به گزارش تجارت آوا به نقل از روابط عمومی پژوهشکد بیمه دکتر کردبچه در ابتدا ضمن تعریف بهرهوری به عنوان «بخشی از افزایش ستانده که مربوط به افزایش نهاده نیست» و با اشاره به رابطه میلر(تغییر قیمت+بهرهوری=سودآوری) و اهمیت و ضرورت پرداختن به بهرهوری گفت: در یک صنعت، بنگاه یا شرکت، سودآوری بدون افزایش بهرهوری امکانپذیر نیست و به همین دلیل در دنیای مدرن و توسعه یافته بنگاههایی که بهرهور نیستند سودآور هم نخواهند بود. اگرچه در کشور ما به سبب تورم ۴۰ تا ۴۵درصدی شرایطی وجود دارد که بنگاهها میتوانند بدون وجود بهرهوری و صرفا به دلیل افزایشقیمتها خود را سودآور معرفی کنند.
وی در ادامه سخنان خود به تشریح چرخه ارتقاء بهرهوری و ماهیت پویای آن پرداخته و خاطرنشان کرد: اولین گام در ارتقا بهرهوری، سنجش وضعیت موجود بهرهوری است که پژوهشکده بیمه نیز حدود یک سال است به این حوزه ورود کرده است. وی همچنین ابراز امیدواری کرد در سال جاری شاخصهای بهرهوری صنعت و شرکتهای بیمه برای سالهای گذشته محاسبه و ارائه شوند و در سالهای بعد نیز این شاخصها به صورت سالانه محاسبه و منتشر گردد.
رئیس پژوهشکده بیمه در ادامه به تشریح دو رویکرد اصلی در زمینه افزایش بهرهوری شرکتهای بیمه شامل توجه به تعیین کنندههای بهرهوری و گامهای عملی رشد بهرهوری پرداخت. بر این اساس در رویکرد اول (توجه به تعیین کنندههای بهرهوری) رشد بهرهوری نتیجهی ارتقاء اجزای بهرهوری نظیر کارایی مقیاس، کارایی خالص فنی، کارایی فناوری و کارایی تخصیصی است.
گامهای عملی ارتقاء بهرهوری نیز خود متشکل از عوامل بنیادین و اتخاذ استراتژیها و حرکات جسورانه است. اولین عامل بنیادی ارتقاء بهرهوری، مقیاس و اندازه مناسب بنگاه و گام دوم شناخت روندها اعم از روندهای مخالف بهرهوری، روندهای موافق بهرهوری و روندهای جغرافیایی به خصوص برای شرکتهایی است که خواهان فعالیت در بازارهای فرامرزی هستند.
دکتر کردبچه در بخش پایانی سخنان خود به بررسی ۵ نمونه از مهمترین حرکات چشمگیر و جسورانه در راستای افزایش بهرهوری در شرکتهای بیمه پرداخت و تأکید کرد که این حرکات جسورانه باید از مقدار معنادار، شدت قابل توجه و حداقل سطحی در جهت رشد بهرهوری برخوردار باشند.