• امروز : جمعه - ۲ آذر - ۱۴۰۳
5
در نشست خبری ارائه شد؛

گزارش تحقیقاتی گروه dnaunion دی.ان.ای یونیون با عنوان “در سبد خرید خانوار ایرانی چه خبر است؟”

  • کد خبر : 95100
  • ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۸
گزارش تحقیقاتی گروه  dnaunion دی.ان.ای یونیون با عنوان “در سبد خرید خانوار ایرانی چه خبر است؟”
گروه dnaunion دی.ان.ای یونیون یکی از فعالان بخش خصوصی کشور بوده که در حوزه مدیریت ارتباطات، خدمات بازاریابی و تحقیقات بازار کار می کند و نشست خبری سالیانه خود را با ارئه گزارش تحقیقاتی وضعیت خرید خانوارهای ایرانی، نوسانات قیمتی و قدرت خرید مصرف کنندگان ۶ کالای اساسی مورد بررسی قرار گرفته را با حضور خبرنگاران برگزار کرد.

علیرضا ملاحتی – به گزارش تجارت آوا، این نشست خبری با حضور و گزارش آقایان ناصر پاشاپور نیکو دارنده نشان عالی کارآفرینان و مدیرعامل گروه  dnaunion دی.ان.ای یونیون ، محمد موسوی مدیرعامل شرکت ارتباطات تصویر اشاره و عضو هیئت مدیره گروه و کامیار امامی مدیرعامل شرکت پژوهش بازار رسانه امروز (emrc) برگزار شد که آقای ناصر پاشاپور نیکو گفت: این گزارش توسط همکاران ما در شرکت (emrc) تهیه شده است با توجه به اینکه سال گذشته پس از اتفاقاتی که در شهریور ماه استارت خورد بسیاری از شرکت‌های استارتاپی که در فضای تکنولوژی با مارکتینگ کار می‌کردند به خاطر ارتباطشان با اینترنت و سوشیال مدیا به مشکل برخوردند و ما به عنوان یک موضوع اجتماعی در آن شرایط برای کمک به این استارتاپ‌ها اعلام آمادگی کردیم، بعضی به عنوان سرمایه‌گذاری و بعضی برای مشاوره دادن یا ارائه امکانات متعدد فیزیکی و حتی حمایت مشورتی که آنها بتوانند با شرایط آن موقعیت تطبیق پیدا کنند.

پاشاپور نیکو ادامه داد: یکی از آنها کابینت بود که پتانسیل بسیار بالایی داشت ولی همه تکنولوژی آن بر بستر اینترنت بود که در آن موقعیت با بحران جدی مواجه شده بود. ما روی کابینت سرمایه‌گذاری کردیم و امروز نتیجه آن استارتاپی که در حال از بین رفتن بود مشاهده می‌شود و آن نتایج امروز به ما کمک می‌کند که دیتای آن قابل استفاده و کاربردی باشد. کابینت یک پلتفرم جمع آوری اطلاعات است که خانوارها در آن عضو می‌شوند و بارکدهای خرید روزانه خود را اسکن کرده و در این سامانه ثبت و ضبط می کنند که خرید مردم چه چیزی بوده، از کجا بوده و به چه میزان انجام شده است. این موضوع اهمیت بسیار زیادی در صنعت مارکتینگ و تبلیغات دارد که مردم چه چیزی می‌خرند و مقدار خرید کالا آنها چقدر است و حتی جایگزینی و تغییرات خریدهای کالایی آنها چه چیزی می‌باشد و همچنین می‌توان قدرت خرید و سبد خرید خانوار را نشان دهد. کابینت دو نوع فعالیت تحلیلی ارائه می‌کند اول تحلیل فوری که به صورت عمومی بوده و همگان با آن دسترسی دارند و دوم تحلیل ذره‌بینی و عمیق است که طبق سفارش و قرارداد شرکت‌ها انجام شده و بسیار کامل‌تر ارائه می‌گردد.

مدیرعامل گروه   dnaunion دی.ان.ای یونیون، گفت: در ادامه گزارش تهیه شده اپلیکیشن کابینت را با هم بررسی می‌کنیم. طبق این گزارش در بهار ۱۴۰۲ متوسط قیمت خرید هر محصول به نسبت بهار سال گذشته کاهش اما تعداد کل محصولات به دلیل اینکه خانوارها محصولات را با حجم کمتر خرید می‌کنند، بیشتر شده است. همین موضوع باعث شده که تعداد دفعات خرید افزایش پیدا کرده است. ما با توجه به بررسی صورت گرفته در این گزارش دریافتیم که  در سه ماه بهار ۱۴۰۲ حجم خرید به ساندویچ آماده ۴درصد و کنسرو ۸درصد،کیک و کلوچه و کره بادام زمینی ۳۹درصد و سبزیجات بسته‌بندی شده و یخ زده و قارچ  ۴۶درصد افزایش داشته است. در مقابل حجم خرید مواد شوینده، گوشت فراوری شده سوسیس کالباس، عسل، دستمال کاغذی، کرم ضد آفتاب، غذای کودک و قهوه کاهش داشته است.

او در ادامه به موضوع جایگزینی برخی کالاها اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد کره بادام‌زمینی جایگزین عسل شده است و افزایش فروش ساندویچ‌های آماده جایگزین خرید سوسیس و کالباس شده است. از سویی اقبال به نوشیدنی‌های انرژی‌زا بیشتر شده است. خرید دوغ کاهش یافته است و در پی گرانی قیمت روغن به نظر می‌رسد تمایل مردم به خرید هواپز بیشتر شده است. خرید گوشت سفید جایگزین گوشت قرمز شده است. در مجموع گزارش فعلی کابینت تصویری از یک اتفاق است و نه تمام آنچه در بازار رخ داده است.

پس از ارائه گزارش تحقیقاتی ناصر پاشاپور نیکو مدیر عامل گروه با همراهی  محمد موسوی مدیرعامل آژانس ارتباط تصویر اشاره و عضوهیات مدیره گروه و کامیار امامی مدیرعامل شرکت پژوهش بازار و رسانه امروز (emrc)  به سئوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

ناصر پاشاپور نیکو مدیر عامل گروه dnaunion در پاسخ به این سئوال که چگونه می‌توان به به اپلیکیشن کابینت دسترسی داشت  گفت: در تحقیقات بسیار مهم است که نمونه تحقیقاتی با طبقه اجتماعی شهر و جامعه تطبیق داشته باشد. به همین دلیل خانوارهای عضو کابینت توسط یک تیم تحقیقاتی انتخاب شده‌اند. این تعداد خانوار که به آن پنل گفته می‌شود، نمونه واقعی جامعه است. البته از آبان ماه سال ۱۴۰۲ عضویت در کابینت را اطلاع رسانی کردیم تا جامعه بزرگتری که به اصطلاح ابر اطلاعاتی نامیده می‌شوند تشکیل دهیم. اطلاعات ابر و پنل بطور مرتب با یکدیگر مقایسه می‌شوند. به مرور ما پنل را به سمت جمع آوری اطلاعات ابری حرکت خواهیم داد.

در ادامه این نشست پاشاپور درباره حوزه سرمایه‌گذاری‌های دی.ان.ای یونیون گفت: دی.ان.ای یونیون در سال ۱۳۹۵ مرکز نوآوری آو که در جهت سرمایه گذاری حوزه استارتاپ‌های مارکتینگ و تبلیغات و تحقیقات بازار تکنولوژی محور است را راه اندازی کرده است. مرکز نوآوری آو بطور تخصصی در حوزه مارتک و ادتک فعالیت می‌‌کنند. مارتک حوزه کمتر شناخته شده در ایران است که نیاز به توجه بیشتری دارد.

پاشاپور در مورد چالش استفاده از اطلاعات در کسب وکارها گفت: چندین عامل باعث ایجاد این چالش شده است. یکی از موارد درک اطلاعات و استفاده از آن در جهت تصمیم گیری، توسط مدیران کسب وکارها است. عدم درک اطلاعات باعث به هدر رفتن سرمایه های کسب وکارها می‌شود. در واقع هر چقدر بازار رقابتی  باشد، تمرکز کسب وکارها به اطلاعات بیشتر خواهد شد. در مجموع ما در مسیر سختی برای تغییر فرهنگ استفاده از اطلاعات توسط کسب وکارها حرکت می‌کنیم که امید داریم این فرهنگ روز به روز بهتر شود.

محمد موسوی مدیرعامل آژانس ارتباط تصویر اشاره و عضو هیات مدیره گروه dnaunion در این نشست گفت: گروه دی. ان. ای یونیون متشکل از ۱۱ شرکت است که تمرکز تمامی آن برروی تبلیغات، تحقیقات بازار و مارکتینگ است. در حال حاضر بر روی ۱۴ استارتاپ سرمایه گذاری و روانه بازار کردیم. در واقع این استارتاپ‌های در حوزه مارتک فعالیت می‌کنند. همچنین نگاه دقیق به جمع آوری اطلاعات و داده از ابتدای تاسیس dnaunion در گروه ما وجود داشته است. اما از سال ۱۳۹۵ و راه اندازی مرکز نوآوری آو تمرکز ما بر سرمایه گذاری بر استارتاپ‌های حوزه فعالیت‌مان بیشتر شده است. ما در حوزه بازار و اطلاعات مربوط به بازار، محصول X*POS را در اختیار کسب وکارها قرار داده‌ایم.

محمد موسوی افزود: در حوزه سنجش عادات مصرف کنندگان پلتفرم کابینت و HHP، در حوزه توانمندی رسانه محصولات اهم (تبلیغات محیطی) و  X*Trim که در مورد میزان دیده شدن برنامه در تلویزیون است. در حوزه مانیتورینگ محصول Ad*x که جزی قدیمی ترین محصولات گروه است را در اختیار کسب وکار قرار می‌دهیم. تمامی این محصولات بر بستر تکنولوژی توسعه پیدا کرده و امروز در اختیار کسب وکارها قرار می‌گیرد تا آنها را در جهت بهینه سازی بودجه‌های مارکتینگ و تبلیغات کمک کنند.

کامیار امامی مدیرعامل شرکت پژوهش بازار رسانه امروز (emrc) درباره اینکه آیا اطلاعات کابینت برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای قابل استفاده است، گفت: خانوارهای عضو در کابینت نقاط خرید خود را نیز اعلام می‌کنند. برهمین اساس اطلاعات جمع آوری شده توسط کابینت برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز مفید خواهد بود.

امامی درباره ابزار X*POS که به جمع آوری اطلاعات نقاط خرید اقدام می‌کند گفت: جمع آوری اطلاعات توسط X*POS از دهه هشتاد در (emrc) شروع شده است. این اطلاعات از گروه محصولات مختلف با دوره زمانی گردش محصول در ۲۴ شهر اصلی ایران  جمع آوری می‌شوند. در مجموع X*POS اتفاقات روز بازار، سهم بازار رقبا و توزیع محصول و… را  در اختیار کسب وکارها قرار می‌گیرد.

اطلاعات و داده‌ها ابزار بسیار مهمی برای تصمیم گیری استراتژیک بهتر مدیران بازاریابی و فروش است. اطلاعات ارائه شده رفتار مصرف کنندگان را برای کسب وکارها ترجمه می‌کنند. فرهنگ استفاده از اطلاعات به دلیل جوان تر شدن مدیران کسب وکارها در حال رشد است. در حال حاضر بسیاری از کسب وکارهای ایرانی نیز از اطلاعات استفاده می‌کنند که همین موضوع باعث دلگرمی ما برای ادامه مسیر است.

لازم به ذکر است، کابینت دو نوع فعالیت تحلیلی ارائه می‌کند اول تحلیل فوری که به صورت عمومی بوده و همگان با آن دسترسی دارند و دوم تحلیل ذره‌بینی و عمیق است که طبق سفارش و قرارداد شرکت‌ها انجام شده و بسیار کامل‌تر ارائه می‌گردد.

https://tejaratava.ir/?p=95100

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.