پیام هیات مدیره
به گزارش «کالاخبر»؛ حامد سلطانی نژاد در ابتدای سخنرانی خود در مجمع عمومی سالانه شرکت به پیام هیات مدیره بورس کالای ایران به سهامداران اشاره کرد و گفت: بورس کالای ایران به عنوان بزرگترین بازار متشکل کالایی و اوراق بهادار مبتنی بر کالای کشور در سال ٩٩ با شعار “جهش تولید” توانست ارزش کل معاملات خود را به رقم ۳۵۰ هزار میلیارد تومان ارتقا دهد که این افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی نسبت به سال ۹۸ ناشی از معامله بیش از ۳۳ میلیون تن کالا و نشان دهنده عزم بلند این بورس در تداوم حرکت رو به جلو و سربلندی در ماموریت های محوله است.
وی افزود: علاوه بر این راه اندازی بسترها و ابزارهای معاملاتی جدید از جمله معاملات مناقصه، تالار حراج باز، تنوع بخشی به عرضه کنندگان و محصولات، ورود محصولات جدید کشاورزی به بازار گواهی سپرده کالایی و همچنین تقویت بازار مشتقه با راه اندازی معاملات آتی نقره به همراه آغاز به کار معاملات املاک و مستغلات، از جمله اقدامات توسعه محور بود که موجب گسترش محیط کسب و کار بزرگ ترین بورس کالایی کشور شد.
وی ادامه داد: در کنار توسعه های کمی و کیفی این بورس، تقویت جایگاه قانونی و استقلال ارکان بازار سرمایه در اقتصاد ملی از اتفاقات مثبت سال گذشته بود که این دستاورد را می توان مرهون حمایت اهالی بازار سرمایه و سایر فعالان اقتصادی و عزم نهادهای قانونی، دستگاه های اجرایی، نظارتی و بنگاه های اقتصادی در عرضه یکپارچه زنجیره محصولات همچون فولاد در این بازار متشکل دانست.
مدیرعامل بورس کالای ایران ادامه داد: مجموعه اقدامات صورت گرفته حاکی از نقش آفرینی و اثرگذاری بورس کالا در اقتصاد کشور به خصوص در برآورده کردن نیاز بخش های مختلف اقتصاد در کنار کارکردهای کشف قیمت رقابتی، کاهش هزینه های معاملاتی، تامین مالی، پوشش ریسک و در نتیجه رونق اقتصادی و جهش تولید است.
سلطانی نژاد افزود: تمامی دستاوردهای فوق در سایه الطاف خداوند متعال، نتیحه اعتماد و حمایت های سهامداران و تلاش بی وقفه متخصص و متعهد در نیل به اهداف شرکت بوده است.
اهم دستاوردهای سال ۹۹
مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه به اهم دستاوردهای سال ۹۹ اشاره کرد و گفت: افزایش سرمایه شرکت، افزایش ۶۲ درصدی پذیرش کالا، راه اندازی معاملات حراج باز سنگ آهن، راه اندازی قرارداد آتی نقره، پذیرش ۷ انبار جدید جهت راه اندازی معاملات گواهی سپرده، راه اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی کشمش، زعفران و خرما و راه اندازی ۲ صندوق کالایی کشاورزی از مهم ترین اقدامات شرکت در سال ۹۹ بود.
وی اظهار داشت: توسعه و ارتقا سیستم ها و سامانه های فناوری اطلاعات و ارتباطات، ارتقا کیفیت خدمات به مشتریان، تکمیل زنجیره خدمات به مشتریان، توسعه تعاملات و همکاری ها با نهادهای مالی در حوزه توسعه بازار و خدمات به مشتریان، تقویت و توسعه نظام مند و متمرکز فعالیت های حوزه بازاریابی، توسعه کالا، دارایی پایه جدید بر روی بازارها و ابزارهای فعلی، توسعه خطوط کسب و کار جدید، گسترش تعاملات با نهادهای حاکمیتی، سیاست گذار و نظارتی و بهبود فرایند کسب و کار از جمله آنهاست.
سال ۹۹ از نگاه آمار
سلطانی نژاد در ادامه به حجم و ارزش معاملات بازار فیزیکی بورس کالای ایران در سال ۹۹ اشاره کرد و گفت: در بازار فیزیکی ۳۳.۴ میلیون تن انواع کالا به ارزش ۳۱۲ هزار میلیارد تومان دادوستد شد.
وی افزود: در تالار محصولات صنعتی و معدنی ۱۳.۴ میلیون تن کالا به ارزش ۱۶۶ هزار میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت. در تالار محصولات پتروشیمی ۵.۱ میلیون تن کالا به ارزش ۸۳ هزار میلیارد تومان و در تالار فرآورده های نفتی ۱۴.۴ میلیون تن انواع کالا به ارزش ۶۰ هزار میلیارد تومان معامله شد؛ ارزش معاملات بازار مشتقه و مالی بورس کالا نیز ۳۸.۳ هزار میلیارد تومان ثبت شد.
تشریح برنامه های سال ١۴٠٠
مدیرعامل بورس کالای ایران تصریح کرد: شرکت بورس کالای ایران در سال ۱۴۰۰ که با شعار “تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها” نام گذاری شده است، بر آن است تا در راستای تحقق ماموریت و چشم انداز خود مبنی بر مرجعیت پایدار کشف قیمت و معاملات مبتنی بر کالا و اوراق بهادار کالایی با تمرکز بر توسعه خطوط کسب و کار جدید در کنار گسترش و تعمیق بازارها و ابزارهای نوین موجود، زنجیره خدمات خود را تکمیل کرده و در ارتقای شفافیت، سلامت و رونق اقتصاد ملی کشور نقش آفرینی کند.
سلطانی نژاد به راهبردهای شرکت بورس کالای ایران در سال جاری اشاره کرد و گفت: توسعه و تنوع خطوط کسب و کار بورس کالا، توسعه نشان تجاری و ترویج کارکردها و فرهنگ سازی با رویکرد توسعه پایدار، بهبود نظام های جامع مدیریت سرمایه انسانی، توسعه متوازن در تعامل با نهادهای حاکمیتی، سیاست گذار و نظارتی ضمن حفظ هویت مستقل بورس کالا از مهم ترین راهبردهای شرکت است.
او ادامه داد: توسعه و ارتقا سیستم ها و روش ها، مشتری مداری با رویکرد بهبود کیفیت در خدمات، توسعه تعاملات و همکاری ها با نهادهای مالی و تعمیق بازارهای موجود و توسعه دارایی های پایه جدید بر روی ابزارهای فعلی با رویکرد بازاریابی از دیگر راهبردهای شرکت است.
وی در خصوص اهم برنامه های بورس کالا در سال ۱۴۰۰ نیز گفت: تعمیق بازارهای موجود و توسعه دارایی های پایه جدید با توسعه معاملات مناقصه در بازار فیزیکی، راه اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی بر روی دارایی پایه جدید، طراحی دارایی پایه جدید قراردادهای آتی، طراحی دارایی پایه جدید قراردادهای اختیار و ایجاد بستر تحلیل اطلاعات با رویکرد بازاریابی از مهم ترین برنامه های راهبردی بورس کالا است.
وی به توسعه و تنوع خطوط کسب و کار شرکت اشاره کرد و افزود: راه اندازی بازار خرده فروشی، راه اندازی خرید دین کالایی، راه اندازی معاملات حواله حمل کالا، راه اندازی معاملات صندوق های سرمایه گذاری بازار اموال غیرمنقول، راه اندازی سلف موازی استاندارد مسکن و راه اندازی معاملات ریپو بر پایه قبض انبار از جمله این برنامه هاست.
سلطانی نژاد اضافه کرد: بهبود کیفیت خدمات به مشتریان شامل راه اندازی سامانه تحویل، امکان تسویه چند مرحله ای، شناسایی ظرفیت انبارهای عمومی، استقرار سامانه پذیرش کالا، سامانه رسیدگی الکترونیک به اعتراضات، استقرار سامانه پذیرش مشتریان، راه اندازی وب سایت روسی زبان، راه اندازی پورتال آموزشی شرکت و بهبود سامانه ها و زیرساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات از دیگر برنامه های شرکت در سال ١۴٠٠ است.
گواهی سپرده کالایی سیمان و فولاد
مدیرعامل بورس کالای ایران همچنین به رفع ابهام مالیاتی معاملات گواهی سپرده کالایی اشاره کرد و گفت: با پیگیری های سازمان بورس و اوراق بهادار و تلاش های صورت گرفته، ابهام مالیاتی معاملات گواهی سپرده برداشته شد تا روند توسعه این ابزار با سرعت پیگیری شود؛ در این حوزه اقدامات لازم برای آغاز معاملات گواهی سپرده سیمان و فولاد در دستور کار است.
بازار مشتقه اوج می گیرد
سلطانی نژاد در پایان به راه اندازی معاملات آتی واحدهای صندوق طلا اشاره کرد و گفت: با راه اندازی معاملات آتی واحدهای صندوق طلا در روز گذشته، پیش بینی می شود که بازار مشتقه بورس کالا به اوج برسد و توازنی مناسب میان رکوردشکنی های معاملاتی بازار فیزیکی و مالی شکل بگیرد.