• امروز : جمعه - ۲ آذر - ۱۴۰۳
9
مدیر کل نظارت بر خدمات بیمه سلامت سازمان بیمه سلامت ایران تشریح کرد؛

جزییات نظارت های الکترونیکی بر خدمات سازمان بیمه سلامت

  • کد خبر : 33952
  • ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۶
جزییات نظارت های الکترونیکی بر خدمات سازمان بیمه سلامت
مدیر کل نظارت بر خدمات بیمه سلامت سازمان بیمه سلامت ایران، جزییات نظارت های الکترونیکی بر خدمات سازمان بیمه سلامت ایران را تشریح کرد.

مهدی قنادی در گفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری سازمان بیمه سلامت، با تاکید بر اینکه نظارت ها طبق روال گذشته ادامه دارد گفت: به دلیل شیوع بیماری کرونا و در مواقع محدودیت تردد عمومی، نظارت ها از حالت حضوری به نوع غیر حضوری با توجه به آمار، تحلیل اطلاعات و عملکرد ها تغییر پیدا کرد؛ اما نظارت ها نه تنها کاهش پیدا نکرد؛ بلکه شاهد افزایش نظارت های تحلیلی نیز بودیم.

وی با اشاره به اینکه با راه اندازی سامانه های الکترونیکی امکان نظارت های غیر حضوری بیشتر شد افزود: البته نظارت های حضوری نیز همچنان به قوت خود باقی بوده که میزان آن نسبت به گذشته کمرنگ نشده است.

مدیر کل نظارت بر خدمات بیمه سلامت سازمان بیمه سلامت ایران، با بیان اینکه با استفاده از سامانه های الکترنیکی امکان نظارت در ۳ مرحله و بصورت نظارت قبل از ارایه خدمت، در حین و پس از ارایه خدمت مهیا شده است تصریح کرد: در حال حاضر اطلاعات موسسات طرف قرار داد در سامانه ای به نام شرکای کاری تجمیع شده و خدمات قابل ارایه توسط پزشکان و موسسات به صورت بسته های خدمتی و به تفکیک در این سامانه مشخص شده است؛ سپس دسترسی کاربران با استفاده  از سرویسی به نام IUM تحت کنترل بیمه سلامت قرار گرفته است.

قنادی تاکید کرد: همچنین اطلاعات افرادی که در این سامانه ثبت شده با سامانه ثبت احوال چک شده و از ثبت افراد غیر مجاز جلوگیری می شود، ضمن اینکه اطلاعات پزشکان با سامانه نظام پزشکی کنترل شده و پسورد و کد ارایه شده به مراکز برای کنترل تنها از طریق یک سامانه خاص بر اساس اطلاعات ثبت شده و پس از صحت سنجی شماره موبایل از طریق سامانه شاهکار مخابرات، صادر می گردد

وی اظهار داشت: از سوی دیگر اطلاعات موسسات غیر طرف قرار داد نیز در این سامانه ثبت شده تا از فعالیت ها در مراکز سوری و غیر مجاز با هدف نظارت بیشتر جلوگیری شود، متاسفانه بانک اطلاعاتی بیمه شدگان تاکنون مشکلات بسیاری داشت اما اصلاحاتی در این خصوص صورت گرفته و این اصلاحات با دامنه بیشتری در حال انجام است؛ البته ارایه سرویس ها به بیمه شدگان از طریق سامانه شرکا بوده و از دریافت خدمت توسط افراد غیر مجاز جلوگیری می گردد

مدیر کل نظارت بر خدمات بیمه سلامت سازمان بیمه سلامت ایران گفت: به پزشکان غیر طرف قرارداد از طریق سامانه پس از کنترل شماره نظام پزشکی، بررسی هویت توسط سازمان ثبت اسناد و بررسی صحت شماره موبایل، Username و Password اختصاص داده می شود، هرچند که در گذشته هیچ کنترلی برای این پزشکان وجود نداشت؛ اما در حال حاضر کنترل و نظارت ها به خوبی انجام می شود؛ البته نظارت های حضوری بر مطب ها نیز طبق روتین قبل و نظارت ادواری بر موسسات نیز در حین خدمت انجام می شود.

وی در خصوص نظارت بر حین ارایه خدمات گفت: تمامی خدمات با توجه به اینکه از قبل در سامانه طراحی شده است، به پزشک یا موسسه اجازه ارایه خدمت خارج از بسته تعریفی را نمی دهد، در خصوص بیمه شدگان نیز این خدمات قابل کنترل است؛ همچنین کلیه قوانین، ضوابط و استانداردهای ارایه دریافت خدمت در سامانه نسخه نویسی الکترونیکی تعریف شده و مستمرا به روز می شود، از سوی دیگر میزان و نحوه ارایه خدمات داروهای خاص و پرونده ای نیز در سامانه الکترونیکی تعریف شده است.

قنادی گفت: درحال حاضر در حال راه اندازی سامانه دیگری هستیم که اگر بیمه شده ای خدمتی را دریافت کند، در صورتیکه شماره موبایل صحیح در سامانه وجود داشته باشد پیامی برای بیمار ارسال می شود ایشان می تواند رضایت خود را با ارسال پیامک اعلام نماید، بنابر این با این کار می توان به کم و کیف خدمت ارایه شده به بیمار نیز آگاهی پیدا کرد.

مدیر کل نظارت بر خدمات بیمه سلامت سازمان بیمه سلامت ایران تصریح کرد: در نظارت پس از ارایه خدمات نیز، در حوزه پرداخت ها شماره حساب ها تحت کنترل، بر اساس قرارداد با موسسات قرار گرفته و با داشتن داشبوردهای اطلاعاتی درخصوص تحلیل اطلاعات بیمه شدگان و موسسات، این امکان به وجود می آید که وضعیت موسسات و بیمه شدگان حتی پس از پرداخت ها نیز مورد رصد و پیگیری قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه مجموعه این عوامل این اختیار را به سازمان بیمه سلامت داده است که میزان نظارت ها به شکل جدی تر و اصولی تری افرایش پیدا کند افزود: در خصوص چاپ دفترچه نیز چون نسخه کاغذی نداریم مشکلات گذشته در این حوزه نیز وجود  ندارد و تنها بر مبنای کد ملی ارایه خدمت انجام می شود، لذا با تحلیل هزینه، عملکرد و رفتار امکان شناسایی هرگونه مغایرت وجود داشته و می توان با تخلفات طبق دستورالعمل ها برخورد کرد.

قنادی گفت: راستی آزمایی اکثریت موارد توسط سیستم های الکترونیکی بوده و به دنبال آن هستیم با تعامل با وزارت بهداشت و درمان ارتباط با سامانه های این وزارتخانه را به صورت آنلاین و بر خط برقرار کنیم.

https://tejaratava.ir/?p=33952

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.