به گزارش تجارت آوا به نقل از وزارت راه و شهرسازی، بهروز آقایی با اشاره به مهمترین اهداف بندری و دریایی بندر مهم اقیانوسی کشور در سال ۱۴۰۰، اظهار داشت: رشد بهرهوری سالانه بندر، ارتقاء توان عملیاتی از طریق بهبود فرآیندهای تخلیه و بارگیری و خروج کالا، ارتقاء سطح ایمنی عملیات تخلیه و بارگیری، حمل و انبارش کالا و کانتینر و افزایش میزان سرمایهگذاری، محورهای کلان اهداف تعریف شده در حوزه بندری طی سال جاری در بندر شهید بهشتی چابهار است.
وی ادامه داد: علاوه بر این در حوزه دریایی، ارتقاء سطح ایمنی دریانوردی در آبراههای تحت حاکمیت کشور و ناوگان تحت پرچم و نیز ارتقاء سطح پیشگیری و مقابله با آلودگی محیط زیست دریایی ناشی از شناورها و تاسیسات بندری در دستور کار قرار دارد.
رشد بهرهوری سالانه بندر چابهار
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به رشد بهرهوری سالانه بندر چابهار به میزان یک درصد در سال جاری، بیان کرد: آموزش در جهت پیادهسازی و اجرای الزامات و دستورالعملهای ترمینال کانتینری، نظارت مستمر بر برگزاری دورههای آموزشی لجستیک بندری در این بخش تعریف شده است.
ارتقاء توان عملیاتی از طریق بهبود فرآیندهای تخلیه و بارگیری
آقایی در رابطه با ارتقاء توان عملیاتی از طریق بهبود فرآیندهای تخلیه و بارگیری و خروج کالا در بندر شهید بهشتی چابهار به میزان ۵ درصد، اعلام کرد: میانگین نرمهای تخلیه و بارگیری انواع کالا و کانتینر در بندر شهید بهشتی چابهار نسبت به سال قبل به میزان ۵ درصد افزایش خواهد یافت و شاهد کاهش میانگین زمان ماندگاری کالا و کانتینر در این بندر خواهیم بود.
وی افزود: ساماندهی تردد کامیونهای حامل بار در بندر شهید بهشتی چابهار با کنترل ترافیک و کاهش زمان ماندگاری به میزان ۵ درصد، آموزش قوانین و مقررات و دستورالعملهای مصوب ابلاغی مناطق آزاد بندری، بهرهگیری از تجربیات سه بندر شمالی و جنوبی در راستای اجرائیسازی قوانین و مقررات و دستورالعملهای مصوب ابلاغی مناطق آزاد بندری از دیگر اهداف تببین شده است.
افزایش سطح ایمنی عملیات تخلیه و بارگیری
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان همچنین به ارتقاء سطح ایمنی عملیات تخلیه و بارگیری، حمل و انبارش کالا و کانتینر به میزان ۵ درصد به عنوان دیگر هدف بندر شهیدبهشتی چابهار در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: شناسایی و ارزیابی ریسکهای عملیات تخلیه و بارگیری کالاهای کانتینری و فله خشک و مایع به میزان۱۰۰ درصد، احصاء، بررسی و تجزیه و تحلیل سوانح تخلیه و بارگیری در سنوات قبل و برنامهریزی جهت انجام اقدامات اصلاحی به میزان ۵۰ درصد از دیگر مواردی است که در سال جاری مدنظر قرار می گیرد.
افزایش میزان سرمایهگذاری
آقایی از افزایش میزان سرمایهگذاری در بندر چابهار به میزان ۸۰۰ میلیارد ریال با هدف تحقق شعار «تولید، پشتیبانیها و مانعزداییها» در سال ۱۴۰۰ خبر داد و اعلام کرد: انعقاد یک فقره قرارداد سرمایهگذاری در زمینه فعالیتهای ارزش افزودهای و صنعتی، نظارت بر بازنگری ۲ قرارداد سرمایهگذاری به منظور کاهش اثرات تحریم و کووید ۱۹ و کاهش مدت زمان فرآیند انعقاد قراردادهای سرمایهگذاری به میزان ۱۰ درصد از دیگر اهداف بندر چابهار در سال ۱۴۰۰ است.
وی در بخش دیگری از اظهاراتش به اهداف اختصاصی و برنامههای عملیاتی سال ۱۴۰۰ بندر شهیدبهشتی چابهار در حوزه دریایی اشاره و بیان کرد: افزایش سطح ایمنی دریانوردی در آبراههای تحت حاکمیت بندر چابهار و افزایش سطح پیشگیری و مقابله با آلودگی محیط زیست دریایی ناشی از شناورها و تاسیسات بندری دو محور کلان تعریف شده در حوزه اهداف دریایی در سال جاری است.
افزایش سطح ایمنی دریانوردی در آبراههای تحت حاکمیت
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در رابطه با افزایش سطح ایمنی دریانوردی در آبراههای تحت حاکمیت بندر چابهار از ۲۰ به ۲۲ درصد، خاطرنشان کرد: بهبود فرآیندهای امور دریایی و ایمنی عملیات دریایی به میزان ۱۰۰ درصد، نظارت بر اجرای کامل تعهدات در قرارداد لایروبی و علائم کمک ناوبری به میزان ۱۰۰ درصد و نیز واگذاری راهبری، تعمیر و نگهداری شناورهای جستوجو و نجات دریایی و قایقهای یگان حفاظت استان سیستان و بلوچستان از جمله اهداف ترسیم شده در این بخش است.
آقایی ادامه داد: نظارت بر اجرای طرح یکپارچهسازی رادیویی و تعمیرات مراکز اصلی و فرعی جستوجو و نجات دریایی استان سیستان و بلوچستان، نظارت بر آماده بکاری تجهیزات امداد و نجات دریایی شناورهای همیار ناجی و شناورهای جستوجو و نجات دریایی نیز دو هدف تبیین شده دیگر است.
هوشمندسازی پلاک شناورها
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان از ساماندهی شناورهای فاقد هویت اعلامی از سوی شیلات به میزان ۱۰۰ درصد خبر داد و گفت: هوشمندسازی پلاک شناورها به میزان ۱۰۰ درصد، کنترل و بازرسی شناوران خارجی متردد در بندر چابهار به میزان ۲۰ درصد، کنترل و بازرسی شناوران ایرانی متردد در بندر چابهار به میزان ۷۰ درصد نیز در دستور کار قرار دارد.
به گفته وی، فرهنگ سازی ایمنی دریانوردی در شناوران سنتی، مشارکت در بازنگری و به روزرسانی دستورالعملهای مرتبط با نحوه آموزش، آزمون و صدور اسناد دریانوردان مطابق با آخرین اصلاحیه کنوانسیون STCW به میزان ۱۰۰ درصد و نیز بهبود سیستم کیفیت امور دریانوردان به میزان ۵۰ درصد دیگر اهداف تعیین شده در بخش افزایش سطح ایمنی دریانوردی در آبراههای تحت حاکمیت بندر چابهار از ۲۰ به ۲۲ درصد در سال ۱۴۰۰ است.
افزایش سطح پیشگری و مقابله با آلودگی محیط زیست دریایی ناشی از شناورها و تاسیسات
به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، آقایی در رابطه با اهداف بندر شهیدبهشتی چابهار در سال جاری در بخش افزایش سطح پیشگیری و مقابله با آلودگی محیط زیست دریایی ناشی از شناورها و تاسیسات بندر از ۹ به ۱۰ درصد، گفت: واگذاری و نظارت بر قرارداد راهبری، نگهداری و تعمیر تجهیزات مقابله و پاکسازی آلودگی آب دریا به میزان ۱۰۰ درصد و اجرای الزامات کنوانسیون مدیریت آب توازن کشتیها از طریق انعقاد قرارداد سرمایهگذاری بلند مدت در زمینه احداث و بهرهبرداری از تاسیسات و تجهیزات دریافت و پردازش مواد زاید حاصل از عملیات کشتیها به میزان ۵۰ درصد را میتوان به عنوان اهداف و برنامههای تعریف شده در این بخش نام برد.