به گزارش خبرنگار مهر، محمد راستاد امروز در حاشیه بهره برداری از پروژههای بندری و دریایی با بیان اینکه با افتخار یکی از کارهای بزرگ که در این دولت مورد بهره برداری قرار گرفت، توسعه چابهار بود که توانست با روند تقاضا خودش را تطبیق بدهد، اظهار داشت: علیرغم تأثیر کرونا بر اقتصاد جهان، منطقه و بنادر ایران اما چابهار صددرصد رشد داشته است. در ترانزیت ۱۸۰ برابری افزایش و در صادرات محصولات غیرنفتی ۳۸ درصد رشد را ثبت کرده ایم.
رئیس سازمان بنادر و دریا نوردی بیان کرد: سه خط لاینری بین چابهار و هندوستان برقرار است که یک عامل مهم برای افزایش ترانزیت به شمار میآید. فضای ایجاد شده در این بندر که با رشد همراه بوده است لازم بود که متناسب با روند تقاضا از جهت دسترسی دریایی، زیرساخت هم توسعه پیدا کند؛ در راستای این اقدام توسعه پسکرانه ها آغاز و تجهیزات لازم تأمین شدند تا آیندهای خوب را در این بندر تجربه کنیم.
راستاد توضیح داد: دغدغه اصلی ما این است که همزمان با رشد و توسعه دسترسی دریایی، ظرفیتهای پسکرانه ای هم برای ریل، جاده و فرودگاه توسعه پیدا کنند تا با آمادگی موجود این پروسه به بهترین شکل به بهره برداری برسد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در افق تعیین شده برای فاز نخست بندر چابهار ظرفیت ۸ میلیون تعیین شده که برای فاز دوم این میزان ۳۰ میلیون تن در نظر گرفته شده است گفت: ظرفیتها در پسکرانه ها جوابگو نخواهد بود و امروز تصمیم گرفتن بهتر از فردا است زیرا این مسائل در آینده به گلوگاههایی تبدیل خواهد شد که مشکلاتی را در بنادر از جمله دموراژ به وجود میآورد.
وی با اشاره به تکمیل و بهره برداری از طرح کانتینری در طرح توسعه بندر شهید بهشتی که امروز همزمان با سفر وزیر راه و شهرسازی به این بندر انجام میگیرد، گفت: در این سفر ۱۳ پروژه با اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات داخلی سازمان به بهره برداری خواهد رسید. در این شرایط سخت اینکه شاهد رونق حضور بخش خصوصی هستیم یک اتفاق خوب بوده و شاهد شروع عملیات پروژههایی با اعتبار ۹۱۴ میلیارد تومان خواهیم بود.
راستاد بیان کرد: الحاق بندر شهید بهشتی به بندر چابهار یک دستاورد بزرگ است که توانستیم شاهد تعامل بسیار خوبی در این زمینه بین سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان متولی و مناطق آزاد چابهار در قالب یک تفاهمنامه باشیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سیاست توزیع کالا در کشور به خصوص کالاهای اساسی و افزایش سهم آن از طریق بندر چابهار، گفت: در این زمینه یکی از پروژههای مهمی که شروع عملیات آن را شاهد خواهیم بود ساخت سیلوی ۱۰۰ هزار تنی است که پیمانکار آن قرارگاه خاتم الانبیا است.
وی گفت: مجموعه اقدامات و برنامه ریزی های انجام گرفته در بندر چابهار آن را به یکی از مهمترین پایانههای چند منظوره تبدیل کرده است و توانسته یکی از الگوهای موفق بندری باشد.
برقراری سه خط لاینری بین ایران و هندوستان
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: سه خط لاینری بین چابهار و هندوستان برقرار است که یک عامل مهم برای افزایش ترانزیت به شمار می آید.
https://tejaratava.ir/?p=5555