عباس خطیبی روز چهارشنبه و در آستانه مراسم رسمی افتتاح راهآهن خواف – هرات در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به سابقه تاریخی شهر هرات و پیشینه مراودات تجاری و فرهنگی آن خطه با خراسان رضوی از دیرباز ارتباط و رفت و آمد بین مردم در این منطقه زیاد بوده است.
وی به فعالیت خط پروازهای منظم مسافربری بین مشهد و هرات نیز اشاره و بیان کرد: علاوه بر این، رفت و آمد زمینی مردم هم در این منطقه بسیار زیاد است بنابراین راهآهن خواف- هرات به عنوان یک روش مسافرتی در این مسیر جذابیت خاص خود را خواهد داشت.
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ایران ادامه داد: مسیر ریلی کنونی از خواف در ایران تا مرکز شهرستان غوریان در استان هرات پیش رفته و بخاطر ظرفیتهای مسافری “ایستگاه راهآهن روزنک” در انتهای این مسیر راهاندازی و تجهیز شده است.
وی گفت: در افق سال نخست فعالیت این خط ریلی برنامهریزی لازم برای جابهجایی ۳۰۰ هزار مسافر در مسیر راهآهن خواف – هرات صورت گرفته است.
خطیبی در ادامه گفتگو با خبرنگار ایرنا به ۴۰ درصد حجم واردات کنونی کشور افغانستان از طریق ایران اشاره و بیان کرد: با بهرهبرداری مسیر ریلی خواف – هرات پیشبینی میشود فعالیت تجارتی بازرگانی در گذرگاه مرز دوغارون شهرستان تایباد واقع در شرق در خراسان رضوی نیز سبکتر و روانتر نسبت به گذشته تداوم یابد.
وی افزود: بر اساس برآوردهای صورت گرفته انتقال ۵۰ درصد حجم باری که هماینک از طریق گذرگاه مرزی رسمی دوغارون ایران به هرات و مناطق شمالی کشور افغانستان صورت میگیرد در آینده از طریق راهآهن خواف – هرات انجام خواهد شد.
معاون ساخت و توسعه راهآهن در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ایران گفت: پیشبینی میشود در سال نخست فعالیت مسیر ریلی خواف – هرات سه میلیون تن بار و کالا و در سال نهایی افق این طرح شش میلیون تن بار و کالا از طریق آن بین ایران و افغانستان جابهجا شود.
راهآهن خواف – هرات به طول ۲۲۰ کیلومتر در چهار قطعه که سه قطعه آن توسط ایران ساخته شده اجرا شده است.
۷۷ کیلومتر از این مسیر ریلی در قالب دو قطعه در داخل خاک ایران اجرا شده و ۶۶ کیلومتر نیز به عنوان قطعه سوم از نقطه صفر مرزی تا ایستگاه روزنک شهرستان غوریان استان هرات کشور افغانستان ادامه یافته است.
این مسیر ریلی هماینک برای برپایی مراسم رسمی افتتاح و بهرهبرداری آن آماده شده است.