مسعود مشایخی در گفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری سازمان بیمه سلامت گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر نظام مدیریت کیفیت مبتنی بر استاندارد ایزو ۹۰۰۱ ویرایش سال ۲۰۱۵ به صورت یکپارچه درسطح ستاد مرکزی و ادارات کل استانی استقرار یافتهاست، برای بهبود مستمر فرایندهای سازمان در ارائه خدمات مطلوب به بیمهشدگان و تحقق اهداف سازمانی، فرآیندهای سیستمی مختلفی در قالب این استاندارد در سطح سازمان جاری و ساری است که میتوان به مدیریت ریسک، مدیریت مستندات، ممیزی داخلی، پایش و اندازه گیری فرآیندها و مدیریت اقدامات اصلاحی اشاره کرد.
وی افزود: این فرآیندها در سطح کشور با تفکر خلاق و ایدههای جدید کارکنان اجرا شده و خوشبختانه در حال حاضر در بستر الکترونیک سازمان تحت عنوان سامانه نظام یکپارچه مدیریتی(سنیم) امکان ثبت سوابق اجرای فرآیندهای سیستمی فراهم شده است و از این طریق یک سیستم مانیتورینگ را در اختیار مدیران ستادی و استانی قرار میدهد تا عملیات مربوط به مدیریت فرآیندها را در تمامی واحدهای تابعه رصد و کنترل نمایند و بازخوردهای لازم را به مدیران ارشد جهت اتخاذ تصمیمات لازم برای بهبود فرایندها ارائه دهند.
مدیر کل دفتر نوسازی و تحول اداری سازمان بیمه سلامت ایران تاکید کرد: با توجه به اهمیت موضوع مدیریت ریسک، از تیرماه ۱۳۹۹ تاکنون تعداد ۷۸۱ ریسک مرتبط با فرآیندها، خدمات، اهداف سازمانی و… شامل فرصتها و تهدیدها در ادارات کل بیمه سلامت استانها اعم از ادارات ستادی و شهرستانی شناساییشده و پس از تعیین تاثیرات آن بر اهداف و فرآیندهای سازمان و انتخاب راهبردهای مناسب، اقدامات لازم برای پاسخ به ریسکهای سازمانی در سطح کشور عملیاتی شدهاست.
وی اظهار داشت: از سوی دیگر در سطح کشور همکاران سازمان با انجام ارزیابی دورهای مانند ارزیابی فرآیندها، ممیزی داخلی و… نتایج حاصله را مورد تجزیه و تحلیل قرار میدهند و چنانچه مسائل و مشکلاتی در هریک از واحدهای ستادی و استانی در اجرای فرآیندها و فعالیتهای کاری در مسیر دستیابی به اهداف وجود داشته باشد، برای جلوگیری از تکرار مجدد عدم انطباق، اقدامات اصلاحی لازم در نظر گرفته شده و به اجرا در میآید که در این زمینه تاکنون تعداد ۲۴۹۸ اقدام اصلاحی در سامانه ثبت شدهاست که از این تعداد، ۳۶% اجرا شده، ۶۲% درحال اجرا و ۲% رد شده است.
مدیرکل دفتر نوسازی و تحول اداری سازمان بیمه سلامت ایران گفت: نظام مدیریت کیفیت ابزارها و روشهای مختلفی برای نیل به اهداف سازمانی به صورت کارآمد و پایدار در اختیار دارد که به کارگیری مستمر این الزامات توسط مدیران و کارکنان، منجر به بهبود مستمر فرآیندها و افزایش بهرهوری سازمانی خواهد شد.