به گزارش تجارت آوا به نقل از روابط افق تهران، طی سالهای گذشته بانک مرکزی مجوز بانکهای مجازی را صادر کرد تا در حقیقت تسهیلگر پیادهسازی بانکداری دیجیتالی در کشور باشد ولی این کار به تنهایی فقط یک پیشران است و باید مدل کسبوکار و قیمت تمام شده پول در این نوع از بانکداری با بانکداری شعبه محور متفاوت باشد.
به نظر میرسد، بانک مرکزی باید حمایتها را به نحوی انجام دهد که سیستم بانکی به سمت بانکداری دیجیتال سوق پیدا کند و هزینههای بانکداری بیشعبه با بانکداری با شعبه تفاوت داشته باشد. به عنوان مثال اصلاح نظام کارمزد خدمات بانکی یکی از این راه هاست که باید مورد توجه بیشتر قرار بگیرد
بانکهای سنتی در مواجهه با چالشهای جدید، به تغییر ساختار روی آوردند که این نوع بانک ها دو مشکل بارز دارند یکی پیچیدگی در روندها و بعدی ساختار بزرگ و فربه که این دو موجب کندی بیش از حد این بانکها بوده است از این رو شرکتهای چابک و جوان، با هدف بهبود کارایی و استفاده از متدهای دانش بنیان توسعه یافتند که میتوانند خدمات سریع، ارزان، دقیق و در عین حال آسان را به کاربران عرضه نماید.
این بستر جدید، نظام بانکداری را با چالش و در نتیجهی آن تحول بنیادین مواجه کرده است، زیرا جذابیت بهره برداری از شعبه های بانکی بر پایه نرمافزارهای موبایل، به دلیل ارائه یکپارچه نقاط قوت و حذف نقاط ضعف، به مراتب بیش از مراجعه به شعبه های سنتی خواهد بود. کاربران در مواجهه با این پدیده تازه، فرآیندی مطبوع را تجربه خواهند کردکه این امر باعث گسترش روزافزون خدمات بانکداری دیجیتالی خواهد شد.
بانکهای سنتی با توجه به سابقه طولانی خود خواهند توانست با این رقبای تازه وارد و ارزان قیمت رقابت نمایند، ولی شرایط رقابت برای آنها سختتر خواهد شد. آنها به دلیل پیچیدگی و ساختار بزرگ به سختی میتوانند خود را با تغییرات هماهنگ نمایند، در حالیکه کسب و کارهای مبتنی بر نرم افزارهای کاربردی با انجام برخی تغییرات فنی کوچک به نتایج مورد نظر دست پیدا میکنند.
نرم افزارهای ارائه دهنده خدمات بانکی بر روی تلفن های همراه شاید برای همه مناسب نباشد. برخی افراد به میزان کافی به تواناییهای دیجیتالی خود اعتماد نداشته و لذا از این ابزارهای جدید استفاده نمیکنند، اما برای افرادی که با دنیای دیجیتال آشنا هستند و از موبایل خود برای امور روزمره زندگی استفاده میکنند، ابزاری بسیار عالی و کارآمد است
“عبدالمجید پورسعید” مدیرعامل بانک ایران زمین شرایط رقابتی ایجاد شده بین بنگاه های اقتصادی را عاملی برای تقویت و توسعه زیرساخت بانک های نوین بیان کرد و گفت: قدم اول بانک ایران زمین ارائه خدمات بانکداری در حوزه دیجیتال با اپلیکیشنی به نام فراز است که مشتریان بتوانند از طریق تکنولوژی بدون حضور در شعب خدمات مورد نیاز خود را دریافت کند. قدم بعدی هوشمند سازی سیستم است. به صورتی که مشتریان زمانی که از خدمات بانک استفاده می کنند، براساس نوع رفتار آنها (ارزش مشتری) خدمات خاصی برای آنها طراحی و ارائه شود.
پورسعید در خصوص نئوبانک ایران زمین گفت: راه اندازی اولین نئو بانک واقعی در کشور، تحول بزرگ بانک ایران زمین در صنعت بانکداری خواهد بود. این قرارداد با شرکت بزرگ “های وب” منعقد شده و قطعاً در آینده نزیک تعداد قراردادها و کسب و کارهایی که می توانند در این بستر فعالیت کنند بیشتر خواهد شد.
“فرهاد اینالویی” معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین پروژه بانک در این حوزه را اولین نئوبانک واقعی در کشور اعلام کرد و افزود: مدل موفق در نئوبانک این است که کسب و کارهایی که خدمات به مشتریان می دهند به سمت نئوبانک بروند و نقش بانک در این میان خدمت رسانی به این حوزه است و مهمترین بحث در این راستا نوآوری است. نوآوری معمولاً از بیرون به داخل سازمان وارد می شود و این موضوع باعث شده است که استارت آپ ها بدلیل ارتباط نزدیک با مشتری وارد میدان می شوند تا نوآوری را به سازمان تزریق کنند. در این میان مرکز نوآوری بانک ایران زمین با همراه شرکت های وب می توانند تبادل اطلاعات داشته باشند که نهایتا برای هر دو مجموعه ارزش آفرین خواهد بود.
اینالویی اضافه کرد: مفهوم بانک دیجیتال به معنای یک بانک کاملا مکانیزه به همراه شعب و ادارات مرکزی و تمامی خدمات بانکی است و نئوبانک گزیده ای از خدمات پرمصرف و ضروری بانک است که در اختیار مشتری قرار می گیرد. ارتباط مشترک بانک و شرکت های وب موجب ارائه سرویس های پایه و خدمات مطلوب به مشتری خواهد شد که ارزشمند است.
گفتنی است؛ تا زمانیکه مدل کسب و کاری بانک ها در حالت واسطه گری مالی یا به تعبیری دیگر دریافت سپرده از گروهی از مشتریان و پرداخت تسهیلات به گروهی دیگر از آنها باشد، پیادهسازی بانکداری دیجیتال به معنای واقعی آن امکانپذیر نخواهد بود. موبایل بانک یا اینترنت بانک، تنها بخش کوچکی از ردپای فناوری در صنعت بانکداری است که سیستم بانکی کشور ما آن را پذیرفته و بخشی از خدمات را از طریق آن انجام میدهد. این در حالی است که همزمان با توسعه صنعت دیجیتال، مفاهیم جدیدی در بانکداری نوین شکل گرفته که توانسته خدمات بانکی را تا سطوح بینالمللی توسعه داده وکیفیت آن را ارتقا بخشد.