• امروز : سه شنبه - ۹ مرداد - ۱۴۰۳
0

تحویل دائم واحد سوم بخار نیروگاه سیکل ترکیبی پرند/ نگاهی به نکات برجسته پروژه پرند مپنا

  • کد خبر : 138530
  • ۰۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۰
تحویل دائم واحد سوم بخار نیروگاه سیکل ترکیبی پرند/ نگاهی به نکات برجسته پروژه پرند مپنا
گواهی تحویل دائم واحد سوم بخار نیروگاه سیکل ترکیبی پرند، با تلاش متخصصان گروه مپنا، در تاریخ ۳۰ تیر ماه ۱۴۰۳ به شرکت احداث و توسعه نیروگاه‌های سیکل ترکیبی مپنا (توسعه دو) ابلاغ شد.

نکات برجسته در پروژه پرند

در این پروژه برای نخستین بار سیستم تحریک واحد بخار توسط شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) بومی‌سازی شده و با نام تجاری MAPEX نصب و راه‌اندازی شده است.

همچنین از جمله موارد بارز این پروژه، برنامه‌ریزی جهت استفاده از آب قابل استحصال از تصفیه‌خانه پساب شهری شهرستان پرند است تا آب مورد نیاز بخش بخار پس از انتقال و انجام تصفیه‌های تکمیلی مورد استفاده قرار گیرد که این مسئله تاثیر فراوانی در حفظ منابع آبی منطقه به ویژه محدوده کم‌آب پرند دارد.

اولین واحد بخار این پروژه در آبان ۹۶، دومین واحد بخار در مرداد ۹۷ و سومین واحد در فروردین ۹۹ با شبکه برق سراسری سنکرون شده است.

نیروگاه پرند اولین نیروگاه مپنا است که برق تولیدی خود را در قالب قرارداد فروش برق در بازار برق به فروش می‌رساند.

نیروگاه ۱۵۰۰ مگاواتی پرند، شامل شش واحد توربین گاز از نوع V94.2 و سه واحد بخار در زمینی به مساحت ۱۰۰ هکتار واقع در جنوب غرب تهران، کیلومتر ۳۰ اتوبان تهران – ساوه بنا شده است. عملیات احداث این نیروگاه از سال ۱۳۸۳ توسط شرکت مپنا آغاز و در طی سه سال، شش واحد گاز آن هر کدام به ظرفیت ۱۵۷ مگاوات راه‌اندازی و وارد مدار شد.

ظرفیت پست نیروگاه ۲۳۰ کیلوولت است که مهندسی، تأمین تجهیزات و احداث آن در محدوده کاری کارفرمای پروژه قرار داشته است. همچنین سوخت مورد نیاز نیروگاه، مشتمل بر گاز و گازوئیل است که گاز به عنوان سوخت اصلی و گازوئیل نقش سوخت جایگزین را دارد.

گفتنی است با تحویل دائم (FAC) این واحد، تعداد واحدهای نیروگاهی تحویل دائم شده توسط شرکت توسعه دو مپنا در مجموع به ۱۲۳ واحد با ظرفیت ۱۹هزار و ۱۸۵ مگاوات رسید.

بخش بخار نیروگاه پرند

پروژه توسعه بخش بخار نیروگاه پرند، نخستین پروژه به روش قرارداد بیع متقابل با شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی است که با استفاده از منابع مالی داخلی گروه مپنا و بدون استفاده از تسهیلات بانکی اجرا شده و به پایان رسیده است.

در این پروژه، سه واحد بخار هر یک به ظرفیت ۱۶۰ مگاوات (جمعاً ۴۸۰ مگاوات) به این نیروگاه اضافه شده است و به این ترتیب، با تبدیل شش واحد گازی به سه بلوک سیکل ترکیبی، بدون مصرف سوخت اضافی و ایجاد آلایندگی محیطی، راندمان نیروگاه از محدوده ۳۳ درصد به نزدیک ۵۰ درصد (و در واحدهای ارتقاء داده شده تا حدود ۵۳ درصد) افزایش می‌یابد و در نتیجه ظرفیت نهایی نیروگاه سیکل ترکیبی پرند به ظرفیت نامی ۱۵۰۰ مگاوات می‌رسد.

محدوده اجرای پروژه توسعه نیروگاه سیکل ترکیبی پرند شامل سه واحد توربین و ژنراتور بخار تیپ E  به ظرفیت نامی ۱۶۰ مگاوات به همراه شش واحد بویلر بازیاب، سیستم خنک‌کن ACC، سیستم‌های کمکی مربوطه و پست بلافصل ۴۰۰ کیلوولتی است. در این نیروگاه برای اولین بار سامانه کنترل (DCS) بومی ساخت شرکت مهندسی و برق و کنترل مپنا (مکو) با نام تجاری MAPCS نصب و راه‌اندازی شده است که هم‌اکنون در کنار سیستم‌های کنترل شرکت زیمنس که در واحدهای اول و دوم استفاده شد در حال فعالیت است.

https://tejaratava.ir/?p=138530

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰