به گزارش تجارت آوا به نقل از اخبار پولی مالی- نام گذاری هر سال توسط رهبر انقلاب اسلامی بیش از سه دهه سابقه دارد که براساس تعیین راهبردهای کشور با واقعیت¬های موجود است گرچه می¬توان به عنوان یک عامل وحدت آفرین در کشور نیز تلقی ¬شود.
نام گذاری سال های اخیر تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین در واقع ادامه سنتی است که معظم له بیشتر تاکید بر تولید دارد و این موضوع نشان از اهمیت تولید در مفاهیم اقتصاد است و در واقع رشد تولید باعث رشد اقتصاد خواهد شد و این موضوع در ظاهر کلام است لیکن مهم پی بردن از کنه موضوع و ماهیت کلام است.
امروز کشور ما نیازمند رشد و توسعه است، دنیای امروز شاهد رشد حیرت آور در برخی از علوم و صنایع مختلف هستیم لذا پیروی از روشهای قدیمی نه به صلاح کشور است و نه می تواند عامل رشد شود.
تاکید مقام معظم رهبری بر دانش بنیان بودن تولید و اهمیت و ضرورت حرکت به سمت تکنولوژی های نوین و تولیدی در عصر جدید باید شاهد دگرگونی های جدید و اساسی در آینده نزدیک باشیم همگام بودن با تحولات نوین جدید لازم و ضروری است تولید محصولات دانش بنیان علاوه بر صرفه جویی و استفاده بهینه از امکانات باعث ارائه خدمات و محصولات مطابق با نیاز بازارها و ذی نفعان خواهد بود و به نوعی هدفمند شدن تولید و ارائه خدمت است.
یقینا هر کار تولیدی و ارائه خدمت منجر به اشتغال خواهد شد اما تولید دانش بنیان نگرش جدید به مقوله اشتغال است وجه تمایز تولید و ارائه خدمت در روش دانش بنیان و روش سنتی با عام بودن تولید در تخصص گرایی است در تحلیل های مختلف توسط صاحب نظران آینده از آن افرادی است که دانش و تخصص و مهارت داشته باشند لذا تاکید بر تربیت نیروی انسانی متخصص و مطابق با نیاز های صنعت و کشور است و قطعا تولید بر مبنای دانش منجر به اشتغال پایدار خواهد شد.
در عصر جدید تبادل دانش امر طبیعی است و دستیابی به تولید دانش بنیان با نهادهای علمی در دنیا آسانتر است.
اولین قدم در سال جاری برای دستیابی به شعار سال توجه ویژه به ملزومات آن تامین زیر ساخت ها مورد نیاز برای ارائه خدمات دانش بنیان است که در هم بعد نرم افزاری و سخت افزاری مهم خواهد بود.
و اما در صنعت بیمه مشکلات و چالش های وجود دارد در حالی که صنعت بیمه از شرکت های دانش بنیان فقط در بخش کوچک فروش بیمه استفاده می کند و آن هم به صورت ناقص و بسیار کم در حالی که حوزه های مختلفی از جمله پرداخت خسارت و تعیین نرخ ومدیریت ریسک ….. وجود دارد که این شرکت ها می توانند در حوزه خدمت¬رسانی و در زمینه های کاهش هزینه و افزایش راندمان اقدامات خوبی انجام دهند اگر در عصر جدید می خواهیم ضریب نفوذ بیمه از تقریبا ۲.۷ به ۷ درصد برسد این موضوع بدون برون سپاری قابل حل نیست و به نظر می رسد مسیر موفقیت صنعت بیمه در حوزه کاهش هزینه ها و توسعه بازار استفاده از شرکتهای دانش بنیان است که نهادهای ناظر و سیاست گذار در این ارتباط باید مقررات و قوانین لازم را برای بستر سازی در این حوزه اقدام نمایند. برای رسیدن به محصولات و تولیدات دانش بنیان آسان ترین راه رسیدن به آن استفاده از نیروهای خوش فکر و جوان آماده به کار است که امید است باعث نفوذ نوآوری در صنعت بیمه شود.
به هر حال از شاخص های توسعه اقتصادی کشور رشد و توسعه صنعت بیمه است لذا در عصر جدید توجه سیاستگذاران به لزوم استفاده از فناوری های نوین بیش از بیش باید مورد توجه قرار گیرد و به طوری که کسب و کارهای نوپای بیمه با مدل کسب و کارهای جدید وارد عرصه صنعت شوند.
شرکتهای دانش بنیان با استفاده از هوش مصنوعی و سایر فناوری¬های نوین اقدامات همچون کاهش هزینه، بهبود تجربه مشتری، ارایه محصولات جدید و مدیریت ریسک و … بسیار در صنعت موثر خواهند بود.
اما توسعه همه جانبه صنعت بیمه کشور نیازمند ایجاد توازن در رشد فناوری و محصولات نوین و در بخش های مختلف است که البته این خود یک مشکل در رسیدن به اهداف صنعت است و مشکل دیگر عدم وجود نیروهای متخصص در صنعت متناسب با شعار سال است. بنابراین برای رسیدن به اهداف شعار سال نیازمند ایجاد زیر ساخت های ضروری و تسهیل در مقررات و آیین نامه و تربیت و پرورش نیرو انسانی است و این اولین گام در راستای شعار سال خواهد بود در غیر این صورت تحقق اهداف میسر نخواهد شد.
عضو رسمی انجمن حرفه¬ای بیمه