• امروز : دوشنبه - ۱۹ شهریور - ۱۴۰۳
0

پیشتازی تأمین سرمایه تمدن در توسعه ابزارهای مالی و پوشش ریسک

  • کد خبر : 143816
  • ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۹
پیشتازی تأمین سرمایه تمدن در توسعه ابزارهای مالی و پوشش ریسک
توسعه اقتصادی بدون توسعه مالی امری ناشدنی است؛ لذا برای توسعه اقتصادی باید ابزارهای مالی و نهادهای مالی توسعه پیدا کنند.

به گزارش تجارت آوا به نقل از مدیریت ارتباطات و رسانه تأمین سرمایه تمدن، محسن یاوری مدیر توسعه شرکت تأمین سرمایه تمدن درباره توسعه ابزارهای مالی در بازار سرمایه گفت: تأمین سرمایه تمدن از ابتدای شکل‌گیری در زمینه توسعه ابزارهای مالی بسیار موفق عمل کرده و همچنان در این زمینه پیشرو بوده و همواره مترصد توسعه ابزارهای مالی اعم از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری، ابزارهای تامین مالی و حتی نهادهای مالی می‌باشد.

وی در ادامه به اهمیت توسعه ابزارهای مالی و تاریخچه آن پرداخت و افزود: والتر بجت روزنامه‌نگار و بیزینس‌من انگلیسی در پژوهشی که در سال ۱۸۷۳ میلادی انجام داد به این نتیجه رسید که انقلاب صنعتی مرهون توسعه مالی بود؛ چراکه فناوری‌ها و تکنولوژی‌ها از پیش ایجاد شده بودند و این توسعه بازارها و ابزارهای مالی بود که موجب تخصیص بهینه منابع و تجاری‌سازی آن فناوری‌ها شد. پژوهش‌های دیگری نیز به رابطه مستقیم و مثبت بین توسعه مالی و توسعه اقتصادی اشاره دارند و این موضوع نشانگر این است که توسعه اقتصادی بدون توسعه مالی امری ناشدنی است؛ لذا برای توسعه اقتصادی باید ابزارهای مالی و نهادهای مالی توسعه پیدا کنند.

یاوری افزود: تأمین سرمایه‌ها در زمینه تأمین مالی مبتنی بر بدهی عملکرد مناسبی داشتند و ابزارهای کارایی نیز طی سال‌های اخیر با همکاری نهادهای ناظر در این زمینه توسعه یافته و از این رو تأمین مالی مبتنی بر بدهی را تا حد زیادی تسهیل کرده است اما در زمینه ادغام و تملیک و عرضه خصوصی که از نیازهای فعلی اقتصاد کشور است، تأمین سرمایه‌ها به طور جدی به موضوع ورود نکرده‌اند.

مدیر توسعه تأمین سرمایه تمدن با اشاره به تاریخچه تأمین مالی شرکت‌های کوچک و دشواری‌هایی که این موضوع در برخی موارد با آن مواجه است افزود: ادغام و تملیک می‌تواند سازوکار جایگزین تأمین مالی شرکت‌های کوچک باشد؛ چراکه مسائل مالی این نوع شرکت‌ها، تأمین مالی آنها را علی‌الخصوص با نرخ تأمین مالی مناسب با سختی مواجه می‌سازد.

وی در ادامه در خصوص مزایای ادغام و تملیک گفت: ایجاد هم‌افزایی، حذف هزینه‌های مشترک، ایجاد هم‌افزایی دانش و افزایش توان تحقیق و توسعه از جمله مزایای ادغام و تملیک است که در نهایت منجر به ارائه محصولی ارزان و با کیفیت بهتر به مشتریان خواهد شد. لذا زمینه‌هایی از جمله ادغام و تملیک و عرضه خصوصی می‌توانند به کلیت اقتصاد کشور نیز کمک کنند.

یاوری افزود: توسعه ابزارهای پوشش ریسک اقدامی است که در تأمین سرمایه تمدن صورت گرفته و به محض تصویب دستورالعمل‌های مربوطه، این ابزار در بازار قابل استفاده خواهند بود. او با بیان اهمیت ابزار پوشش ریسک نرخ سود برای مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری، تأمین سرمایه‌ها و بانک‌ها گفت: حقوق صاحبان سهام این نهادها شاید کسر کوچکی از دارایی‌های تحت مدیریت آنان باشد؛ بنابراین نوسانات نرخ بهره می‌تواند با ایجاد ریسک سیستماتیک برای آنها، فعالیت‌شان را با مخاطراتی روبرو سازد؛ لذا با اشراف به این موضوع، تامین سرمایه تمدن پیرامون ابزار پوشش ریسک آتی سبد صکوک با اولویت در حال همکاری با نهاد ناظر می‌باشد و تهاتر نرخ بهره و سایر ابزارهای دیگر در حوزه صندوق‌های سرمایه‌گذاری و ابزارهای تأمین مالی و توسعه کسب‌و‌کار نیز در دستور کار واحد مدیریت توسعه تأمین سرمایه تمدن قرار دارد که طی ماه‌های آینده اجرایی خواهند شد.

https://tejaratava.ir/?p=143816

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰