به گزارش تجارت آوا به نقل از روابط عمومی شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات، متن این گفتوگو به شرح زیر است:
در ابتدا در مورد پروژه پایانه مکانیزه مواد فله معدنی در غرب بندر شهید رجایی که شرکت همراه جاده ریل دریا در حال احداث آن است، توضیحاتی ارائه دهید.
ما در حال احداث یک پایانه مکانیزه در غرب بندر شهید رجایی هستیم که تحت قرارداد BOT با سازمان بنادر و دریانوردی در حال اجراست. این پایانه با هدف تخلیه و بارگیری مکانیزه ۱۰ میلیون تن مواد معدنی در سال طراحی شده است. برای این منظور، از دو واحد دستگاه واگن برگردان استفاده خواهد شد تا بارها از ریل به محل پایانه منتقل و سپس به صورت مکانیزه به کشتی منتقل شوند. علاوه بر این، یک پایانه مجزا نیز برای تخلیه و بارگیری مکانیزه ۲ میلیون تن گوگرد در سال احداث خواهد شد.
در حال حاضر پروژه در چه مرحلهای قرار دارد؟
در گام کوتاهمدت، ما موفق به محصور کردن اراضی خشکی، اتمام خاکبرداری، بسترسازی، خاکریزی، زیرسازی و بتنریزی RCC پایانهها شدهایم. همچنین، راههای دسترسی و دیوار گمرکی پروژه نیز تکمیل شده است. در واقع، در این مرحله، ما پروژه را به صورت یک پایانه آماده تحویل بهرهبرداران میکنیم.
برنامههای آتی شما برای توسعه این پایانه چیست؟
در سال آینده، با اتصال پایانه به خط ریلی، آن را به یک پایانه ریلی تبدیل خواهیم کرد. سپس، با نصب تجهیزات مکانیزه، پایانه به یک پایانه مکانیزه ریلی و در نهایت به یک پایانه SPR و پایانه مکانیزه ریلی تبدیل خواهد شد.
در بخش ریلی چه اقداماتی انجام شده است؟
علاوه بر احداث پایانه، ما خاکبرداری مسیرهای ریلی را نیز انجام دادهایم و در حال برنامهریزی برای احداث خطوط ریلی هستیم. هدف ما این است که تا سال آینده حداقل دو خط ریل را به داخل محوطه پایانه منتقل کنیم. همچنین، نقشههای شانتینگیارد و تشکیلات مکانیزه بخش ریلی در فاز ۱ به اتمام رسیده و تا پایان سال، نقشههای فاز ۲ نیز تکمیل خواهد شد.
در بخش دریایی پروژه چه اقداماتی در حال انجام است؟
در بخش دریایی، ما در حال پیشروی در دریا و آمادهسازی اراضی استحصال شده هستیم. در حال حاضر، مشغول سنگریزی محوطه پیرامونی برای ایجاد یک استخر هستیم که پس از پر کردن آن با خاک و انجام تراکم دینامیکی و زیرساختی، اراضی مناسبی برای سرمایهگذاری انبارها ایجاد خواهد شد. همچنین، فاز ۱ طراحی و مطالعات اسکله به اتمام رسیده و نقشهها و جزوات آن آماده شده است. در حال حاضر، در مرحله ابلاغ اندوخته مهندس و مشاور برای انجام مطالعات فاز ۲ و اسناد مناقصه برای اجرا هستیم.
با توجه به توضیحات شما، پروژه در چه مسیری در حال حرکت است؟
پروژه در یک سیر رشد صحیح و سالم قرار دارد و ما در تلاش هستیم تا گام به گام به سمت بهرهبرداری، بازگشت سرمایه و انجام تعهدات خود حرکت کنیم.
چه زمانی این پروژه به بهرهبرداری کامل خواهد رسید؟
بهرهبرداری کامل از فاز نخست در این مرحله، در سال ۱۴۰۴ خواهد بود.
گفتنی است که شرکت مدیریت بینالمللی همراه جاده ریل دریا (هیمکو) از شرکتهای زیرمجموعه «تجلی توسعه معادن و فلزات» بوده و سهم تجلی در این شرکت ۳۲ درصد است، همچنین چادرملو و گلگهر و گهرزمین و سرمایهگذاری امید هر یک ۱۷ درصد سهامدار این شرکت هستند.