خیرالله خادمی در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره علت کندی روند پیشرفت آزادراه تهران-شمال گفت: با توجه به فهرستبهای سال ۱۳۹۹ در خصوص هزینهکرد احداث آزادراه، برآوردها نشان میدهد بر اساس نرخهای سال جاری، هزینه احداث آزادراه حداقل ۱۵۰ درصد نسبت به هزینههای سال ۱۳۹۹، تعدیل (افزایش) تعلق گرفته است.
وی افزود: اگر برآورد ما در سال گذشته برای احداث یک باند آزادراه تهران-شمال ۲ هزار میلیارد تومان بود، با قیمتهای امسال ۵ هزار میلیارد تومان میشود؛ به عبارت دیگر هر چه قدر در سال گذشته هزینه کردهایم، بیش از آن باز هم نیاز است تا روند ساخت و ساز آزادراه را ادامه دهیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اگرچه پیشرفت فیزیکی کمی از پروژه باقی مانده، اما اعتبار زیادی نیاز است تا این مقدار باقی مانده از آزادراه تهران-شمال را تکمیل کنیم؛ ابتدای امسال با این مشکل مواجه شدیم و با کمک بنیاد مستضعفان و وزارت راه و شهرسازی، پروژه آزادراه تهران-شمال را اولویت بندی کردیم؛ اگر قرار بود کل قطعه ۲ آزادراه تهران-شمال را تکمیل کنیم، ۱۲ هزار میلیارد تومان هزینه نیاز داشت که تأمین این میزان پول برای یک یا دو سال هم برای وزارت راه (شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل) و هم برای سرمایه گذار (بنیاد مستضعفان) سخت بود؛ لذا تصمیم گرفتیم در سه مرحله این پروژه به پیش برود.
وی تأکید کرد: ابتدا قرار شد تونل البرز تکمیل شود چون در رفع گره ترافیکی در زمانی که خصوصاً برف و کولاک وجود دارد و مردم دچار مشکل میشوند، بسیار حائز اهمیت است. در حال حاضر ساخت تونل البرز به اتمام رسیده و زیر بار ترافیک عبور خودروها قرار دارد.
خادمی اولویت دوم را تکمیل باند رفت (جنوب به شمال) آزادراه تهران-شمال بود که قرار شد ساخت این باند به پایان برسد؛ جاده موجود هم به عنوان باند برگشت مورد استفاده قرار گیرد که این قطعه تا پل زنگوله در استان مازندران ادامه دارد.
وی یادآور شد: در روزی که این اولویت بندی را تدوین کردیم، برای ساخت باند رفت بدون احتساب تونل البرز، ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برآورد شد؛ اما در حال حاضر علی رغم پیشرفت فیزیکی ۷۴ درصدی و تنها ۲۶ درصد از مسیر باقی مانده است، اما ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان نیاز است تا احداث این مسیر به اتمام برسد که دلیل آن تورم است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: برنامه ما این بود که پروژه احداث قطعه ۲ آزادراه تهران-شمال را در پایان سال جاری یا بهار سال آینده تحویل دهیم اما چون تأمین مالی آن هم برای وزارت راه و شهرسازی هم دولت و هم بنیاد مستضعفان به عنوان سرمایه گذار طرح بسیار سخت بود، لذا در روزهای اخیر برنامه ریزی کردیم که شرکت ساخت و توسعه ۱,۳۵۰ میلیارد تومان از این ۲,۷۰۰ میلیارد تومان مورد نیاز را تأمین اعتبار کند؛ بنیاد مستضعفان هم ۱,۳۵۰ میلیارد تومان باقی مانده را تأمین کند.
وی گفت: با دستور رستم قاسمی ۸۰۰ میلیارد تومان از برخی محلهای اعتباری وزارت راه و شهرسازی قرار شد به پروژه اختصاص داده شود که این اعتبارات از دی ماه امسال تا ۳۱ تیر سال آینده به تدریج به پروژه تزریق میشود؛ ۵۰۰ میلیارد تومان مابقی را در منابع اعتباری سال آینده پیش بینی خواهیم کرد.
خادمی با اشاره به اینکه اعتبارات آزادراهها در بودجههای سنواتی معمولاً از محل اوراق مشارکت یا اوراق اسناد خزانه تأمین میشود، گفت: لذا باید در لوایح بودجه هر سال، سهم متمرکزی از اعتبارات داشته باشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص عوارض قطعه یک آزادراه تهران-شمال تصریح کرد: در حال حاضر رقم عوارضی تهران-شمال مشخص است و اگر قرار است افزایش یابد، کمیتهای که بر اساس درآمد-هزینه آزادراه، این ارقام را برآورد میکند، مبلغ جدید را استنتاج کرده و به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور پیشنهاد میدهد؛ الان در روزهای پیک تردد و روزهای اوج ترافیک رقمی بالاتر و برای روزهای کم تردد و ساکنان مازندران رقم پایینتری در نظر گرفته شده است.
وی خاطرنشان کرد: در حالت ترافیک عادی برای خودروهای سبک عوارض ۲۰ و در حالت پر تردد ۳۰ هزار تومان عوارضی از خودروهای عبوری اخذ میشود.