به گزارش خبرنگار مهر، موضوع دپوی برنجهای وارداتی در روزهای اخیر به یکی از چالشها میان وزارت صمت، گمرک و بانک مرکزی تبدیل شده است؛ اگرچه دلیل اصلی معطل ماندن ۲۰۰ هزار تن برنج در بنادر و گمرکات، مشکل تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی است اما برخی نیز شرایط نگهداری و دپوی این حجم از برنج در انبارهای بنادر را از عوامل احتمالی در معرض فساد قرار گرفتن آن عنوان میکنند؛ گمانهای که سازمان بنادر و دریانوردی آن را رد میکند و میگوید که این برنجها در کاورهای مخصوص نگهداری میشوند.
فرهاد منتصر کوهساری، معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی در گفتوگو با خبرنگار مهر درباره اینکه برنجهای وارداتی، در انبارهای کدام بنادر دپو شدهاند؟، گفت: سازمان بنادر و دریانوردی صرفاً نگهدارنده کالاهاست و بخش مهمی از کالاهای اساسی در انبارهای بنادر نگهداری میشود که شامل غلات، جو، گندم، ذرت و برنج در بنادر امام خمینی (ره)، چابهار، بوشهر و شهید رجایی شده و انواع کالاهای اساسی در این بنادر نگهداری میشوند.
وی افزود: ۳ میلیون تن کالای اساسی در بنادر نگهداری میشوند.
معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی درباره اینکه آیا شرایط نگهداری برنجها طوری بوده که برنجها در حال فسادند؟ گفت: تاریخ مصرف این کالاها در حال اتمام است و ارتباطی به شرایط نگهداری ندارد.
منتصر کوهساری افزود: هر کالایی تاریخ مصرف دارد و هر گاه عمر آن به پایان برسد، آسیب می بیند.
وی ادامه داد: برخی کالاها در انبارها و برخی دیگر در سیلوهای متعلق به سازمان بنادر نگهداری میشود؛ صاحب کالا باید محموله را ترخیص و از گمرک و سازمان بنادر خارج کند؛ این سازمان هیچ مشکلی برای خروج کالاهای اساسی ندارد.
این مقام مسئول گفت: اگر کالایی دپو شده، به این خاطر است که صاحب کالا نتوانسته ارز مورد نیاز را تأمین و محموله را ترخیص کند.
وی یادآور شد: برنجها عمدتاً در دو بندر شهید رجایی و بوشهر و در گونیهای مخصوص نگهداری میشود؛ البته بخشی از برنجها همچنان در کانتینر نگهداری میشوند.
دپوی برنجهای در معرض فساد در بندر شهید رجایی و بوشهر
معاون سازمان بنادر گفت که برنج های در معرض فساد، در بنادر شهید رجایی و بوشهر قرار دارند و این مشکل ناشی از شرایط نگهداری در بنادر نیست بلکه تاریخ مصرف این محمولهها رو به اتمام است.
https://tejaratava.ir/?p=5160