به گزارش تجارت آوا به نقل از خبرنگار ایرنا، پویش «نە بە تصادف» با شعار «شیش دونگ برانیم» پویشی بود که در آستانە فصل بهار و شروع تعطیلات نوروزی راهاندازی شد تا با فرهنگسازی و گوشزد کردن خطرات مسیرهای جادهای بە عموم مردم، آمار تصادفات در نوروز ۱۴۰۴ کاهش یابد.
این در حالیست که استان فارس هم در سالهای اخیر با بحرانی تلخ به نام تصادفات جادهای دست و پنجه نرم میکند؛ جادەهایی که قرار بود مسیرهای پیوند، عمران و آبادانی باشند در طول این سالها به قتلگاەهایی خاموش تبدیل شدەاند.
افزایش آمار تصادفات در دل جادەهای پیچ در پیچ فارس حاصل عوامل متعددی است؛ جادههای غیراستاندارد و کمعرض، خودروهای فرسوده و ناایمن، رانندگی پرخطر و بیاحتیاطی و کمبود امکانات امدادی و درمانی؛ هر کدام از این عوامل، به تنهایی میتواند یک فاجعه بیافریند.
برخورداری استان فارس از مسیرهای کوهستانی یکی از مهمترین دلایل افزایش هزینهها و تلفات جادهای در این استان است؛ این مسیرهای کوهستانی باعث شده که هزینه احداث جاده در فارس نسبت به سایر استانها به ازای هر کیلومتر طول جاده بیشتر باشد؛ بنابراین استان فارس از لحاظ جادهای وضعیت خوبی ندارد و همین موجب شده از نظر حوادث جادهای و میزان تلفات هم اگر در رتبه اول نباشد رتبه دوم را به خود اختصاص دهد.
انتشار اخبار متعدد روزانە از وقوع تصادفات ناگوار در این جادەها، ضرورت پیوستن استان فارس بە پویش «نه به تصادف را بیش از پیش نمایان ساخته، پویشی کە با پیوستن به آن میتوان آمار تصادفات رانندگی در جادەها بە حداقل برسد.
اما پویش نه به تصادف که برای کاهش شمار جانباختگان تصادفات جادهای تلاش میکند، همزمان با آمار نگرانکننده تصادفات نوروز ۱۴۰۴، بیش از پیش اهمیت پیدا کرد.
در پی اعلام رسمی این پویش توسط مسئولان ارشد کشور حسینعلی امیری استاندار فارس هم در دوم فروردین ماه در پیامی مردم را به پیوستن به پویش ملی “نه به تصادف” دعوت کرد.
نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز نیز در پیام جداگانهای با اشاره به آغاز اجرای پویش ملی “نه به تصادف” از یازدهم اسفند سال جاری، از عموم مردم دعوت کرد با رعایت اصول رانندگی ایمن، به این پویش ملی بپیوندند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم با حمایت از این پویش، تصادفات رانندگی را یکی از چالشهای جدی کشور در حوزه اجتماعی و اقتصادی دانستهاند.
به گفته آنها، سالانه حدود ۲۰ هزار نفر در تصادفات جادهای جان خود را از دست میدهند که علت اصلی آن عوامل انسانی، ایمنی نامناسب جادهها و کیفیت پایین برخی خودروها است.
نمایندگان تأکید کردند که افزون بر وزارت راه و خودروسازان، رسانهها و نهادهای آموزشی نیز باید در فرهنگسازی رانندگی ایمن نقش مؤثری ایفا کنند.
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: متأسفانه یکی از مهمترین عوامل مرگ و میر در کشور، تصادفات جادهای است به گونهای که سال گذشته آمار تلفات جادهای به بیش از ۲۰ هزار نفر رسید.
دکتر جعفر قادری در گفتوگو با خبرنگار ایرنا افزود: فارس هم جزو استانهایی است که بیشترین طول مسیرهای جادهای را دارد؛ مسیرهایی که اکثر آنها کوهستانی است.
او برخورداری استان فارس از مسیرهای کوهستانی را دلیل افزایش هزینهها و تلفات جادهای در این استان دانست و افزود: این مسیرهای کوهستانی باعث شده که هزینه احداث جاده در فارس نسبت به سایر استانها به ازای هر کیلومتر طول جاده بیشتر باشد؛ لذا استان فارس از لحاظ جادهای وضعیت خوبی ندارد و همین موجب شده از نظر حوادث جادهای و میزان تلفات هم اگر در رتبه اول نباشد رتبه دوم را به خود اختصاص دهد.
این نماینده مجلس اضافه کرد: هر حادثه و اتفاقی که در جادهها منجر به آسیب دیدن و مرگ افراد میشود افزون بر خسارات مادی، خسارات معنوی و پیامدهای روحی و روانی هم برای جامعه و خانوادهها به دنبال دارد؛ بنابراین باید تدابیر لازم برای کاهش نرخ تلفات جادهای اتخاذ و تلاش بیشتری برای ارتقا کیفیت جادههای استان انجام شود.
او فرهنگسازی در جامعه را مهمترین راهکار برای کاهش تلفات جادهای عنوان کرد و ادامه داد: کار فرهنگی و راهاندازی پویشهایی مانند پویش «نه به تصادف» کمک شایانی به کاهش خسارات مادی و معنوی جامعه کند.
به گفته قادری این پویش در جهت عمل به قوانین و مقررات رانندگی، کمک به دستگاههای خدماترسان، پیشبرد حمایتهای لازم جهت بهبود مسیرهای تردد و رفع ایرادات خودروها و همچنین افزایش دقت و مراقبت در سفرها میتواند بسیار مؤثر باشد.
رئیس کمیسیون جهش تولید مجلس معتقد است اگر با این پویش بتوانیم بخش اندکی از تلفات را کاهش دهیم کار بزرگی کردهایم که این کار میتواند سرآمد و نقطه شروعی برای شکل گرفتن پویشهای دیگری در این حوزه و حتی سایر حوزهها باشد.
او ابراز امیدواری کرد که با راهاندازی بیش از پیش چنین پویشهایی بتوانیم معضلات در این حوزه را کاهش دهیم و با کمترین هزینه از عهده مشکلات برآییم.
بیشتر بخوانید
- پویش «نه به تصادف»فصلی تازه برای کاهش تلفات جادهای فارس/ آخرین آمار سفرهای نوروزی
- نماینده مجلس: اجرای پویش «نه به تصادف» در فارس ضرورت دارد
- پویش “نه به تصادف ” همت جمعی برای کاهش تصادفات
- استقرار ۷۰۰ راهدار در محورهای مواصلاتی فارس در نوروز ۱۴۰۴
یکی دیگر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم ضمن دعوت مردم برای پیوستن به «پویش نه به تصادف» گفت: جادههای ناایمن، خودروهای کم کیفیت و خطای راننده سه دلیل اصلی تلفات جاده ای در ایران و به تبع آن استان فارس است؛ در حال حاضر پویش «نه به تصادف» با هدف کاهش تلفات جادهای راهاندازی شده که افزایش مسئولیتپذیری اجتماعی راننده و در نتیجه کاهش خطای انسانی از نتایج این پویش است.
دکتر سید اسماعیل حسینی دوشنبه در گفتگو با ایرنا افزود: باید همه اقشار مردم به همراه دستگاههای آموزشی،امدادی،خدمات رسان و رسانهها پای کار آیند و مسئولیت این پویش را عهدهدار شوند تا شاهد کاهش آمار تلفات رانندگی باشیم.
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه تاکنون تعدادی از هموطنان را در حوادث جادهای از دست دادهایم اما بر اساس آمار استانهای مختلف که در رسانهها منتشر شده کاهش تعداد مجروحین و تلفات نسبت به مدت مشابه سال گذشته از تاثیرات مثبت اجرای این پویش حکایت دارد.
جادههای ناایمن، خودروهای کم کیفیت و خطای راننده سه دلیل اصلی تلفات جاده ای در ایران و به تبع آن استان فارس است؛ در حال حاضر پویش «نه به تصادف» با هدف کاهش تلفات جادهای راهاندازی شده که افزایش مسئولیتپذیری اجتماعی راننده و در نتیجه کاهش خطای انسانی از نتایج این پویش است.
حسینی خطاب به اهالی فارس گفت: مردم همواره این نکته را در نظر داشته باشند که مسیر هم بخش مهمی از سفر است و نباید وقتی از مبدأ حرکت میکنیم با شتاب و عجله خودمان را به مقصد برسانیم؛ باید از مسیر لذت ببریم و با آرامش رانندگی کنیم چرا که علت بسیاری از تصادفات شتاب و عجله برای رسیدن به مقصد است.
او بخشی از حوادث ترافیکی را به دلیل وجود نقاط حادثهخیز دانست و بر لزوم تعریض یا ایمنسازی جادهها تاکید کرد و گفت: در ارتباط با جادههای اصلی و روستایی شهرستانهای شیراز و زرقان با پیگیریهای انجام شده و به همت اداره راهداری و حمل و نقل جادهای شهرستان شیراز اقدامات خوبی انجام شده است.
این نماینده مجلس ادامه داد: طی جلساتی که با وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری کشور انجام شد تصمیمات خوبی در رابطه با مسیرهای مواصلاتی استان اتخاذ شد تا بتوانیم با احداث مسیرهای جدید و تعریض یا ترمیم جادهگ های بین شهری و روستاها شاهد کاهش حوادث جادهای و حفظ سلامت هموطنان باشیم.