• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
1

در مجمع عمومی عادی سالیانه پتروشیمی فارابی صورت‌های مالی به تصویب سهامداران رسید

  • کد خبر : 134190
  • ۰۲ تیر ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۹
در مجمع عمومی عادی سالیانه پتروشیمی فارابی صورت‌های مالی به تصویب سهامداران رسید
مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پتروشیمی فارابی سال منتهی به 1402/12/29 با حضور ۸۱.۵ درصد سهامداران در مجموعه فرهنگی تلاش روز شنبه 2 تیر 1403 برگزار و صورت‌های مالی به تصویب سهامداران رسید.

به گزارش تجارت آوا، مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پتروشیمی فارابی روز شنبه ۲ تیر ۱۴۰۳ در مجموعه فرهنگی تلاش به ریاست آقای دکتر قاسم عابدزاده نماینده شرکت تاپیکو، آقای داود زارع نماینده شرکت پتروشیمی فن آوران به عنوان ناظر، آقای فریبرز ویسی نماینده شرکت پتروشیمی امیرکبیر به عنوان ناظر، آقای ظفری نماینده سازمان بورس و فرابورس، آقای شیرازی نماینده موسسه حسابرسی و بازرس قانونی، آقای قربان خانی مدیر مالی شرکت و آقای دکتر مسعود کفایتمند غیور مدیرعامل شرکت پتروشیمی فارابی به عنوان دبیر، اعضای هیئت رئیسه مجمع را تشکیل دادند برگزار شد. در ابتدای مراسم آقای دکتر مسعود کفایتمند غیور مدیرعامل شرکت گزارش عملکرد ۱۴۰۲ را برای حاضرین و سهامداران تشریح نمود.

دکتر مسعود کفایتمند غیور مدیرعامل شرکت پتروشیمی فارابی در این مجمع گفت: این گزارشی که امروز تقدیم حضور می‌شود حاصل تلاش همکارانمان در سال گذشته است. شرکت پتروشیمی فارابی در سال ۱۳۵۶ تاسیس شد و پذیرش در بورس در سال ۱۳۷۴ انجام شده است و در سال ۱۴۰۲ آخرین افزایش سرمایه را داشته‌ایم. پتروشیمی فارابی بزرگترین تولید کننده انیدریدفتالیک و دومین تولید کننده دی اکتیل فتالات در کشور است که نشان از جایگاه مهم در صنعت پتروشیمی کشور دارد.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی فارابی ادامه داد: سهامداران اصلی شرکت پتروشیمی فن آوران با ۴۸ درصد سهام، شرکت پتروشیمی امیرکبیر با ۳۲ درصد سهام و مابقی سایر سهامداران می‌باشند. سرمایه شرکت از سال ۱۳۷۲ تا ۱۴۰۲ افزایش داشته و در شرایط فعلی ۴/۶۵۰/۴۶۳ میلیون ریال است. وضعیت بازار و ارزش سهام آن در بازه زمانی ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۳ به ارزش کل دو برابری رسیده است ولی هر سهم افزایش چندانی نداشته است. خوراک اصلی شرکت در تولید دی اکتیل فتالات ماده دواتیل هگزانول است که کاملاً انحصاری توسط پتروشیمی شازند عرضه می‌شود. که روش خرید از بورس کالا و بر اساس سهمیه مشخص شده از سامانه بهین یاب است و البته امکان واردات از خارج هم وجود دارد که محدودیت‌های خاص خود را دارد. میزان سهمیه دواتیل هگزانول در سال گذشته ۲۸۹ تن بوده که با افزایش به ۵۷۴ تن در ماه رسیده است که اتفاق بسیار خوبی است و می‌تواند در سود شرکت افزایش ایجاد کند. در خصوص خوراک PAF که در گذشته از پتروشیمی نوری تامین خوراک صورت می‌گرفت، از بهمن سال گذشته از پتروشیمی بوعلی توسط لوله و بدون هزینه حمل صورت می‌گیرد و می‌تواند آثار خوبی داشته باشد. روش فروش محصولات از طریق عرضه در بورس کالا و همچنین رینگ صادراتی بوده که بر اساس قیمت‌های جهانی و مزایده انجام می‌شود.

وی در مورد صورت‌های سود و زیان نیز توضیحاتی ارائه نمود و گفت: فروش شرکت در سال گذشته نسبت به دوره قبل افزایش چشمگیری داشته ولی در عین حال بهای تمام شده نیز افزایش داشته است خوشبختانه سود عملیات شرکت افزایش مناسبی داشت ولی به واسطه هزینه‌هایی که به تبع برخی بدهی‌های گذشته شرکت که در هزینه‌های غیر عملیاتی قرار گرفته و همچنین هزینه‌های عملیاتی مصرف شده است. در شرایط فعلی نمودار سود و زیان کمی فرود داشته که امیدواریم در سال جاری به سمت اوج حرکت کند. جمع دارایی‌های شرکت از ۳۴۶ میلیارد تومان به ۵۷۵ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است و دارایی‌های غیرجاری از ۳۳۷ میلیارد تومان به ۱۶۰۴ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. و جمع دارایی‌ها به سه برابر خود رسیده است که می‌تواند زمینه‌ساز رشد و نمو شرکت در سال آینده باشد.

کفایتمند غیور در خصوص تولید و فروش گفت: شرکت به میزان ۲۷/۱۷۸ تن مقدار فروش داشته که معادل ۱۳۲۹ میلیارد تومان می‌باشد. مقدار تولید در سنوات اخیر با ظرفیت عملی که می‌توانسته انجام شود و با توجه به نرخ خوراک تخصیصی تا حد زیادی در حال بهینه بوده و متناسب با شرایط و محدودیت فعلی قرار گرفته است. اما آنچه که می‌تواند حاشیه سود شرکت را افزایش چشم گیر ‌دهد این است که باید محدودیت‌ها برطرف شوند. میزان فروش DOP مقدار ۵۸۶۲ تن داخلی بوده و محدودیت صادراتی در آن وجود دارد. و میزان فروش PA داخلی ۱۸۸۵۷ تن بوده و صادراتی آن ۲۴۶۱ تن می‌باشد. در خصوص وضعیت نیروی انسانی ۱۸۴ نفر به صورت مستقیم در خط تولید کار می‌کنند و کارکنان مدیریتی و ستادی ۹۶ نفر که جمعاً ۲۸۰ نفر شاغل در این مجموعه هستند.

وی در مورد پروژه های شرکت گفت: پروژه‌های توسعه‌ای نیز داریم که با مبلغ ۶۵۰ میلیارد تومان می‌تواند زمینه‌ساز بهبود وضعیت شرکت باشد همچنین پروژه‌های بهبود را نیز در کنار آن داریم. پروژه تصفیه پساب را نیز داریم که با بودجه ۱۵۰ میلیارد تومان اجرا می‌شود که انشالله می‌تواند محصولات خوبی در اختیار ما قرار دهد. با توجه به فعالیت نیم قرن شرکت بسیار نیازمند بهبود فرایندها است که برخی انجام شده است. یکی از پروژه‌های اصلی ما پروژه اتانول سنتزی می‌باشد که مصوبات آن اخذ شده و به جاهای خوبی رسیده‌ایم ارزش این پروژه ۱۱۶ میلیون دلار NPV و IRR در دو سناریوی ارزی ۲۴٫۳۷ درصد و ۲۶.۷ درصد بوده که پروژه بسیار خوبی رقم خواهد خورد. در خصوص این پروژه باید گفت پروژه‌های زیادی در چند سال گذشته تعریف شده که حدود ۵۰ الی ۶۰ پروژه تعقیب شده است که آخرین پروژه مد نظر سهامداران اتانول سنتزی بود که با توجه به ظرفیت و پتانسیل پتروشیمی فارابی در این خصوص کارهای خوبی انجام گرفته است. و می‌تواند به سرعت به نتیجه برسد و وضعیت فارابی را از شرایطی که دارد خارج کرده و کمک به بهبود سهام شرکت کند، این پروژه در کشور هنوز ظرفیت تولید ندارد ولی چند شرکت کار را شروع کردند و ما نیز از آنها عقب نیستیم و در حال انجام آن هستیم.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی فارابی ادامه داد: در خصوص تامین خوراک اقدامات خوبی در مورد پایداری تامین خوراک انجام شده است همچنین در مورد چالش‌ها، محدودیت‌های صادراتی و نرخ ارزش فروش صادرات و نحوه تبدیل آن با محدودیت‌های کف قیمت تکلیفی صادرات محصولات توسط NPC وجود دارد که البته بخشی از آن قابل حل است و بخشی نیز قانون‌های بالادستی است جز چالش‌های ما می‌باشد.

وی در خصوص ظرفیت تولید و وضعیت سهام گفت: امیدواریم امسال بتوانیم جایگاه شرکت را در بورس و فرابورس ارتقا دهیم ما حداکثرسازی ظرفیت تولید را دنبال می‌کنیم. همچنین ظرفیت حدود ۱۳ درصد نسبت به ظرفیت اسمی بوده که این فقط مربوط به تولید محصول DOP و به علت محدودیت عرضه خوراک انحصاری ۲EH شازند در بورس است و ظرفیت تولید PA نسبتا به ظرفیت عملی مناسب بوده است.

آنچه که می تواند حاشیه سود را افزایش چشم گیر دهد این است که باید محدودیت های خوراک دو اتیل هگزانول برطرف شوند و ظرفیت تولید افزایش یابد. همچنین طرحهای توسعه و تکمیل زنجیره ارزش محصولات اجرایی شود. این رویکردها را به جد دنبال می کنیم. و قطعاً با اجرا شدن این موارد حاشیه سود افزایش می یابد. شرکت پتروشیمی فارابی ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد از جمله زمین‌های بسیار گسترده و دسترسی به اسکله و آب‌های آزاد را دارد همچنین احداث مخازن جدید را در برنامه داریم که بسیار سودآور است و هم بهسازی مخازن را در دستور کار قرار داده‌ایم.

دکتر مسعود کفایتمند غیور در پاسخ به سوال خبرنگار تجارت آوا در مورد ظرفیت تولید ۱۳ درصد و عوامل اصلی آن و راهکارها و حمایت‌های مورد نیاز جهت ارتقاء افزایش تولید گفت: این موضوع دغدغه جدی ما است و این چیزیست که بخش زیاد آن الزامات بورسی به ما تحمیل می‌کند ما از شرکت ملی پتروشیمی به جد پیگیر آن هستیم. با توجه به این موضوع که در سال جهش تولید هستیم این روند خسارت بار می باشد و امیدواریم که این محدودیت‌ها را اصلاح کنند. خوراک‌ اصلی ما به صورت انحصاری از پتروشیمی شازند تهیه می‌شود و سهمیه‌ای که برای ما در نظر گرفتند علی رغم افزایش کنونی باز هم فاصله زیادی با نیاز ما دارد که ما را به ظرفیت تولید مطلوب برساند. از طرفی در مورد ارز صادرات و واردات با محدودیت جدی مواجه هستیم و انتظار داریم دوستانی که تصمیم گیر هستند واقعاً در این موضوع به ما کمک کنند، که کمک به کشور می‌باشد.

در ادامه مجمع به سوالات سهامداران و خبرنگاران پاسخ داده شد و سهامداران با حضور ۸۱.۵ درصد صورت‌های مالی شرکت پتروشیمی فارابی را تصویب کردند.

https://tejaratava.ir/?p=134190

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.