• امروز : پنج شنبه - ۲۵ مرداد - ۱۴۰۳
1
تحول رسانه‌ای با ارتباط نظام‌مند مالی شرکت‌های صنعتی با معاونت مطبوعاتی

خبرنگاران بیش از تبریک به حمایت‌های مالی و اقتصادی نیاز دارند

  • کد خبر : 140123
  • ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۳
خبرنگاران بیش از تبریک به حمایت‌های مالی و اقتصادی نیاز دارند
تبریک روز خبرنگار جای خودش اما دیگر روزهایی که او با مشقت در راستای شفافیت و اطلاع‌رسانی، قلم‌فرسایی و مجاهدت می‌کند، نیاز به تقدیر و حمایت ندارد؟ خبرنگاران بیش از تبریک و تقدیر نیاز به حمایت‌های مالی و اقتصادی دارند و این جز با یک ارتباط نظام‌مند مالی بین شرکت‌های صنعتی و معدنی با معاونت امور مطبوعاتی ممکن نخواهد بود.

مهندس رضا شریفی از مدیران حوزه صنعت و معدن کشور که مدیرعاملی شرکت فولاد اقلید را در کارنامه خود دارد، در یادداشتی که به مناسبت روز خبرنگار نگاشته، معتقد است که یک ارتباط نظام‌مند اقتصادی بین شرکت‌های صنعتی و معدنی با معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تخصیص بخش بسیار کوچکی از بودجه سالانه این شرکت‌ها در راستای حمایت مالی و اقتصادی از خبرنگاران، علاوه بر اینکه شأن حرفه خبرنگاری را ارتقاء می‌بخشد، موجب شفافیت بیشتر و پیشرفت‌های قابل‌توجهی درزمینهٔ رشد اقتصادی کشور نیز خواهد بود.

متن این یادداشت به شرح زیر است:

هفدهم مردادماه روز خبرنگار بود و در این چند روز، معدود افرادی نیز این روز را به خبرنگاران تبریک گفته یا در بهترین حالت هدایای نقدی ناقابلی برایشان تهیه نمودند؛ چند سالی است که یکی از اپراتورهای تلفن همراه نیز اینترنت یک‌ساله رایگان به ایشان هدیه می‌دهد. باید پرسید این تبریک‌ها و تقدیرهای مقطعی و یک‌بار در سال، گرهی از کار خبرنگاران باز می‌کند یا آن‌ها هرسال ناامیدتر از گذشته منتظر هفدهم مردادماه هستند؟

هم‌نشینان با این قشر زحمت‌کش و تأثیرگذار در جامعه امروز، می‌دانند که پاسخ این سؤال منفی است و این اقدامات نه‌تنها قدمی در راستای حل مشکلات عدیده ایشان برنمی‌دارد که موجب زیادی خواهی تقدیر کنندگان از خبرنگاران نیز می‌شود. به‌هرحال یک مدیری که به‌صورت مادی یا معنوی از خبرنگاران تقدیر کرده، به‌زعم خودش کار بزرگی انجام داده و در طول یک سال آینده توقع جبران و حمایت شدن از سوی آن جمع خبرنگاران در عرصه خبر و اطلاع‌رسانی را دارند.

خبرنگاران علاوه بر اینکه کار پرمشغله و پرزحمتی دارند از امنیت شغلی و همچنین درآمد پایینی برخوردار هستند. تجربه چندین ساله هم سویی، همراهی و ارتباط تنگاتنگی که در زمان مسئولیت‌های مختلفم با خبرنگاران داشتم، هر بار بیش‌ازپیش من را بر این داشته که تا حد امکان حمایت از رسانه‌های مرتبط با حوزه کاری‌ام را در دستور کار قرار دهم؛ ارتباط با رسانه‌های حوزه معدن و فولاد در دو سال و نیم مدیرعاملی شرکت فولاد اقلید نیز گواه این موضوع هست.

اکنون بر این باور هستم که یک ارتباط نظام‌مند اقتصادی بین شرکت‌های صنعتی و معدنی با معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تخصیص بخش بسیار کوچکی از بودجه سالانه این شرکت‌ها در راستای حمایت مالی و اقتصادی از خبرنگاران و خانواده‌های آنها، علاوه بر اینکه می‌تواند معیشت ایشان را تا حدودی سهل و آسان نماید، شأن حرفه خبرنگاری را نیز ارتقاء می‌بخشد و درنهایت موجب شفافیت بیشتر و پیشرفت‌های قابل‌توجهی درزمینهٔ رشد اقتصادی کشور خواهد بود.

شاید برخی از مخاطبان در پاسخ به مطرح کردن این پیشنهاد، به یارانه مطبوعاتی که به‌حساب مدیران مسئول رسانه‌ها واریز می‌شود، اشاره نمایند؛ اما همان‌طور که مستحضر هستید این کمک‌هزینه‌ها تنها به ادامه حیات آن رسانه کمک می‌کند و نقش بسزایی در اقتصاد و معیشت خبرنگار و خانواده او، ایفا نمی‌کند.

خبرنگارانی که هر یک به‌صورت اختصاصی در معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارای پرونده حرفه‌ای شغلی هستند، باید مستقیماً موردحمایت مالی قرار بگیرند. کمک‌هزینه‌ای که هرماه به‌حساب خبرنگار واریز گردد تا او را از پیشنهاد‌های نامتعارف و مراودات غیر عرف این حوزه، مستقل و بی‌نیاز نماید.

جناب آقای دکتر پزشکیان و وزرای دولت چهاردهم، با تعریف کارشناسی از چنین سازوکار حمایتی، به بهترین نحو می‌توانند این رکن مهم از دموکراسی را برای پیشبرد بهتر اهداف و رسیدن به چشم‌اندازهای از پیش تعیین‌شده، با خود همراه نمایند و از قدرت قلم و ظرفیت‌های رسانه‌ای آنها کمک بگیرند.

https://tejaratava.ir/?p=140123

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.