به گزارش تجارت آوا به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه نمایشگاه ایران آگروفود/ سی و یکمین نمایشگاه بینالمللی تخصصی صنایع کشاورزی، مواد غذایی، ماشین آلات و صنایع وابسته تهران سال۱۴۰۳، فرصت بسیار خوبی برای تعاملات سازنده بین بخشهای مختلف تاثیرگذار و کلیدی در این حوزه است، گفت: امید است با جذب حداکثری فعالان، متخصصان و دانشگاهیان، سرمایهگذاران، تولیدکنندگان و صادرکنندگان گام مهمی به سوی پیشرفت و اعتلای این صنعت در کشور برداشته شود.
مهدی ضیغمی با بیان اینکه نمایشگاه مواد غذایی آگروفود بهعنوان یکی از بزرگترین رویدادهای مرتبط با صنایع غذایی و کشاورزی توجه بسیاری را در سطح بینالمللی به خود جلب کرده است، گفت: در این نمایشگاه طیف گستردهای از محصولات، فناوریها و خدمات مرتبط با مواد غذایی و کشاورزی از جمله ماشینآلات و تجهیزات کشاورزی (کاشت، داشت و برداشت، آبیاری، حفاظت از گیاه، سیستمهای ذخیرهسازی محصولات کشاورزی، کودها و…)، تجهیزات پرورش دام و طیور (نهادههای دام و طیور، تجهیزات دامداری، ماشینآلات فرآوری شیر، ماشینهای شیردوشی، سرنگهای دامپزشکی، و…)، تجهیزات پرورش ماهی و… عرضه میشوند. از همین رو این نمایشگاه از اهمیت بالایی برای کشاورزان، تولیدکنندگان، و صنایع غذایی ایران برخوردار است.
معاون وزیر صمت با اشاره به اینکه توسعه صادرات غیرنفتی کشور همواره یکی از برنامهها و اولویتهای مهم کشور بوده و هست و در دولتهای مختلف به خصوص در دولت سیزدهم مورد توجه جدی قرار دارد، افزود: متنوعسازی و کسب درآمدهای ارزی از صادرات کالاها و خدمات کشور (به جز صادرات نفت)، نیازمند حمایت جدی از تولید و ساخت کالاهای باکیفیت و رقابتپذیر در سطح بازارهای جهانی و به ویژه منطقهای و کشورهای همسایه پیرامونی است. علاوه بر این موضوعات توسعه زیرساختهای صادراتی در کشور و افزایش ظرفیتها و توان ناوگان حمل و نقل کشور نیز در کنار تامین نقدینگی و سرمایه در گردش مورد نیاز واحدهای تولیدی و به ویژه صادراتی، بیمه و ضمانتنامه صادرات و آموزش نیروهای متخصص در حوزههای مختلف مرتبط به امر صادرات نیز نقش اساسی و حیاتی در توسعه و ارتقای توان صادراتی کشور دارد.
ضیغمی با تاکید بر اینکه نمایشگاههای بینالمللی فرصت مغتنمی را برای به نمایش گذاشتن کالاها و خدمات واحدهای تولیدی- صادراتی، بررسی رقبا، مذاکرات تجاری رودر رو، بررسی بازارها و تقاضاهای موجود و آینده فراهم میآورد، گفت: هنوز به رغم توسعه و پیشرفت دانش و تکنولوژی و پشت سر گذاشتن دوران بیماری کرونا، هیچ جایگزین دیگری برای مذاکرات رو در رو و حضور در نمایشگاههای بینالمللی به دست نیامده است. لذا به همه صنعتگران و تولیدکنندگان و عرضهکنندگان کالا و خدمات به ویژه واحدهای کوچک و متوسط توصیه میشود با حضور در نمایشگاهها در سطوح مختلف از بازدیدکننده تا غرفهدار، زمینههای ارتقای کیفیت کالاها و خدمات تولیدی، بستهبندی، برندسازی، تبلیغات و معرفی تولیدی کشور را در تمامی زمینهها بیش از پیش فراهم آورند.
ضیغمی در پایان با تشکر از دستاندرکاران برگزاری این نمایشگاه و این حوزه گفت: سازمان توسعه تجارت ایران برای ارتقای سطح نمایشگاهها و مشارکت حداکثری سایر کشورها و به ویژه کشورهای همسایه و پیرامونی در نمایشگاههای بینالمللی کشور مصمم است و انتظار میرود مجریان و برگزارکنندگان نمایشگاهها برای حضور و مشارکت هیاتهای تجاری خریدار از کشورهای هدف و پاویونهای کشورهای خارجی در حوزههای دانش بنیان و لبههای فناوری در نمایشگاههای داخلی فعالیتهای خود را توسعه و ارتقا دهند.