پیشنهاد تعدادی از صادرکنندگان این بود که دولت اجازه بدهد کسانی که کالا صادر میکنند بتوانند با ارز حاصل از این صادرات، خودشان و یا واردکنندگان کالا، کالاهایی را که ورودشان مجاز است را وارد کنند و صادرکننده یا خودش کالا وارد کند و یا اینکه ارز خود را در بازار به واردکننده بفروشد.
حسین شیرازی منش فعال اقتصادی در گفتوگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اینکه صادرات غیرنفتی کمک زیادی میتواند به ارزآوری کند، گفت: نکتهای که در زمینه صادرات مهم است این است که ارز حاصل از صادرات به کشور بازگردد که متاسفانه در بسیاری از موارد این اتفاق رخ نمیدهد. در حالی که وقتی یک صادرکنندهای محصولی را با همه جزئیات و مشکلات صادر میکند دوست دارد تا ارز آن به کشور بازگردد اما زمانی که دولت پیمانسپاری میکند بسیاری از صادرکنندگان مجبورند از مسیر دیگری حرکت کنند تا بتوانند ارزشان را بازگردانند و طبعا برخی نیز تخلفاتی انجام میدهند مانند موارد اخیر که مثلا یک کارتنخواب کارت بازرگانی گرفته بود.
وی با اشاره به توجه مجلس به پیشنهاد وی و تعدادی از صادرکنندگان برای ساماندهی به این قضیه گفت: پیشنهاد تعدادی از صادرکنندگان این بود که دولت اجازه بدهد کسانی که کالا صادر میکنند بتوانند با ارز حاصل از این صادرات، خودشان و یا واردکنندگان کالا، کالاهایی را که ورودشان مجاز است را وارد کنند و صادرکننده یا خودش کالا وارد کند و یا اینکه ارز خود را در بازار به واردکننده بفروشد.
وی ادامه داد: تصمیم خوب دیگر دولت این بود که اجازه داد که ماشینآلات صنعتی و راهسازی از محل صادرات ارز توسط صادرکنندگان وارد کشور شود.
شیرازیمنش با اشاره به اینکه در مناطق آزاد به جز کالاهای ممنوعه ورود بقیه کالاها آزاد است افزود: به مدت دو سال به دلیل اینکه تامین ارز دچار مشکلاتی شده بود اجازه ورود خودرو را به مناطق آزاد نمیدادند و امروز با تصمیم جدید میتوان با ارز صادراتی خودرو نیز وارد منطقه آزاد کرد و همچنین درباره سایر کالاها نیز ثبت سفارش کرد.
وی ادامه داد: یکی از جاذبههای مهم جزیره کیش این بود که مسافران در این جزیره با خودروهای آخرین مدل مواجه میشدند اما به دلیل اینکه مدتی اجازه ورود خودرو به جزیره داده نمیشد خودروهای جزیره فرسوده شدند زیرا به دلیل شرایط جدید هر خودرویی نهایتا ۱۰ سال میتواند به خوبی فعالیت کند و لذا از سازمان منطقه آزاد کیش و گمرک تقاضا داریم که با توجه به مصوبه جدید دولت اجازه ورود خودروهای جدید و کالاهای مجاز که در مناطقی همچون کیش آزاد است را صادر کنند.
وی ادامه داد: کالاهایی که از طریق قاچاق و به اصطلاح تهلنجی وارد میشود رقمی حدود ۱۳ میلیارد دلار، زمینی حدود ۲۰ میلیارد دلار، کولهبران حدود ۱۲ میلیارد دلار است و تمام این کالاها به نوعی واردات به کشور است در حالی که واردات کل مناطق آزاد ۶۰۰ میلیون دلار است و اینکه گفته میشود واردات کالا از مناطق آزاد باعث گرانی میشود درست نیست و مناطق آزاد نقشی در گران شدن کالا و دلار ندارد و از آنجایی که بیش از ۸۰ درصد فعالان اقتصادی در جزیره کیش بخش خصوصی هستند قانون مصوب در مجلس به خوبی میتواند به آنها کمک کند.