در ایام نوروز، همواره شاهد افزایش حجم سفرهای جادهای هستیم که متأسفانه منجر به وقوع تصادفات و خسارات جانی و مالی میشود. گزارشهای منتشرشده از سوی سخنگوی پویش نه به تصادف، پلیس راهور، وزارت کشور و نمایندگان مجلس نشاندهنده وضعیت کنونی تصادفات، تحلیل علل آن و پیشنهاداتی برای کاهش این حوادث است.
آمار تصادفات و تلفات نوروز ۱۴۰۴
سخنگوی پویش ملی «نه به تصادف!» امروز نیز با ارائه تازهترین آمار تصادفات جادهای در ایام نوروز، از افزایش شمار جانباختگان به ۳۳۴ نفر و ثبت بیش از ۸۳۰۰ مصدوم، خبر داد.
دکتر علیرضا رییسی، با اشاره به تازهترین آمار حوادث رانندگی گفت: از ۲۵ اسفندماه ۱۴۰۳ تا ۴ فروردین ، بر اساس گزارش پلیس راهور، ۲۷۱ مورد فوت در صحنه تصادف ثبت شده و مجموع آمار جانباختگان، با احتساب مواردی که در بیمارستان جان خود را از دست دادهاند، به ۳۳۴ نفر رسیده است. افزون بر این، تاکنون ۸۳۳۵ نفر نیز به دلیل شدت جراحات ناشی از تصادفات، مجروح شدهاند.
وی از مردم خواست تا با رعایت دقیق مقررات راهنمایی و رانندگی و همکاری در اجرای پویش ملی “نه به تصادف!”، در کاهش این حوادث ناگوار سهیم شوند تا موفقیت این پویش را شاهد باشیم.
مقایسه آمار تلفات با سال گذشته
وزیر کشور اعلام کرده است که میزان فوتیهای تصادفات نسبت به سال گذشته ۲۱ درصد کاهش داشته است، یعنی ۶۳ نفر کمتر جان خود را از دست دادهاند و تعداد مجروحان نیز ۵ درصد کاهش یافته است. بااینحال، این آمار همچنان قابلتوجه بوده و نیازمند اقدامات جدی برای کاهش بیشتر تلفات است.
مهمترین عوامل وقوع تصادفات طبق گزارشهای پلیس راهور:
• ۵۲ درصد تصادفات فوتی به دلیل عدم توجه به جلو و تغییر مسیر ناگهانی رخ داده است.
• ۴۵ درصد تصادفات منجر به فوت ناشی از عدم توجه به جلو بوده است.
• ۱۴ درصد به دلیل تغییر مسیر ناگهانی.
• ۱۴ درصد به دلیل عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه.
• ۴ درصد به دلیل عدم رعایت حق تقدم.
همچنین، سرعت غیرمجاز و حرکات نمایشی از دیگر عوامل اصلی تصادفات گزارش شدهاند.
استان کرمان، صدرنشین تلفات جادهای
• به گفته نماینده کرمان در مجلس شورای اسلامی، استان کرمان بیشترین میزان تلفات جادهای نوروز ۱۴۰۴ را داشته است.
• وی نسبت به کمبود شدید نیروی پلیس در جادههای این استان اعتراض کرده و خواستار اعزام هیئت تخصصی از وزارت راه شده است.
تأکید وزیر کشور بر تغییر رفتار رانندگان
وزیر کشور تأکید کرده است که تغییر رفتار رانندگان، افزایش آگاهی عمومی و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی تأثیر مستقیمی بر کاهش تصادفات دارد.
توصیههای پلیس برای رانندگان شامل:
• پرهیز از استفاده از تلفن همراه حین رانندگی.
• رعایت سرعت مجاز و پرهیز از حرکات خطرناک.
• توجه به استراحت کافی در ساعات پایانی شب و اوایل صبح برای جلوگیری از خوابآلودگی.
خلاصه وضعیت تصادفات نوروز ۱۴۰۴تاکنون
مقدار شاخص
۲۴۱ میلیون تعداد تردد وسایل نقلیه
۳۰٬۰۶۹ مورد تعداد تصادفات
۳۳۴ نفر تعداد فوتیها
۸۳۳۵ نفر تعداد مجروحان
عدم توجه به جلو (۴۵٪)، تغییر مسیر ناگهانی (۱۴٪) بیشترین علت تصادفات
۱۶ تا ۲۰ ساعات پرخطر
کرمان استان با بیشترین تلفات
دلیل تفاوت آمار ارائه شده در موضوع تصادفات از زبان سخنگوی پویش نه به تصادف
علیرضا رئیسی، سخنگوی پویش ملی نه به تصادف گفت: اختلاف آمار تصادفات به خاطر اختلاف در شرح وظایف دستگاههاست.
بر این اساس، آمار تصادفات از سه منبع اصلی تهیه میشود:
- پلیس راهور: اطلاعات مربوط به تصادفات خسارتی، جرحی و فوتی در لحظه وقوع حادثه ثبت میشود.
- وزارت بهداشت: تعداد مجروحان و فوتشدگان در بیمارستانها را گزارش میدهد.
- پزشکی قانونی: آمار نهایی فوتیها را تایید و منتشر میکند.
• برای اطمینان از صحت آمار، دادههای ثبتشده از این سه منبع در نهایت با یکدیگر تطبیق داده میشوند و نتیجه نهایی اعلام میشود.
• هرگونه تغییر در آمارهای روزانه به دلیل فرآیند طبیعی بررسی و تجمیع اطلاعات است، نه اشتباه در گزارشدهی.
ضرورت ارتقای کیفیت خودروها و رعایت قوانین رانندگی
محمد سرگزی، نماینده مردم زابل در مجلس، با اشاره به آمار بالای تصادفات نوروزی، کیفیت پایین خودروها را یکی از عوامل اصلی سوانح جادهای دانست و تأکید کرد که خودروهای غیراستاندارد علاوه بر افزایش مرگومیر، موجب معلولیتهای دائمی و آسیبهای جبرانناپذیر میشوند. وی افزود: معلولیتهای ناشی از تصادفات علاوه بر آسیب فردی، بار سنگینی بر خانوادهها و جامعه تحمیل میکند.
سرگزی خواستار نظارت جدیتر بر استاندارد خودروها و همکاری نهادهای مسئول مانند وزارت راه، نیروی انتظامی و صنایع خودروسازی برای کاهش تلفات شد. وی همچنین بر ضرورت فرهنگسازی رانندگی ایمن تأکید کرد و گفت: اجرای پویش “نه به تصادف” میتواند در کاهش این بحران اجتماعی مؤثر باشد.
کیفیت پایین خودروها؛ عامل اصلی تلفات جادهای
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که علاوه بر خطای انسانی، کیفیت پایین خودروها و عدم رعایت استانداردهای ایمنی، از عوامل اصلی تلفات جادهای در سیستان و بلوچستان هستند. حسینعلی شهریاری اعلام کرد که این استان به دلیل شرایط جادهای و خودروهای غیر استاندارد، آمار بالایی از تصادفات و تلفات دارد. وی افزود که فرهنگسازی جادهای و ارتقای کیفیت خودروها میتواند راهحل اصلی کاهش این تلفات باشد.
انتقاد معاون وزیر بهداشت از کیفیت پایین خودروهای داخلی
علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت، با انتقاد از کیفیت پایین خودروهای داخلی، این موضوع را یکی از عوامل اصلی مرگومیر در تصادفات جادهای دانست. وی اظهار کرد که خودروهای تولیدی در ایران از استانداردهای لازم برخوردار نیستند و ایمنی سرنشینان را بهشدت تهدید میکنند. رئیسی افزود که آمارها نشان میدهند ۲۴.۵ درصد از تصادفات منجر به فوت به دلیل کیفیت پایین خودروهاست و ۵۲ درصد از جانباختگان تصادفات در محل حادثه فوت میکنند. وی تأکید کرد که تولیدکنندگان خودرو باید در قبال سلامت مردم پاسخگو باشند.
نماینده مجلس: اجرای پویش «نه به تصادف» در فارس ضرورت دارد
دکتر سید اسماعیل حسینی، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اهمیت اجرای پویش «نه به تصادف» در استان فارس، از مردم دعوت کرد تا به این پویش بپیوندند. وی سه عامل اصلی تلفات جادهای را جادههای ناایمن، خودروهای کمکیفیت و خطای راننده عنوان کرد و گفت: هدف این پویش کاهش تلفات جادهای از طریق افزایش مسئولیتپذیری اجتماعی رانندگان است. حسینی همچنین تأکید کرد که تمامی اقشار مردم باید در این پویش مشارکت کنند تا شاهد کاهش آمار تصادفات باشیم.
حرکت فارس در مسیر «نه به تصادف»/ نمایندگان مجلس چه گفتند؟
پویش «نه به تصادف» به دلیل آمار نگرانکننده تصادفات نوروزی، به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است. نمایندگان مجلس شورای اسلامی از این پویش حمایت کرده و تصادفات رانندگی را یکی از چالشهای جدی استان فارس در زمینه اجتماعی و اقتصادی دانستهاند. آنان بر لزوم همکاری ادارهکل راه، رسانهها و نهادهای آموزشی در فرهنگسازی رانندگی ایمن تأکید کردند. فارس با مشکلاتی نظیر جادههای غیراستاندارد، خودروهای فرسوده، رانندگی پرخطر و کمبود امکانات امدادی روبهرو است. پویش «نه به تصادف» با هدف کاهش تلفات جادهای در نوروز ۱۴۰۴ راهاندازی شد و استاندار فارس نیز مردم را به پیوستن به این پویش دعوت کرد.
تکمیل آزادراه شهید سلیمانی قم؛ گامی مهم در کاهش تصادفات جادهای است
محمد منان رییسی، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، آزادراه شهید سلیمانی را یکی از پروژههای کلیدی در کاهش تلفات جادهای و بهبود ایمنی جادهها دانست. وی با اشاره به پیشرفت مطلوب این پروژه، افزود که آزادراه شهید سلیمانی به عنوان کمربند ترافیکی قم، ترافیک عبوری را مدیریت کرده و تأثیر مستقیم بر کاهش تصادفات خواهد داشت. رییسی امیدوار است که فاز نخست این پروژه تا خرداد ماه سال جاری به بهرهبرداری برسد.
هشدار درباره مصرف داروهای خوابآور هنگام رانندگی در سفر
دکتر محمود بیگلر، رئیس مرکز رشد دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در راستای پویش «نه به تصادف»، نسبت به مصرف داروهای خوابآور هنگام رانندگی هشدار داد. وی با اشاره به خطرات تصادفات در ایام تعطیلات، تأکید کرد که افرادی که از داروهایی که بر هوشیاری تأثیر میگذارند استفاده میکنند، باید از رانندگی در زمان خوابآلودگی خودداری کنند. همچنین، داروهای ضدموشنسیکنس که برای جلوگیری از حالت تهوع مصرف میشوند، ممکن است خود باعث خوابآلودگی و افزایش خطر تصادفات شوند.
عابران پیاده، آسیبپذیرترین قشر در تصادفات جادهای
آمارها نشان میدهد که عابران پیاده در تصادفات ۹ برابر بیشتر از رانندگان آسیب میبینند، بهویژه در شرایطی مانند تاریکی شب یا بارندگی. برای حفظ جان آنان، رانندگان باید سرعت خود را کاهش دهند، آماده توقف ناگهانی باشند و حق تقدم عابران را رعایت کنند. عبور غیرایمن از خط عابر پیاده، نادیده گرفتن ارزش جان انسانهاست.
گزارشی از تصادفات ٢۴ ساعت گذشته
تصادف در محور شوش باعث مصدومیت ۹ نفر شد
در یک تصادف رانندگی که در محور شوش به وقوع پیوست، ۹ نفر شامل هفت زن و دو مرد مجروح شدند. این حادثه که در ساعت ۰۷:۱۹ صبح سهشنبه رخ داد، به دلیل برخورد دو دستگاه خودروی نیسان بار و پژو سواری اتفاق افتاد. سخنگوی اورژانس ۱۱۵ خوزستان، عارف شرهانی، در گفتوگو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد که بلافاصله پس از دریافت گزارش این تصادف، سه دستگاه آمبولانس به محل حادثه اعزام شدند.
آتشسوزی در کمربندی قم بدون تلفات جانی
در حادثهای که در کمربندی قم به وقوع پیوست، یک دستگاه خودروی سواری رانا دچار آتشسوزی شد. خوشبختانه هیچ تلفات جانی در این حادثه گزارش نشده است. با همت مردم و آتشنشانان، آتش مهار شد و هیچگونه خسارت جانی در پی نداشت.
تصادف مرگبار در محور سومار گیلان غرب
تصادف مرگبار در محور سومار گیلان غرب: دو نفر جان خود را از دست دادند
یک تصادف شدید در محور سومار استان گیلان غرب به وقوع پیوست که در آن یک دستگاه وانت فوتون و یک پراید با یکدیگر برخورد کردند. این تصادف منجر به کشته شدن راننده و سرنشین پراید شد. این حادثه نشاندهنده ضرورت توجه بیشتر به ایمنی رانندگان و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی است.
خوابآلودگی عامل تصادف مرگبار در محور گرمه به چمن بید
در حادثهای در محور گرمه به چمن بید، دو خودرو سواری ال ۹۰ و سانتافه با یکدیگر برخورد کردند که منجر به کشته شدن ۴ نفر و زخمی شدن دو نفر دیگر شد. این تصادف به علت خوابآلودگی راننده ال ۹۰ به وقوع پیوست
پیشنهادات
• افزایش نظارت پلیس: نیاز به حضور بیشتر پلیس در جادهها، خصوصاً در استانهای پرخطر مانند کرمان.
• بهبود ایمنی خودروها: تصادفات مرگبار نشاندهنده کیفیت پایین برخی خودروهای داخلی است که نیاز به بازنگری جدی دارد.
• فرهنگسازی و آموزش رانندگان: تغییر رفتار رانندگان از طریق آموزش و آگاهیرسانی میتواند تأثیر زیادی در کاهش تصادفات داشته باشد.
• بهبود زیرساختهای جادهای: نواقص جادهای و عدم ایمنی برخی مسیرها باید توسط وزارت راه و شهرسازی مورد بررسی و اصلاح قرار گیرد.
در پایان باید اذعان داشت؛ هرچند کاهش ۲۱ درصدی تلفات امیدوارکننده است، اما همچنان تا رسیدن به نقطه ایدهآل فاصله زیادی وجود دارد و همکاری همگانی برای کاهش بیشتر حوادث ضروری است.