• امروز : چهارشنبه - ۱۴ شهریور - ۱۴۰۳
2

حاشیه سود۱۵درصدی پتروشیمی امیرکبیر در سال۱۴۰۲/”شکبیر” زیان سال‌های گذشته را جبران می‌کند؟

  • کد خبر : 143416
  • ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۰
حاشیه سود۱۵درصدی پتروشیمی امیرکبیر در سال۱۴۰۲/”شکبیر” زیان سال‌های گذشته را جبران می‌کند؟
طبق آمار منتشر شده در کدال، حاشیه سود ناخالص سال ۱۴۰۲ معادل ۱۵/۴ درصد است.

به گزارش تجارت آوا، شرکت ملی صنایع پتروشیمی به منظور سرعت بخشیدن به فعالیتهای اجرائی طرح های توسعه صنایع پتروشیمی و استفاده از مشارکت و سرمایه گذاری داخلی و خارجی اقدام به تأسیس شرکت پتروشیمی امیرکبیر (سهامی عام) به عنوان مجری طرهای در دست اجرا نمود. دراین راستا در اردیبهشت ۱۳۷۷، شرکت پتروشیمی امیرکبیر به عنوان مجری طرح الفین ششم انتخاب شد.

پتروشیمی امیرکبیر تولید کننده متنوع ترین محصولات پلیمری شامل پلی اتیلن سنگین، پلی اتیلن سبک، و پلی اتیلن سبک خطی در سطح کشور است که با ارائه محصولات خود در بازارهای داخلی و خارجی، جایگاه مهمی در صنعت پتروشیمی ایران را داراست.

این مجتمع افتخار این را دارد که ساخت کوره های واحد الفین، ساخت راکتور تبدیل اتیلن در واحد الفین و ساخت راکتورهای پلی اتیلن سنگین را برای اولین بار در داخل کشور انجام داده است.

سهام شرکت پتروشیمی امیرکبیر در بازار پایه زرد فرابورس ایران با نماد شکبیر شناخته می‌شود. شرکت صنعتی نوید زر شیمی و شرکت صندوق بازنشستگی کشور و شرکت صادرفر از دیگر سهامداران عمده شکبیر هستند.

شرکت پتروشیمی امیرکبیر در ۹ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲، ۳۷ درصد از محصولات خود را در بازار‌های خارجی فروخته است؛ در حالی که بیش از ۴۰ درصد فروش ۹ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ این شرکت به صورت صادراتی انجام شده است. محصول اصلی شکبیر پلی‌اتیلن سبک و سنگین است که ماده اولیه صنایع متعددی به شمار می‌رود و در بورس کالا نیز از تقاضای مناسبی بهره‌مند است. این پتروشیمی در سال گذشته با افشا خبر‌های مبنی بر حقوق بگیران نجومی نیز مواجه بوده است.

کاهش درآمدزایی شکبیر در ۹ ماهه ۱۴۰۲

شرکت پتروشیمی امیرکبیر در سال ۱۴۰۲ با کاهش درآمدهای عملیاتی مواجه شد.این شرکت در سال ۱۴۰۰ با ۲۳ هزار و ۴۲۷ میلیارد تومان فروش، به طور متوسط ماهانه هزار و ۹۵۲ میلیارد تومان درآمدزایی کرده است. پتروشیمی امیرکبیر در سال ۱۴۰۱ بیش از ۲۶ درصد افزایش درآمدزایی داشت و با ۲۹ هزار و ۶۶۴ میلیارد تومان فروش به متوسط ماهانه ۲ هزار و ۴۷۲ میلیارد تومانی دست پیدا کرد.

2

بیشترین میزان فروش ماهانه شرکت پتروشیمی امیرکبیر در سال ۱۴۰۰ به آبان ماه با ۲ هزار و ۳۰۷ میلیارد تومان درآمد عملیاتی تعلق گرفت و در سال ۱۴۰۱ با ۲ هزار و ۹۹۱ میلیارد تومان به فروردین ماه تعلق داشت و فروردین ماه ۱۴۰۱ با ۵۸ درصد بیشترین میزان افزایش فروش به نسبت ماه مشابه در سال قبل را به خود اختصاص داد.

شرکت پتروشیمی امیرکبیر در ۹ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲، نشان داد که عملکردی ضعیف‌تری به نسبت ۹ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ در زمینه درآمدزایی داشته است. این شرکت تا انتهای آذر ماه امسال ۲۱ هزار و ۶۱۳ میلیارد تومان فروش داشته که به نسبت فروش ۲۲ هزار و ۷۲۲ میلیارد تومانی ۹ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ کاهش ۵ درصدی و به زبان دیگر، ریزش هزار و ۱۰۹ میلیارد تومانی داشته است. در این ۹ ماهه، بیشترین میزان فروش به آبان ماه با ۳ هزار و ۱۷۵ میلیارد تومان تعلق گرفته و بیشترین افزایش فروش ماهانه نسبت به ماه مشابه در سال قبل نیز به مهر ماه با ۳۱ درصد رشد تعلق گرفته است.

افزایش ۹ درصدی سودخالص پتروشیمی امیرکبیر

شرکت پتروشیمی امیرکبیر در پاییز ۱۴۰۲ سود خالص هزار و ۱۱۳ میلیارد تومانی به ثبت رساند که ۷۸ درصد بیشتر از پاییز سال قبل بود. روند سود‌آوری فصل بهار شکبیر نیز قابل توجه بوده است. این شرکت در بهار ۱۴۰۲با هزار و ۹۸ میلیارد تومان سود خالص فصلی، ۲۹ درصد کمتر از بهار سال ۱۴۰۱ سود خالص به ثبت رساند. عملکرد تابستان سال گدشته شکبیر در زمینه درآمدزایی ۱۱ درصد کمتر از تابستان ۱۴۰۱ بود اما در زمینه سودآوری هزار و ۳۴۱ میلیارد تومان سود خالص ساخت درحالی که تابستان ۱۴۰۱ نزدیک به هزار و ۹۱ میلیارد تومان سود خالص داشت.

2

شرکت پتروشیمی امیرکبیر در ۹ ماه  ابتدایی ۱۴۰۲، با افت درآمدزایی مواجه بود ولی ۲۷ درصد بیشتر از ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ سود ناخالص و ۹ درصد سود خالص بیشتر ساخت. این شرکت در ۹ ماهه سال ۱۴۰۱، ۳ هزار و ۲۶۴ میلیارد تومان سود خالص ساخته بود که در ۹ ماه ابتدایی ۱۴۰۲به ۳ هزار و ۵۵۲ میلیارد تومان صعود کرده است. شرکت پتروشیمی امیرکبیر در فصل بهار ۱۴۰۲ حاشیه سود خالص فصلی خود را به سطح ۱۷ درصد رساند که ۳ درصد به نسبت زمستان ۱۴۰۱ افزایش داشت. حاشیه سود خالص شکبیر در تابستان و پاییز ۱۴۰۲ به ترتیب ۲۱ و ۱۴ درصد بوده است.

طبق آمار منتشر شده در کدال، حاشیه سود ناخالص سال ۱۴۰۲ معادل ۱۵/۴ درصد می باشد که این نسبت در مقایسه با سال ۱۴۰۱ افزایش داشته است که نشان دهنده عملکرد مناسب و سوددهی مطلوب این مجموعه می باشد.

این موفقیت و سوددهی نماد شکبیر در حالی بدست آمده است که بیش از نود درصد از شرکت های پتروشیمی در سال ۱۴۰۱ بدلایل مختلفی دچار کاهش سود شده اند.

از دیگر موفقیت های اخیر پتروشیمی امیرکبیر در چهار ماهه نخست امسال میتوان به رشد ۱۲ درصدی فروش داخلی، رشد ۳۷ درصدی فروش صادراتی، رشد ۱۹ درصدی مقدار فروش کل، رشد ۴۷ درصدی ارزش ریالی فروش و رشد ۱۳ درصدی تولید اشاره کرد.

واگذاری نیمی از سهام پتروشیمی امیرکبیر به بازنشستگان

اما در اسفند ماه ۱۴۰۲ بود که محمد اسدی، رئیس کانون بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد: براساس توافق وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی ۵۲ درصد سهام پتروشیمی امیرکبیر به ارزش ۶۴ هزار میلیارد تومان به بازنشستگان تامین اجتماعی واگذار می‌شود.

در حال حاضر سهم هر بازنشسته ۱۵ میلیون تومان تعیین شده است که ۵ درصد را طی سه قسط از مستمری خود، و الباقی را در قالب تسهیلات بانک رفاه ۶۰ ماهه پرداخت می‌کنند.

منبع: ایپنا

https://tejaratava.ir/?p=143416

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰