به گزارش تجارت آوا به نقل از روابط عمومی پژوهشکده بیمه، اولین وبینار از سلسله وبینارهای تحول دیجیتال با حضور بازیگران کلیدی صنعت بیمه و با موضوع ” الزامات تحول دیجیتال در صنعت بیمه” یکشنبه ۱۸ مهرماه ۱۴۰۰ به میزبانی شرکت بیمه ملت و با حضور دکتر بهروز اسدنژاد رییس هیات مدیره بیمه ملت برگزار شد. در این نشست دکتر حمید کردبچه رییس پژوهشکده بیمه، دکتر اسماعیل دلفراز مدیرعامل بیمه ملت، دکتر شهاب جوانمردی مدیرعامل فناپ و دکتر محمود کریمی مدیرعامل شبکه نوآوری پلنت به ترتیب به بیان دیدگاههای خود پیرامون «نقشآفرینی بازیگران نهادی در تحول دیجیتال»، «تحول دیجیتال در شرکتهای بیمه»، «تحول دیجیتال الزام اساسی صنعت بیمه در آینده» و «نوآوری و تحول دیجیتال» پرداختند.
در این وبینار دکتر حمید کردبچه به تبیین نقش نهاد تنظیمکننده و موسسات مرتبط در تسریع و آگاهیبخشی نسبت به تحول دیجیتال پرداخت. وی ضمن اشاره به گزارش اخیر مکنزی پیرامون وقوع لزره بزرگِ تغییر محور در صنعت بیمه تا سال ۲۰۳۰ و با بیان این که این موج تغییرات خواه ناخواه به صنعت بیمه ایران نیز خواهد رسید، رویارویی و عبور موفق از این مرحله را مستلزم برنامهریزی و اقدامات حمایتی نهاد ناظر و تنظیمگر دانست.
دکتر کردبچه تاکید کرد: در سه سال گذشته پژوهشکده بیمه با ماموریتی که از ریاست کل بیمه مرکزی دریافت کرد به تجهیز خود در این حوزه به ویژه هوش مصنوعی و کلان داده پرداخته و مطالعات گسترده ای را در ارتباط شناخت ابعاد مختلف موضوع، ابزارها و نحوی کاربرد انها، طراحی محصولات مرتبط، بررسی وضعیت تحول دیجیتال در صنعت بیمه دنیا و گزارشهای موجود در این زمینه، آغاز کرده است.
رییس پژوهشکده بیمه تحول دیجیتال را متفاوت و بسیار فراتر از دیجیتالسازی دانست و تاکید کرد تحول دیجیتال صرفا به استفاده از ابزارهای دیجیتال محدود نمیشود بلکه بحث تحول ساختارها، فرایندها، و تحول منابع انسانی را نیز در بر میگیرد. تحول دیجیتال شرایطی را فراهم میکند که تمرکز شرکتها و فعالیتها به جای استفاده از محیط و ابزارهای فیزیکی، کاملا متمرکز بر ابزارهای فناورانه میشود و در این چارچوب نیروی انسانی جایگاه ویژهای مییابد. در این شرایط توانمندسازی نیروی انسانی با ترکیب دو جز توانمندی فنی بیمهگری و توانمندی دیجیتالی در بکارگیری فناوریهای مرتبط مثل کلان داده، بلاکچین، هوش مصنوعی و … حاصل میگردد و با پدیدهی تحول فرایندها، ابزارها و نیروی انسانی در جهت ارائه خدمت ارزانتر،کارآمدتر و همراه با رضایت مشتری مواجه خواهیم بود.
دکتر کردبچه در تبیین وظایف نهادهای صنعت بیمه در توسعه تحول دیجیتال گفت: مطالعات اخیر پژوهشکده بیمه پیرامون تحول دیجیتال در کشورهای چین، آمریکا و آلمان(به سبب آنکه در شاخصهای فناورانه رتبه اول تا سوم جهان را دارند) و ترکیه (به سبب همجواری) نشاندهنده آن است که نهادهای نظارتی کشورهای پیشرو به خصوص آمریکا و چین، در راستای توسعه و تقویت تحول دیجیتال در سه حوزه «گفتمانسازی»، «نهادسازی» و «تسهیلگری مقررات» ورود جدی داشتهاند.
رییس پژوهشکده بیمه با بیان این موضوع که بخشی از مقاومت شبکه فروش در مقابل تصمیمات جدید در جهت تحولات فناورانه به عدم وجود گفتمانسازی مناسب در صنعت بیمه برمیگردد گفت: آمریکا به عنوان کشوری پیشرو در زمینه تحول دیجیتال به صورت جدی از سال ۲۰۱۷ در بحث گفتمانسازی ورود کرده است و برنامهها و رویدادهای تعریف شده متعددی مانند برنامههای”پل زدن روی شکاف” و “ملاقات با تنظیمگر” توسط نهادهای تنظیمی و نظارتی این کشور در بحث تحول دیجیتال آغاز شده است. از این رو، برگزاری چنین رویدادیها را بسیار ارزشمند دانسته و از بیمه ملت برای این ابتکار تشکر نمود.
وی ضمن اشاره به آغاز تدوین سند تحول دیجیتال صنعت بیمه در پژوهشکده بیمه تصریح کرد، در ایران علیرغم اقدامات ارزشمند بیمه مرکزی وپژوهشکده در حوزه گسترش حمایتهای نهاد تنظیمگر با وضعیت مطلوب فاصله داریم و نیازمند تلاش بیشتر در سه حوزه گفتمانسازی، نهادسازی و تسهیلگری(مقرراتزدایی) در صنعت بیمه هستیم که امید است در چارچوب نقشه راه تحول دیجیتال صنعت به این نیاز اساسی پاسخ داده شود.
دکتر کردبچه تحول دیجیتال را سرنوشت محتوم صنعت بیمه دانست و ابراز امیدواری کرد که تدوین این سند و مجموعه اقدامات ارزشمند بازیگران صنعت بیمه در حوزه تحول دیجیتال منجر به گذار به موقع از شرایط کنونی با حداقل هزینه و بالاترین کارایی شود.