• امروز : چهارشنبه - ۷ شهریور - ۱۴۰۳
0
رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در همایش «توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد ایران»:

متولی زنجیره فولاد در وزارت صمت تعیین شود

  • کد خبر : 142759
  • ۰۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۱
متولی زنجیره فولاد در وزارت صمت تعیین شود

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در پنل تخصصی «سیاست گذاری و نظام حکمرانی در توسعه پایدار و متوازن صنعت آهن و فولاد ایران» گفت: یکی از چالش‌های صنعت فولاد عدم توازن است، ما در وزارت صمت یک متولی مشخص نداریم که از ابتدا تا انتهای زنجیره فولاد را به صورت یکپارچه ببیند. اینگونه نمی‌شود که اگر شرکتی چهار خط احیا مستقیم داشت، خط ۵ و ۶ و ۷ را نیز راه‌اندازی کند بدون اینکه به تأمین زیرساخت‌ها بیندیشد، بنابراین اصلاح ساختار وزارت صمت به گونه‌ای که یک متولی زنجیره آهن و فولاد داشته باشد، الزامی است.

به گزارش تجارت آوا به نقل از ایراسین، بهرام سبحانی در نخستین پنل تخصصی همایش «توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد ایران» با عنوان «سیاست گذاری و نظام حکمرانی در توسعه پایدار و متوازن صنعت آهن و فولاد ایران» اظهار کرد: یکی از چالش‌های صنعت فولاد عدم توازن است، ما در وزارت صمت یک متولی مشخص نداریم که از ابتدا تا انتهای زنجیره فولاد را به صورت یکپارچه ببیند. اینگونه نمی‌شود که اگر شرکتی چهار خط احیا مستقیم داشت، خط ۵ و ۶ و ۷ را نیز راه‌اندازی کند بدون اینکه به تأمین زیرساخت‌ها بیندیشد، بنابراین اصلاح ساختار وزارت صمت به گونه‌ای که یک متولی زنجیره آهن و فولاد داشته باشد، الزامی است.

وی گفت: سیاست‌هایی که در رابطه با تجارت فولاد در داخل کشور وجود دارد نیز نیاز به اصلاح دارد. اینکه دولت در همه بخش‌ها به صورت ریز ورود می‌کند در هیچ کجای دنیا وجود ندارد، معاملات یا بین فعالان زنجیره فولاد است و یا بر اساس عرضه و تقاضا و بورس برای کشف قیمت است اما چرا شرکت‌ها آن هم با ابلاغیه معاون وزیر، اجاره فروش محصولات خود خارج از بورس را ندارند و تاکنون میلیاردها تومان جریمه تعزیراتی برای شرکت‌های فولادی در این زمینه اعمال شده است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تصریح کرد: در شرایط فعلی نمی‌توان امنیت اقتصادی و سرمایه‌گذاری را تضمین کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر از میزان فولاد تولید شده در کشور حدود ۱۲ میلیون مازاد است و باید صادرات شود، گفت: وقتی در بورس دو برابر تقاضا عرضه بر روی تابلو می‌آوریم، معلوم است که رقابتی به وجود نخواهد آمد. از سویی قیمت پایه دستوری را اعمال می‌کنند که با همان قیمت نیز فروش انجام می‌شود و ما این را مداخله در فروش می‌دانیم و این در حالی است که می‌گویند این روش بورس است نه مداخله در فروش.

سبحانی با بیان اینکه چنانچه میزان عرضه و تقاضای فلزات در بورس کالا را بررسی کنید شاهد خواهید بود که برای مثال ۱۰۰ هزار تن عرضه و ۱۵ هزار تن خرید شده است، ادامه داد: همچنین یکسری از شرکت‌ها در حاشیه سواحل راه‌اندازی کرده‌ند، سنگ را استخراج کرده‌اند و می‌گویند این کالا از بندرعباس برای عرضه در بورس بیاید و برای مثال نورد گیلان بخرد و این در حالی است که فلسفه ایجاد این کارخانه لب آب صادرات بوده و نه جابجایی در کشور با مسافت زیاد.

وی با اشاره به اینکه طی ۲ ماه گذشته صنعت فولاد به دلیل کمبود برق خوابیده است، گفت: آیا وظیفه فولادساز است که نیروگاه برق راه‌اندازی کند؟ پس سهم و نقش وزارت نیرو چیست؟ صنعتی مانند فولاد مبارکه امکان راه اندازی نیروگاه را دارد اما برخی صنایع که ندارند، هر چند صنعتی نیز که نیروگاه زده امکان استفاده از برق تولیدی خود را ندارد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با بیان اینکه همه این مسائل حاکمیتی است که باید برطرف شود، ادامه داد: با همین تأمین نیم بند انرژی در بهمن ماه وزارت نیرو بخش‌نامه افزایش دو برابری قیمت برق را برای صنایع اعمال و تاریخ اجرای آن را اردیبهشت ماه اعلام می‌کند و این در حالی است که این شرایط در هیچ کجای دنیا وجود ندارد که شرکتی که همه حساب کتاب‌ها را بسته باید ما به التفاوت ۱۰ ماه گذشته قیمت برق را بپردازد؟

وی اضافه کرد: در بحث معادن نیز حقوق دولتی نباید تابع ویژگی‌های معدن باشد، چرا که یک معدن درصد خلوص بالاتری نسبت به دیگری دارد، از سویی عوارض‌هایی که بعضاً گریبانگیر همه است برای مثال سال گذشته تعرفه‌های مواد خام و نیمه خام را تعریف کردند که واقعاً تعجب برانگیز بود و این سیستم حکمرانی زنجیره درست نیست و باید در این زمینه بازنگری صورت گیرد.

https://tejaratava.ir/?p=142759

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰