهگذاران و کارکنان به شمار میرود.
مقیمی با اشاره به سه محور کلیدی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تصریح کرد: فراهمسازی شرایط نوسازی و بازسازی واحدهای صنعتی و کسب و کارها، توسعه و بهکارگیری فناوری در بنگاههای صنعتی و هوشمندسازی و استفاده از هوش مصنوعی در مجموعه مدیریتی سازمانها در دستور کار قرار گرفته است.
رئیس هیأت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) ادامه داد: در حوزه سختافزاری باید ماشین آلات و زیرساختهای بنگاهها را بهسازی کرد و در حوزه نرم افزاری نیاز است که نظام نوین مدیریتی را بهروزرسانی کرد تا با این اقدامات در مسیر کاهش بهای تمام شده و فروش بیشتر متناسب با با کیفیت و ارتقای بهرهوری بالا قدم برداشت.
وی با بیان اینکه در حوزه فناوریهای نوین یکی از عوامل کلیدی موفقیت کسب و کارها است، گفت: بنگاههایی که از فناوری نوین استفاده میکنند، در ارزشگذاری و برند آنها تأثیرگذار خواهد بود و باعث میشود که وفاداری ذینفعان برای بنگاهها بیشتر شود.
مقیمی ادامه داد: از سویی دیگر استفاده از هوش مصنوعی آینده بنگاهها را قابل پیش بینی و زمینه را برای افزایش رقابت پذیری فراهم میکند.
در ادامه همایش مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی اظهار نمودند: رتبهبندی شرکتها به شفافیت و رقابتپذیری کمک میکند
اصغر مصاحب در بیست و هفتمین همایش IMI-100 با اشاره به محدودیتها و شرایط سخت فضای کسبوکار و فعالیت بنگاههای اقتصادی گفت: «مدیران ارشد شرکتهای اقتصادی کشور که امروز در این رویداد حضور دارند، با وجود موانع و محدودیتهای فضای کسبوکار توانستهاند به فعالیت خود ادامه دهند و چرخ اقتصاد و توسعه کشور را به حرکت درآورند.
وی افزود: رتبهبندی شرکتها از سالها پیش از سوی بسیاری از کشورها در سطح بینالمللی، منطقهای و ملی انجام میشد. ماحصل این رتبهبندیها ایجاد شفافیت در فضای کسبوکار است که این شفافیت به بهرهوری بنگاهها کمک خواهد کرد و به آنها این امکان را میدهد که در عرصه رقابت حرفی برای گفتن داشته باشند.
مصاحب در ادامه به چالش بنگاهها در مواجهه با نیروی انسانی و جذب و نگهداشت آنها اشاره کرد و گفت: سیگنال و پیام دیگر رویداد رتبه بندی شرکت های برتر برای بازار کار است. شرکتها به دنبال جذب و نگهداشت نیروهای بااستعداد هستند و افراد بااستعداد به اینکه در یک شرکت با شاخصهای برتر فعالیت کنند، افتخار میکنند و جذب آن میشوند.
وی همچنین به وضعیت کسبوکارها و سیگنال مثبت رویداد صد شرکت برتر اشاره کرده و گفت: بنگاهها و کسبوکارها باید به نکاتی توجه کنند. نکته اول دیجیتالی شدن و حرکت به سمت تحول دیجیتال است. استفاده از فناوریهای نوین میتواند به افزایش بهرهوری، پایداری و مسئولیت اجتماعی کمک کند و سرمایهگذاران ویژه را جذب کند. همچنین مدلهای کاری انعطافپذیر نیز تأثیر مستقیمی بر سرمایه انسانی دارند.
مصاحب به حضور شرکتهای دانشبنیان در این عرصه اشاره کرد و گفت: حضور این شرکتها نشاندهنده نقش کلیدی آنها در آینده اقتصاد کشور است. سازمان مدیریت صنعتی که خاستگاه توسعه صنعتی کشور است، بیش از ۶ دهه است که برای حل مشکلات بنگاهها و شرکتهای کشور تلاش میکند. ما با برگزاری بیست و هفتمین رویداد IMI-100، به دنبال ارائه خدمات جدیدی هستیم و رویدادهای زیادی را در دست اقدام داریم.
وی در پایان گفت: رتبهبندی شرکتها براساس ۳۳ شاخص انجام شده و امسال علاوه بر تصویر بنگاهها، تحلیلهایی نیز به آن اضافه کردهایم. این تصویر و تحلیل میتواند به سیاستگذاران کمک کند تا راهبردها و سیاستهای پایدار را تدوین کنند. همچنین برای هلدینگها و شرکتهای مادر تخصصی، سال آینده تحلیلی از وضعیت این شرکتها انجام خواهیم داد تا نقاط قوت و ضعف آنها شناسایی شده و به رفع نقاط ضعف کمک شود.
سازمان مدیریت صنعتی هر ساله اقدام به رتبه بندی شرکت های برتر ایران (IMI100) می کند. این رتبه بندی که ۵۰۰ شرکت بزرگ و تاثیر گذار در اقتصاد کشور را معرفی می کند با هدف شناسایی جایگاه بنگاه های اقتصادی و گروه های صنعتی، گسترش رقابت بین بنگاه های اقتصادی و کمک به سیاست گذاران اقتصادی کشور انجام می شود.
بیست و هفتمین دوره همایش شرکت های برتر ایران با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر صمت، رئیس هیئت عامل ایدرو و مدیران شرکت های بزرگ صبح امروز در محل مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد.