• امروز : شنبه - ۲۷ مرداد - ۱۴۰۳
0
معاون صنایع عمومی وزارت صمت مطرح کرد:

افزایش توان رقابت در بازارهای جهانی با راه‌اندازی خط ویژه ۱۲۰ هزار تنی ورق رنگی در فولاد مبارکه

  • کد خبر : 141276
  • ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۷
افزایش توان رقابت در بازارهای جهانی با راه‌اندازی خط ویژه ۱۲۰ هزار تنی ورق رنگی در فولاد مبارکه
بیست‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی لوازم‌خانگی (هامکس ۱۴۰۳) روز جمعه ۱۹ مردادماه در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران با حضور محمدمهدی برادران، معاون وزیر صمت، شمس‌الدین حسینی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، حجت‌الاسلام محمدجواد حسینی‌کیا نماینده مجلس و تنی چند از دیگر مسئولان آغاز به کار کرد و گروه فولاد مبارکه همراه با شرکت‌های زیرمجموعه خود ازجمله شرکت ورق‌خودرو چهارمحال و بختیاری و آتیه‌فولاد نقش‌جهان در سالن ۵ این نمایشگاه، آخرین دستاوردهای خود در حوزه صنعت لوازم‌خانگی را به بازدیدکنندگان عرضه کردند.

محمدمهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزارت صمت، در حاشیه برگزاری این نمایشگاه در مصاحبه با خبرنگار ایراسین گفت: راه‌اندازی خط تولید ۱۲۰ هزار تنی ورق‌های رنگی ویژه لوازم‌خانگی در شرکت فولاد مبارکه اصفهان که بنا بر اعلام مدیریت این شرکت پیش‌بینی می‌شود تا دی‌ماه سال آینده وارد مدار شود، نه‌تنها قابلیت رقابت صنعت لوازم‌خانگی ایران در بازارهای جهانی افزایش می‌یابد، بلکه منجر به کاهش قیمت این محصولات در داخل کشور نیز خواهد شد. امروز شاهد این هستیم که محصولات لوازم‌خانگی به‌صورت اقساطی در اختیار مردم قرار داده می‌شود، بنابراین باید مواد اولیه موردنیاز تولید این محصولات در داخل کشور و با قیمت تمام‌شده رقابتی تولید و در اختیار تولیدکنندگان محصولات لوازم‌خانگی قرار داده شود که خوشبختانه فولاد مبارکه با توسعه خطوط تولید خود در این مسیر گام برمی‌دارد.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد با راه‌اندازی این خط تولید در فولاد مبارکه و ظرفیت ۱۰۰ هزار تنی که از قبل در این شرکت وجود داشته است، شاهد حل شدن مشکل تأمین ورق رنگی موردنیاز صنعت لوازم‌خانگی در کشور و ایجاد مزیت‌های رقابتی تولید لوازم‌خانگی در کشور باشیم. در این حالت، از یک سو قابلیت رقابت صنایع حوزه لوازم‌خانگی کشور با سایر کشورهای پیشرو در این زمینه ارتقا خواهد یافت و از سوی دیگر شاهد کاهش قیمت‌ها نیز خواهیم بود و به‌جای اینکه ورق خام را صادر کنیم، خواهیم توانست که آن را به محصولات نهایی و با ارزش‌افزوده بالاتر در حوزه لوازم‌خانگی تبدیل و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه کنیم.

فولاد مبارکه خودش تأمین‌کننده برق است ونباید دچار خاموشی شود

معاون صنایع عمومی وزیر صمت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به محدودیت‌های انرژی که در فصل تابستان صنایع کشور را با افت تولید مواجه کرده است، اظهار امیدواری کرد وزارت نیرو طبق قانون صنایع را در اولویت تأمین برق قرار دهد، به‌ویژه صنایعی مانند فولاد مبارکه اصفهان که خودش تأمین‌کننده برق است، نباید دچار خاموشی شود؛ ازآنجاکه قانون نیز اولویت را به مصارف صنعتی داده است، صنایع نباید دچار خاموشی شوند. این موضوع را در بازدیدی با رئیس سازمان بازرسی کشور مطرح کردیم و مورد تأیید ایشان نیز قرار گرفت. از سویی در قالب تفاهم‌نامه با وزارت نیرو و وزارت نفت و صنایع بزرگی مانند فولاد مبارکه، استفاده از لوازم الکتریکی و گازی کم‌مصرف در اولویت قرار گیرند تا مشارکت‌کنندگان در این طرح مشمول دریافت میزانی از صرفه‌جویی حاصل‌شده برای صنایع خود باشند.

معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه:

 فولاد مبارکه ۵۵ درصد از نیاز صنعت لوازم‌خانگی در محصولات تخت فولادی را تأمین می‌کند

 معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه نیز در حاشیه برگزاری این نمایشگاه در مصاحبه با خبرنگار ایراسین گفت: مشتریان فولاد مبارکه در حوزه لوازم‌خانگی ازجمله مشتریان استراتژیک فولاد مبارکه هستند؛ چراکه صنعت لوازم‌خانگی با گردش مالی حدود ۶٫۵ میلیارد دلار یکی از صنایع قابل‌توجه برای صنعت فولادسازی کشور است.

رضا حیدری با اشاره به اینکه در حال حاضر به‌طور مستقیم و غیرمستقیم ۵۰۰ هزار نفر در صنعت لوازم‌خانگی فعالیت می‌کنند، خاطرنشان کرد: وجود این ظرفیت‌ها کارخانه‌هایی نظیر فولاد مبارکه را به این سمت سوق می‌دهد که در برابر مشتریان خود دقت بیشتری داشته باشد.

به گفته معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه، در حال حاضر این شرکت در حوزه لوازم‌خانگی ۱۵۵ مشتری پایدار دارد و در سال ۱۴۰۲ بیش از ۲۰۰ هزار تن محصول برای مشتریان خود در حوزه لوازم‌خانگی تولید و عرضه کرده است. درعین‌حال ازآنجاکه در سند چشم‌انداز صنعت لوازم‌خانگی تولید ۱۶ میلیون دستگاه لوازم‌خانگی پیش‌بینی شده است، برآورد فولاد مبارکه نشان می‌دهد حدود ۶۳۰ هزار تن محصولات تخت فولادی در سال ۱۴۱۰ در صنعت لوازم‌خانگی موردنیاز است که خوشبختانه با پیش‌بینی‌های انجام‌شده و اجرای طرح‌های توسعه در دست اقدام در فولاد مبارکه خواهیم توانست سهم خود را در این بازار حفظ کنیم.

 وی گفت: هم‌اکنون فولاد مبارکه ۵۵ درصد از نیاز صنعت لوازم‌خانگی به محصولات تخت را تأمین می‌کند و امیدواریم با اجرا و به بهره‌برداری رسیدن طرح‌های توسعه در دست اجرا این سهم افزایش یابد.

 مدیر فروش داخلی شرکت فولاد مبارکه اعلام کرد:

فروش اعتباری محصولات فولاد مبارکه به صنعت لوازم‌خانگی

یونس حمزوی، مدیر فروش داخلی شرکت فولاد مبارکه نیز در حاشیه بیست‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی لوازم‌خانگی تهران (هامکس ۲۰۲۴)، با بیان اینکه نمایشگاه لوازم‌خانگی فرصت مناسبی است تا بتوانیم ارتباط نزدیک‌تری با تولیدکنندگان این صنعت داشته باشیم، اظهار کرد: حدود ۲ تا ۳ درصد محصولات فولاد مبارکه به سمت شرکت‌های تولیدکننده لوازم‌خانگی حمل می‌شود.

وی با بیان اینکه خوشبختانه صنعت لوازم‌خانگی از تحریم‌ها فرصت بسیار خوبی ساخت، گفت: این صنعت هم از لحاظ کیفیت و هم از لحاظ برند و تیراژ تولید به جایگاه خوبی دست یافته و ازاین‌رو فولاد مبارکه به‌عنوان یکی از صنایع مادر وظیفه خود می‌داند که از آن حمایت کند و به تأمین مواد اولیه این صنعت توجه داشته باشد.

مدیر فروش داخلی شرکت فولاد مبارکه افزود: در سال‌های گذشته، بیشتر شاهد فروش برندهای خارجی در فروشگاه‌های لوازم‌خانگی بودیم؛اما امروز شاهد تنوع برندهای ایرانی در فروشگاه‌ها هستیم.

وی افزود: نقدینگی شرکت‌های تولیدکننده لوازم‌خانگی دچار مشکل شده است. در بازار فروش کمی رکود ایجاد شده که این امر نقدینگی این شرکت‌ها را دچار مشکل کرده؛ ازاین‌رو انتظاری که از فولاد مبارکه در این زمینه دارند، فروش اعتباری محصولات است.

به گفته حمزوی، تیم کارشناسی معاونت فروش فولاد مبارکه به‌واسطه ارتباط با شرکت‌های تولیدکننده لوازم‌خانگی، اطلاعات آن‌ها را دریافت کرده و در راستای حمایت از این تولیدکنندگان، دو ماه است که محصولات را با شرایط پرداخت اعتباری در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد و امروز نیز عرضه محصولات سرد برای لوازم‌خانگی به‌صورت اعتباری انجام شد و سعی داریم این روند تداوم داشته باشد.

وی با بیان اینکه ورق‌های مورد مصرف در صنعت لوازم‌خانگی بیشتر ورق‌های سرد، گالوانیزه و ورق‌های رنگی است، افزود: ورق رنگی که در صنعت لوازم‌خانگی استفاده می‌شود اغلب وارداتی است؛ اما در چهار سال گذشته، فولاد مبارکه با ظرفیت‌های موجود جهت تولید این ورق‌ها اقدام کرد و توانست بخشی از نیازمندی‌های صنعت لوازم‌خانگی به ورق‌های رنگی را تأمین کند. از سویی نیز برای تأمین کل نیاز صنعت لوازم‌خانگی خط تولید ورق‌های رنگی با ظرفیت ۱۲۰ هزار تن را در دستور کار قرار داده و امیدواریم با بهره‌برداری هر چه سریع‌تر از این خط، بتوانیم نیاز این صنعت به ورق‌های گلاس را تأمین کنیم.

مدیر پشتیبانی فروش و بازاریابی فولاد مبارکه مطرح کرد:

 افزایش سطح رضایت مشتریان از محصولات و خدمات شرکت فولاد مبارکه

امیر افلاکی، مدیر پشتیبانی فروش و بازاریابی فولاد مبارکه هم در حاشیه این نمایشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین گفت: این شرکت ارتباط و تعامل خوبی با مشتریان صنف لوازم‌خانگی برقرار کرده که ماحصل بیش از دو دهه تعامل دوسویه بین این شرکت و این گروه از مشتریان، افزایش سطح رضایت آنان از محصولات و خدمات ارائه‌شده فولاد مبارکه است.

وی اظهار داشت: خوشبختانه در سال‌های اخیر شاهد رشد کمّی و کیفی لوازم‌خانگی در داخل کشور توسط شرکت‌های تولیدکننده لوازم‌خانگی بوده‌ایم.

افلاکی افزود: سهم عمده تولیدات لوازم‌خانگی در کشور مربوط به لوازم آشپزخانه بوده و به‌نوعی این صنعت در ارتباط مستقیم با سلایق خانواده‌های ایرانی و اولویت نسل‌های مختلف در انتخاب لوازم‌خانگی بوده است. در واقع محصولاتی که در این صنعت تولید می‌شود جزو جدایی‌ناپذیر زندگی مردم است و آسیب‌های واردشده به این صنعت می‌تواند به‌صورت مستقیم بر خانوارهای ایرانی تأثیر بگذارد.

وی به برنامه اجرای برنامه جامع ارتباط با مشتریان شرکت فولاد مبارکه اشاره کرد و گفت: به لطف خدا فولاد مبارکه ارتباط و تعامل خوبی با مشتریان صنف لوازم‌خانگی برقرار کرده و در حال حاضر با داشتن دانش و تکنولوژی لازم برای تأمین نیاز این صنایع به ورق‌های سرد و گالوانیزه در شرایط مناسبی قرار دارد. همچنین در خصوص تأمین ورق‌های رنگی ویژه صنعت لوازم‌خانگی نیز سرمایه‌گذاری مناسبی برای تأمین حداکثری نیاز کشور در دست اقدام است.

مدیر پشتیبانی فروش و بازاریابی فولاد مبارکه در خاتمه افزود: ماحصل بیش از دو دهه تعامل میان فولاد مبارکه و این گروه از مشتریان افزایش سطح رضایت آنان از محصولات و خدمات ارائه‌شده فولاد مبارکه است.

هم‌زمان با برگزاری این نمایشگاه و در همین زمینه خبرنگار ایراسین با برخی از دست‌اندرکاران عرصه تولیدات لوازم‌خانگی گفت‌وگو کرده است که در ادامه مطلب می‌خوانید.

عباس هاشمی، دبیر انجمن ملی صنعت لوازم‌خانگی ایران:

راه‌اندازی خط تولید ورق‌های رنگی فولاد مبارکه با تمرکز بر صنایع لوازم‌خانگی قابل‌تقدیر است

فولاد مبارکه برکتی برای کشور است و طی ۳۱ سال فعالیت در وزارت صمت بر این امر تأکید داشته‌ام.برنامه این شرکت در زمینه توسعه تولید ورق سرد و راه‌اندازی خط تولید ورق‌های رنگی با تمرکز بر صنایع لوازم‌خانگی به میزان ۱۲۰ هزار تن قابل‌تقدیر است.

استفاده از اصطلاح شرکای کسب‌وکار در عنوان این برنامه اصطلاح درستی است. به یاد دارم زمانی که فولاد مبارکه مجبور شد ورق را در بورس عرضه کند، این شرکت، ورق خود را بر اساس فهرست مشتریان توزیع می‌کرد که عادلانه هم بود؛ اما به هر شکل سیاست حاکمیت بر آن شد تا ورق فولاد مبارکه در بورس عرضه شود.

در ابتدای این امر نارسایی‌هایی بود؛ اما رفته‌رفته این مشکلات برطرف شد و با همکاری فولاد مبارکه تالار دوم بعد از تالار اصلی ایجاد شد و این امر منجر به تسهیل در تأمین ورق صنعت لوازم‌خانگی شد.

برنامه شرکت فولاد مبارکه در زمینه توسعه تولید ورق سرد و راه‌اندازی خط تولید ورق‌های رنگی با تمرکز بر لوازم‌خانگی به میزان ۱۲۰ هزار تن قابل‌تقدیر است و امیدواریم هر چه زودتر این امر محقق شود.

خوشبختانه طی دو ماه اخیر، فروش ورق به صنعت لوازم‌خانگی اعتباری شده و این اقدام بسیار ارزشمند است و با ادامه این روند همکاری، شرایط بهتری برای کشور ایجاد خواهد کرد.

 رضا پورکاوه، سرپرست واحد بازاریابی و فروش شرکت فولاد تاراز:

استفاده از ورق گالوانیزه شرکت فولاد تاراز در ساخت بدنه یخچال، فریزر، قاب رادیاتور، پکیج و کولرهای آبی

برنامه شرکت فولاد تاراز استفاده از فرصت موجود در حوزه لوازم‌خانگی است و تلاشمان این است که با ورود فولاد تاراز به این حوزه، از واردات ورق‌های گالوانیزه جلوگیری شود؛ البته باید توجه داشت که رقابت در این حوزه زیاد است و شرکت‌های مختلفی درون و بیرون گروه فولاد مبارکه از رقبای فولاد تاراز محسوب می‌شوند.

شرکت فولاد تاراز ازجمله شرکت‌های گروه فولاد مبارکه است که در حوزه تولید مواد اولیه لوازم‌خانگی فعال است و توانسته با تولید ورق گالوانیزه باکیفیت بالا، نیاز تولیدکنندگان لوازم‌خانگی به محصول اولیه مرغوب را برطرف کند. این شرکت به‌تدریج در حال ورود بیشتر به این بازار و همکاری با مشتریان دیگری از شرکت‌های بزرگ و کوچک است. به‌عنوان مثال، از ورق گالوانیزه تولیدشده توسط شرکت فولاد تاراز، در ساخت بدنه یخچال، فریزر، قاب رادیاتور، پکیج و کولرهای آبی استفاده می‌شود.

تأمین مواد اولیه و تحویل به‌موقع محصول به خریداران از مهم‌ترین چالش‌های حال حاضر تاراز است که خوشبختانه با تکمیل طرح‌های توسعه فولاد تاراز، این امکان را خواهیم یافت که محصولات سفارش داده‌شده را بدون تأخیر به سفارش‌دهندگان تحویل دهیم.

در حال حاضر شرکت‌های اسنوا، ایران رادیاتور، برفاب و بوتان از مشتریان مستقیم یا باواسطه فولاد تاراز هستند و درصدد همکاری با شرکت‌های خودروسازی نیز هستیم.

برنامه ما در گام نخست تأمین مواد اولیه و در گام بعد، تولید بهینه و تحویل به‌موقع محصولات سفارش داده شده است تا از این طریق، بتوانیم ضمن افزایش سهم خود در بازار محصولات گالوانیزه در حوزه لوازم‌خانگی برای ذی‌نفعان شرکت نیز سود مناسبی به دست آوریم.

رامین حاجی‌زاده، مدیرعامل شرکت استیل‌الکتریک آذربایجان:

 فولاد مبارکه تأمین‌کننده ورق سرد موردنیاز استیل‌الکتریک طی ۲۰ سال گذشته است

 بیست سال است که نیاز خود در زمینه ورق سرد فولادی را از فولاد مبارکه تأمین می‌کنیم و در زمینه تأمین این ورق‌ها مشکلی نداریم. انتظار ما از فولاد مبارکه این است که هر چه سریع‌تر نسبت به تولید ورق‌های رنگی با تمرکز بر صنایع لوازم‌خانگی اقدام کند.

محمدفرید آدینه، سرپرست خط تولید گالوانیزه و رنگی شرکت فولاد مبارکه:

 خط تولید ۱۲۰ هزار تنی ورق‌های رنگی لوازم‌خانگی فولاد مبارکه راه‌اندازی می‌شود

مجتمع فولاد مبارکه بر اساس برآورد نیاز صنعت لوازم‌خانگی نسبت به راه‌اندازی خط تولید ۱۲۰ هزار تنی ورق‌های رنگی لوازم‌خانگی اقدام کرده که در آن چهار محصول تولید خواهد شد و به دلیل استفاده از پوشش کروم فری در این محصولات به‌لحاظ زیست‌محیطی نیز ویژگی‌های خاصی دارد و قابل‌رقابت با خطوط تولید شرکت پوسکو خواهد بود.

 علیرضا محمدی دانیالی، مدیرعامل گروه صنعتی ناب استیل و رئیس هیئت‌مدیره انجمن لوازم‌خانگی ایران:

تأمین مواد اولیه با کیفیت لوازم‌خانگی توسط فولاد مبارکه

فولاد مبارکه از شرکت‌های معتبر ایرانی است که محصولات با کیفیتی را برای کل صنعت ازجمله لوازم‌خانگی تولید می‌کند. در این زمینه تنها چالش موجود در زمینه تأمین ورق در بورس است که با گفتمان برطرف خواهد شد. طی یک سال اخیر شاهد افزایش چشمگیر لوازم‌خانگی تا ۱۹ میلیون بودیم و این میزان در سال جاری نیز ۱۰ درصد افزایش داشته و در حال حاضر با کیفیت مناسبی در حال تأمین بازار داخل است. امیدواریم با همکاری سایر شرکت‌هایی که مواد اولیه موردنیاز این صنعت را تأمین می‌کنند بتوانیم شرایط رشد حداکثری این صنعت را فراهم کنیم. همچنین با توجه به اهمیت و جایگاه کاربرد ورق‌های زنگ‌نزن در تولید لوازم‌خانگی امیدواریم فولاد مبارکه بتواند تولید انبوه این قبیل ورق‌ها را عملیاتی کند و محصولات تولیدی را به دست شرکت‌های داخلی تولیدکننده لوازم‌خانگی برساند.

 محمد سجادی‌فر، مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره شرکت پلار:

 فولاد مبارکه خلأ صنعت لوازم‌خانگی در زمینه تأمین ورق تولید داخل را پُر کرد

فولاد مبارکه از ابتدای دهه ۷۰ تاکنون تأمین‌کننده نیاز شرکت پلار، چه در بحث کیفی و چه در بحث کمی مواد اولیه بوده است. فولاد مبارکه به‌خوبی خلأ بازار در زمینه تولید ورق موردنیاز لوازم‌خانگی را شناخت و صنعت لوازم‌خانگی را از بلای بزرگ گرفتاری‌های ارزی نجات داد.

 مریم بازغی، معاون بازرگانی شرکت الکتروژن:

 راه‌اندازی خط ورق‌های رنگی فولاد مبارکه مطالبه جدی ماست

شرکت الکتروژن بزرگ‌ترین شرکت خصوصی تولیدکننده الکتروموتور و پمپ آب است که از دیرباز، به‌خصوص طی یکی دو سال اخیر همکاری خوبی با فولاد مبارکه دارد و محصولات سرد موردنیاز خود در تولید الکتروموتور، کولر و مشعل را از طریق این شرکت تأمین می‌کند. ورق‌های گالوانیزه فولاد مبارکه از دیگر محصولاتی هستند که شرکت الکتروژن در تولید محصولات خود از آن استفاده می‌کند. علاوه بر این راه‌اندازی خط ورق‌های رنگی فولاد مبارکه مطالبه جدی ما است؛ چراکه با راه‌اندازی آن دیگر نیازی به واردات نخواهیم داشت.

 فراز بختیاری، مدیر بازرگانی شرکت نگین پارس:

لزوم افزایش سهمیه صنایع لوازم‌خانگی برای خرید ورق‌های فولادی در بورس

سهمیه‌های در نظر گرفته‌شده از سوی وزارت صمت برای تأمین انواع ورق از بورس پاسخگوی نیاز ما نیست و مجبوریم ورق‌ها را از شرکت‌های متفرقه و از بازار آزاد تهیه کنیم که کیفیت مطلوب را ندارد و منجر به کاهش کیفیت محصولات ما می‌شود. این در حالی است که ورق فولاد مبارکه از کیفیت بالایی برخوردار است. اگر فولاد مبارکه نبود، امکان پیشرفت صنعت لوازم‌خانگی تا این سطح وجود نداشت.

 علی بزرگمهر، مدیر خرید مواد اولیه شرکت الکتروژن:

ورق‌های فولاد مبارکه با بهترین کیفیت و در زمان مناسب به دست تولیدکنندگان می‌رسد

شرکت الکتروژن حدود ۳۵ سال است که در زمینه تولید الکتروموتور خانگی و صنعتی فعالیت دارد. تنوع مواد اولیه موردنیاز این شرکت به حدود ۳ هزار قلم کالا می‌رسد که در حوزه ورق‌های روغنی همه ورق‌ها را از فولاد مبارکه تأمین می‌کنیم. این ورق‌ها همیشه به‌موقع و با بهترین کیفیت به دست ما رسیده است.

گفتنی است صنعت لوازم‌خانگی با ۳۰۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و یک‌میلیون اشتغال غیرمستقیم، سهم ۸ درصدی در صادرات، با ۶۰۰ واحد فعال و ۶۵ درصد ساخت داخل و با تولید نزدیک به ۱۹ میلیون دستگاه در سال گذشته، دومین صنعت پیشران و بزرگ کشور است.

https://tejaratava.ir/?p=141276

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰