به گزارش تجارت آوا به نقل از تصلا- افزایش قیمت برخی برندهای ایرانی لوازم خانگی خبرساز شد. بررسیهای میدانی نشان میدهد در حالی ۱۶ شرکت ایرانی در لیست ارسالی به بازار، افزایش قیمت داشتهاند که در این بین، ۵ شرکت جزو امضاکنندگان نامه ممنوعیت واردات لوازم خانگی هستند. رسانهای کردن نامه ممنوعیت واردات محصول نهایی لوازم خانگی، در روزهای ابتدایی همچنین سبب افزایش قیمت لوازم خانگی کرهای و آشفتگی بازار شد.
چه برندهایی گران شدند؟
بررسیهای «تصلا» نشان میدهد ۱۶ شرکت در لیست ارسالی به بازار، اجناس خود را گران کردهاند.
سورن، هافنِر، بیاساچ، شرکت چینی بُن سای، ایران شرق، پلاتینه، لیمون چینی آراد، ایکس ویژن، تیسیال، هیمالیا، پارس، آبسال، پاکشوما، امرسان، کلور و مادیران از جمله این شرکتها هستند.
کدام شرکتها به رهبری نامه زدند؟
همین سه هفته قبل بود که انتشار اسامی ۱۰ شرکت بهعنوان امضاکنندگان نامه خطاب به مقام معظم رهبری برای ممنوعیت واردات برندهای کرهای خبرساز شد.
در حالی شرکتهای اسنوا، مادیران، دیپوینت، ارکان نوین توسعه یکتا، هیمالیا، پاکشوما، پارس خزر، سینجر، ایران شرق و پارس از جمله امضاکنندگان این نامه هستند که حالا نام تعدادی از آنها یعنی ایران شرق، هیمالیا، پارس، پاکشوما و مادیران که تصمیم به افزایش قیمت گرفتهاند، بیش از دیگر برندها به چشم میخورد.
پیشروی قیمتها باوجود رکود بازار
مشاهدات از سطح بازار نشان میدهد که با وجود کاهش ۷۰ تا ۸۰ درصدی فروش لوازم خانگی، قیمتها در این بازار در حال پیشروی است.
در حال حاضر بازار لوازم خانگی ایران به دلیل کاهش آمار ازدواج، پایین آمدن میزان ساخت و ساز و از دست رفتن قدرت خرید در رکود عمیقی فرو رفته است و با این حال قیمتها رشد قابل توجهی داشتهاند. هرچند مقامات صنفی علت گرانی اخیر لوازم خانگی را مواردی از قبیل قیمت مواد اولیه، تورم، نرخ دستمزد و نوسات ارزی میدانند که تداوم ممنوعیتها نیز به آشفتگی این بازار دامن زده است.
هرچند چند سالی از ممنوعیت واردات لوازم خانگی میگذرد اما بررسیها از سطح بازار نشان میدهد رسانهای کردن نامه ممنوعیت واردات لوازم خانگی در هفتم مهرماه، سبب افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت دو برند ال جی و سامسونگ شد و آن طور که یکی از کسبه بازار امین حضور به «تصلا» گفت قیمت محصولی مثل ساید بای ساید به یکباره ۱۰ میلیون تومان گران شد!
حال، پرس و جو از فعالان بازار نشان میدهد قیمت برخی برندهای ایرانی نیز گران شده و این درحالیست که یک فروشنده لوازم خانگی به «تصلا» میگوید «هرچند دو برند بزرگ ایرانی هنوز افزایش قیمت ندادهاند؛ اما ۱۰۰درصد طی روزهای آینده گران خواهند شد و در این میان مردم همچنان در انتظار ارزانی کالاها هستند.»
پیش از این نیز برخی کسبه بازار به رفتار دلبخواهانه برخی برندهای ایرانی انتقاد کرده و گفته بودند لیست قیمت این شرکتها چند بار در سال تغییر میکند؛ موضوعی که با ادامه ممنوعیتها نگرانیهای جدی را به وجود آورده است.
تقاضا برای کالای خارجی و رشد قاچاق
فعالان اقتصادی معتقدند سیاست ممنوعیت واردات در هر بازاری سبب یک موضعگیری علیه برند ایرانی میشود، چرا که مردم را از حق دسترسی به کالای باکیفیت و قیمت رقابتی محروم خواهد کرد. همچنین، به دلیل بسته شدن مسیرهای قانونی برای ورود کالا، افزایش قاچاق یک امر بدیهی است.
تازهترین اطلاعات مرکز آمار ایران نیز نشان میدهد در سال گذشته، ۵۱٫۸ درصد از مشتریان صنعت لوازم خانگی برقی خریداریشده توسط افراد مورد مطالعه، لوازم برقی تولید داخل، ٣۶.٨درصد تولید خارج و ١١.۴درصد، هر دو نوع لوازم برق داخلی و خارجی بوده است.
حال، با ادامه ممنوعیتها به نظر میرسد تقاضای موجود برای کالای خارجی از مسیرهای غیر قانونی تامین خواهد شد. آماری هم که به تازگی منتشر شده نشان از این دارد بیشترین کالای قاچاق کشف شده در نیمه اول سال مربوط به لوازم خانگی است.