خبرگزاری مهر – گروه استانها: فارس از نظر مساحت یکی از استانهای بزرگ کشور است. مساحت این استان حدود ۱۲۲ هزار و ۶۰۸ کیلومترمربع است و چهارمین استان بزرگ کشور به شمار میرود و بر اساس اعلام مرکز آمار، سهمی معادل هفتدرصدی از کل جمعیت کشور را در خود جایداده است.
استان فارس که در چهارراه ترانزیتی کشور قرار دارد و کریدور ارتباطی جنوب به شمال محسوب میشود هنوز از داشتن آزادراه محروم است. تنها پروژه آزادراهی شیراز مربوط به محور شیراز – اصفهان است که از سال ۸۹ تاکنون در مراحل عملیات اجرایی قرار دارد.
در ابتدا قرار بود این آزادراه، اوایل دهه ۹۰ افتتاح و بهره برداری شود اما پس از گذشت نزدیک به ۱۰ سال از کلنگزنی آن، مردم هر روز شاهد وعده و وعیدهای جدید از افتتاح آزادراه هستند.
طرح مطالعاتی این پروژه مربوط به ۴۰ سال پیش است. این پروژه که حدود ۲۲۵ کیلومتر طول دارد، عملیات احداث آن از سال ۸۹ آغازشده و حالا پس از گذشت نزدیک به ۱۰ سال از کلنگ زنی آن، مردم هرروز شاهد وعده و وعیدهای جدید برای افتتاح آزادراه هستند.
وعده افتتاح به آبان و آذر افتاد
آخرین بار اعلام شد که قطعه یک تا ششم این آزادراه تا پایان هفته دولت به بهره برداری برسد اما در حالی هفته دولت به پایان رسید که نه تنها آزادراهی افتتاح نشد بلکه زمان افتتاح آن آبان تا آذر اعلام شده است و حالا باید منتظر ماند و دید که آیا این انتظار ۱۰ ساله مردم استان فارس به پایان میرسد یا نه؟
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار مهر پیرامون آخرین وضعیت آزادراه شیراز – اصفهان گفت: حدود یک ماه قبل با ارگانهای ذی ربط پیرامون این آزادراه جلسهای داشتیم که در آن جلسه اعلام شد برای بهره برداری آن به هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که این جدای از تقاطع غیر همسطح مسیر شیراز – سپیدان است.
مقرر شده که وزارت دفاع از طریق فروش و یا تغییر کاربری املاک غیر ضرور خود منبع مالی تعهدی را تأمین کند که تاکنون موفق به انجام این کار نشده است. جعفر قادری با اشاره به اینکه وزارت دفاع نتوانسته سهم ۵۰ درصدی خود را تأمین کند، افزود: بر این اساس مقرر شده که وزارت دفاع از طریق فروش و یا تغییر کاربری املاک غیر ضرور خود منبع مالی تعهدی خود را تأمین کند که تاکنون موفق به انجام این کار نشده است.
وی همچنین یکی دیگر از دلایل عدم افتتاح این پروژه را خاموشیهای مکرر برق طی چند مدت گذشته عنوان کرد و ادامه داد: به دلیل این خاموشیها، سیمان مورد نظر برای این پروژه تأمین نشد و همین عدم تأمین سیمان در افتتاح قطع اول این آزادراه مشکلاتی را به وجود آورد.
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انتظار میرود تا پایان آبان و یا آذر این پروژه افتتاح شود، تاکید کرد: این پروژه تا پایان پاییز بدون تقاطع غیر همسطح افتتاح میشود، البته به دنبال آن هستیم که با تأمین اعتبار، فاز دوم این آزادراه نیز بلافاصله پیگیری شود.
وی با اشاره به اینکه قطعه هشت این پروژه حدود ۲۰ کیلومتر است، توضیح داد: اعتبار هشت کیلومتر آن توسط شهرداری تأمین میشود و مابقی باید از سوی وزارت دفاع باشد البته باید به این موضوع هم توجه کرد که این وزارتخانه در حال حاضر پولی ندارد.
در عین حال نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر ضرورت نگاه ویژه دولت به آزادراه شیراز – اصفهان توضیح داد: حمل و نقل جادهای، هوایی، دریایی و ریلی یکی از زیرساختهای توسعه است و تا زمانی که این زیرساختها فراهم نشود کشور توسعه یافته نمیشود.
آزادراه به جد در دستور کار دولت باشد
حجت الله فیروزی ادامه داد: آزادراه شیراز – اصفهان راه مواصلاتی جنوب به شمال است و باعث اتصال دو استان مهم و اقتصادی کشور از جمله استان فارس و اصفهان میشود از این رو باید به جد در دستور کار دولت قرار گیرد.
وی ادامه داد: افتتاح این آزادراه باعث تسهیل عبور و مرور میشود علاوه بر این کاهش تلفات جادهای را به همراه دارد از این رو باید به صورت ویژه پیگیری و اجرایی شود.
نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات اجرایی نشدن این پروژه بیان کرد: کاهش مصرف سوخت و استهلاک وسایل نقلیه و ارتقای شاخصهای ایمنی از دیگر مزایای این پروژه است.
فیروزی افزود: این پروژه برای ما یکی از پروژههای بسیار مهم و حیاتی است چراکه باید تلاش کنیم از نظر آزادراهی ظرفیتهای استان فارس و بهویژه شیراز تقویت شود.
در این رهگذر معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار فارس نیز در این رابطه در گفتوگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: طول این آزادراه حدود ۲۲۵ کیلومتر است و عملیات عمرانی قطعه اول تا هفتم به پایان رسیده است.
محمود رضایی کوچی ادامه داد: قرار بود که فاز اول این پروژه در هفته دولت افتتاح شود که به دلیل پارهای از مشکلات به زمان دیگری موکول شد و به طور حتم تا پایان آبان ماه به بهره برداری میرسد.
مکاتبه با وزارت راه و ریاست جمهوری برای افتتاح پروژه
وی بیان کرد: بر اساس مکاتباتی که با وزارت راه و ریاست جمهوری شده، ما به دنبال آن هستیم که هرچه سریعتر این پروژه به بهره برداری برسد اما متأسفانه با مشکلاتی از جمله تأمین بودجه روبه رو هستیم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار فارس با تاکید بر اینکه این پروژه از پروژههای مهم ملی به شمار میرود، افزود: این پروژه مسیر شیراز – اصفهان را حدود ۱۱۰ کیلومتر کاهش میدهد و زمان سفر وسایل نقلیه بهطور میانگین ۱۲۰ دقیقه کاهش مییابد.
رضایی کوچی همچنین به ادامه مسیر این پروژه که آزادراه شیراز – بوشهر است، اشاره کرد و گفت: به طور حتم پس از آن آزادراه شیراز – بوشهر که ادامه همین آزادراه است پیگیری میشود.
به گزارش مهر، مردم استان فارس همچنان منتظر داشتن جادههایی استاندارد و با کیفیت هستند. پروژه آزادراه شیراز – اصفهان باید بدون تأخیر و در تاریخی که دوباره اعلام شده افتتاح شود و مابقی مسیر نیز با تخصیص اعتبارات لازم اجرایی شود.