• امروز : دوشنبه - ۶ اسفند - ۱۴۰۳
0
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در مراسم گرامیداشت روز مهندس :

مهندسان می توانند خدمت‌رسانی سازمان را بهتر و آسانتر ‌کنند

  • کد خبر : 171420
  • ۰۵ اسفند ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۵
مهندسان می توانند خدمت‌رسانی سازمان را بهتر و آسانتر ‌کنند
مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: در حوزه مهندسی، هم در بخش عمران و هم در بخش فناوری اطلاعات، همکارانی که در مجموعه دفتر فنی در استان‌ها و شرکت خانه‌سازی حضور دارند، کارهای مهمی را انجام می‌دهند. پروژه‌هایی تعریف کرده‌ایم و امیدواریم با کمک یکدیگر و با نقش مستقیم مهندسان سازمان به نتیجه برسانیم، کارهای بزرگی هستند و می‌توانند سازمان را با یک تحول اساسی مواجه کنند.

به گزارش تجارت آوا به نقل از روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، مصطفی سالاری در مراسم گرامیداشت روز مهندس، که با حضور اعضای هیات مدیره، مدیران، مهندسان و کارشناسان ستاد مرکزی تأمین اجتماعی برگزار شد، گفت: در حوزه مهندسی، هم در بخش عمران و هم در بخش فناوری اطلاعات، همکارانی که در مجموعه دفتر فنی در استان‌ها و شرکت خانه‌سازی حضور دارند، کارهای مهمی را انجام می‌دهند. هر دو بخش برای سازمان همیشه اهمیت داشته‌اند و به نظر من در این روزها قرار است که اهمیت بیشتری پیدا کنند. دلیل این امر این است که پروژه‌هایی که تعریف کرده‌ایم و امیدواریم با کمک یکدیگر و با نقش مستقیم مهندسان سازمان به نتیجه برسانیم، کارهای بزرگی هستند و می‌توانند سازمان را با یک تحول اساسی مواجه کنند.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی افزود: تمام کارهایی که در سازمان ترسیم کرده‌ایم و قصد انجام آن‌ها را داریم، در قالب بیست خوشه یا زیرمجموعه بیست طرح تعریف کرده‌ایم. از این تعداد، حدود چهارده تا شانزده طرح به نوعی مرتبط با فناوری اطلاعات هستند. برخی از این طرح‌ها ۱۰۰ درصد یا نود درصد مهندسی و مرتبط با فناوری اطلاعات هستند، در حالی که برخی دیگر سهم کمتری از فناوری اطلاعات دارند. اما هیچ‌کدام از این شانزده طرح بدون نقش جدی فناوری اطلاعات نمی‌توانند محقق، اجرا یا پیاده‌سازی شوند.

 تمرکز تجمیع و ارتقا  سامانه‌های متعدد

سالاری ادامه داد: کار مهمی که پیش رو داریم، این است که سامانه‌های متعدد خود را متمرکز، تجمیع و ارتقا دهیم و خدمات‌رسانی به آن‌ها را تسهیل کنیم. این کار هم برای مردم و هم برای همکاران ما اهمیت دارد. هدف این است که نه تنها بهره‌برداران، بلکه خودمان نیز بتوانیم به اطلاعات دسترسی بهتری داشته باشیم، تحلیل‌های آسان‌تری انجام دهیم، آمار دقیق‌تری بگیریم و برنامه‌ریزی بهتری داشته باشیم.
نظام ارجاع مهم‌ترین طرح و متکی به سامانه‌های فناوری اطلاعات
وی افزود: اگر بخواهیم مهم‌ترین طرح‌ها را در میان این بیست طرح برشماریم، یکی از آن‌ها بحث نظام ارجاع است. نظام ارجاع حداقل پنجاه درصدش متکی به سامانه‌ها و سازوکارهایی است که فناوری اطلاعات باید مقدمات آن را فراهم کند. اگر این بخش را انجام ندهیم و بخواهیم از مدل‌های پنجاه سال پیش کشورهای توسعه‌یافته استفاده کنیم، قطعاً با شکست مواجه خواهیم شد. نظام ارجاع، مسیر حرکت بیمار، تجویزها، کنترل هزینه‌ها و تمام مراحل آن باید مبتنی بر فناوری اطلاعات باشد. بنابراین، این طرح که ظاهراً درمانی است، حداقل پنجاه درصد و حتی بیشتر، به نقش مهندسان فناوری اطلاعات وابسته است.

یک سامانه یک دیتا سنتر

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی تصریح کرد: در بحث بیمه متمرکز، باید به سمتی برویم که با یک سامانه و یک دیتاسنتر کار کنیم. البته این به معنای نداشتن پشتیبان نیست، بلکه به معنای عدم وجود دیتاسنترهای محلی است. همه اطلاعات باید در یک جا جمع‌آوری شود، آمارها و تحلیل‌ها در یک مرکز انجام شود و هر شعبه‌ای به آن مرکز دسترسی داشته باشد. این ساختار باید متمرکز و واحد باشد، اما شعب ما همچنان کارهای محلی خود را انجام خواهند داد. خدماتی که مردم دریافت می‌کنند، پس از نهایی‌شدن این طرح، دیگر به جغرافیا وابسته نخواهد بود.


شعب یکپارچه، همه شعب شعبه مخاطبان

وی افزود: کارهایی مانند بازرسی کارگاهی، بازرسی دفاتر و سایر فعالیت‌ها، همچنان به صورت محلی انجام می‌شوند، اما داده‌هایی که جمع‌آوری می‌شوند و تصمیماتی که گرفته می‌شوند، برای شهروندان، بیمه‌شدگان و بازنشستگان است. اگر امروز فردی مجبور است به شعبه‌ای که پرونده‌اش در آنجا قرار دارد مراجعه کند، در آینده دیگر نیازی به این کار نخواهد بود و هر شعبه‌ای در کشور می‌تواند تمام خدمات مورد نیاز را ارائه دهد. کارنامه‌های انفرادی برای بیمه‌شدگان و حتی کارگاه‌ها خواهیم داشت. می‌توانیم آمار دقیق‌تری نسبت به امروز بگیریم و بدانیم که وضعیت منابع و مصارف هر استان در هر موضوع بیمه‌ای چگونه است. امروز هم تا حدی می‌توانیم این آمارها را بگیریم، اما در آینده این آمارها دقیق‌تر خواهند بود و هر فردی در کشور می‌تواند هم اطلاعات ملی و هم اطلاعات مربوط به شعبه یا استان خود را مشاهده کند.

کارها ارزان‌تر و آسانتر می‌شود

سالاری تاکید کرد: این طرح و بسیاری از کارهای مهم دیگر را در بستر فناوری اطلاعات قرار می‌دهیم تا از ظرفیت‌های این فناوری استفاده کنیم. هدف این است که کارها برای ما آسان‌تر و ارزان‌تر تمام شود و مردم نیز بتوانند به راحتی از خدمات استفاده کنند. ممکن است در ابتدا نیاز باشد که دیتاسنترهای فعلی را ارتقا دهیم و حدود ده هزار میلیارد تومان هزینه کنیم. پیش‌بینی می‌شود که این مقدار هزینه لازم باشد. البته این هزینه‌های اولیه هستند، اما در بلندمدت صرفه‌جویی‌های زیادی خواهیم داشت و خطاهایی که هزینه‌بر هستند کاهش خواهند یافت. همه این دستاوردها نتیجه تلاش همکاران در حوزه فناوری اطلاعات خواهد بود، البته با همکاری حوزه‌های تخصصی مربوطه در معاونت‌های تخصصی.

توجه به سه محور  کیفیت احداث، بهای تمام شده و زمان در طرح‌های عمرانی

وی افزود: در حوزه عمرانی، چه در بخش توسعه و احداث و چه در بخش تعمیر و نگهداری، همکاران ما زحمات زیادی می‌کشند. در بحث ساخت و احداث، باید بر سه محور اصلی تأکید کنیم: کیفیت احداث، بهای تمام شده و زمان. ما معمولاً زمان را کوتاه‌تر، کیفیت را بالاتر و بهای تمام شده را پایین‌تر می‌خواهیم. این موارد را باید به خوبی مدیریت کنیم. معمولاً در تامین اجتماعی، کیفیت ساختمان‌ها خوب بوده است. زمان‌بندی پروژه‌ها نیز به نحوه تزریق منابع بستگی دارد. اگر منابع به خوبی تزریق شود، انتظار می‌رود که سرعت اجرای پروژه‌ها نیز مناسب باشد.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: در مورد بهای تمام شده، فکر می‌کنم باید دقیق‌تر عمل کنیم تا بتوانیم قضاوت درستی داشته باشیم. اختلاف نظرهایی وجود دارد که آیا بهای تمام شده پروژه‌های ما نسبت به دستگاه‌های دیگر و جاهای مشابه مناسب است یا خیر. باید روی این سه محور تمرکز کنیم و اگر در این سه شاخص موفق شویم، یعنی پروژه‌های ما بی‌نظیر خواهند بود: هم با کیفیت، هم سریع و هم با بهای تمام شده مناسب.

استفاده از روش‌های متنوع تامین مالی

وی افزود: حتماً نیاز است که در سال آینده از روش‌های متنوع‌تری برای تأمین مالی استفاده کنیم. ممکن است در تخصیص نقدینگی محدودیت داشته باشیم، اما با استفاده از روش‌های دیگر مانند اوراق مالی، انواع اوراق مربوط به دولت و بانک‌ها، می‌توانیم هزینه‌های خود را مدیریت کنیم. این اوراق می‌توانند با تأخیر به نقدینگی تبدیل شوند و فشار کمتری به بخش نقدینگی سازمان وارد کنند. این بخش را نیز باید در برنامه‌های خود قرار دهید تا بتوانیم پروژه‌ها را به موقع از نظر مالی تأمین کنیم و فشار کمتری به بخش نقدینگی سازمان وارد شود. کیفیت پروژه‌ها نیز به نظارت شما بستگی دارد و بهای تمام شده تحت تأثیر مدیریت شماست.

حفظ و نگهداشت نیروی انسانی متخصص

سالاری ادامه داد: در بخش فناوری اطلاعات، همکاران خوبی داریم. این بخش از معدود بخش‌های دفتر فنی ما است که در مقطعی نخبگان را جذب کرده و مختص نخبگان بوده است. این همکاران نخبه باید فرصت کار کردن داشته باشند و برای حفظ و نگهداشت آن‌ها برنامه‌ریزی کنیم. باید برای تقویت آن‌ها و رسیدن به تجربه کافی تلاش کنیم و اگر به این مرحله رسیدند، از ظرفیت‌های آن‌ها بیشتر استفاده کنیم. اگر به همکاران نخبه و دیگر همکاران فرصت کار کردن ندهیم، آن‌ها آزرده خاطر خواهند شد و از ظرفیت‌های آن‌ها استفاده نکرده‌ایم. این موضوع باعث می‌شود که کیفیت کار مورد انتظار حاصل نشود و مقصر این موضوع ما خواهیم بود، نه آن‌ها. بنابراین، باید در این زمینه برنامه‌ریزی کنیم.

چابک سازی شرکت‌های فنی و عمرانی

وی تاکید کرد: در چابک‌سازی شرکت‌های حوزه فنی و عمرانی نیز باید کار کنیم. در برخی موارد باید صد در صد مالک باشیم، اما در برخی موارد دیگر باید برون‌سپاری کنیم تا دیگران خدمات تولید کنند و به پلتفرم ما متصل شوند. این کار باعث می‌شود که مردم بتوانند از درگاه‌ها، سامانه‌ها و اپلیکیشن‌های متنوع‌تری استفاده کنند، اما همه این‌ها بر پایه پلتفرم متمرکز ما استوار باشند.

بازنگری در معماری و ساختار کلان در فناوری اطلاعات

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی افزود: آنچه که این روزها در حوزه فناوری اطلاعات در حال رخ دادن است، بازنگری در معماری و ساختار کلان آن است. ما در حال بررسی این موضوع هستیم که چگونه سامانه‌های متعدد می‌توانند با هم پیوند بخورند و در یک جا متمرکز شوند یا نشوند. اما از منظر کاربر، این سامانه‌ها باید واحد به نظر برسند. ممکن است در پشت صحنه پنجاه یا دویست سرویس مختلف وجود داشته باشد، اما کاربر باید بتواند از طریق یک درگاه واحد به تمام این خدمات دسترسی پیدا کند. زیبایی صفحات، فونت‌ها، گرافیک و طراحی‌ها نیز برای ما مهم است، زیرا برای شهروندان مهم است. اگر صفحه‌ای که طراحی می‌کنید زیبا نباشد، ممکن است زحمات شما دیده نشود. بنابراین، هم زیبایی ظاهر و هم سادگی استفاده از سامانه‌ها برای ما اهمیت دارد.

اتمام سریع‌تر و با کیفیت پروژه‌های نیمه‌تمام 

وی ادامه داد: در بحث مهندسی ساختمان و خدمات حوزه‌های مختلف فنی مانند عمران، برق، مکانیک و معماری، ما هم می‌خواهیم کارها ارزان، با کیفیت و سریع انجام شوند. گاهی سرعت اجرا به شما بستگی دارد و گاهی به ما که باید منابع مالی را تأمین کنیم. به نظر من در اواخر امسال باید برنامه‌ریزی کنید که در کجاها از نقدینگی، در کجاها از اوراق و اسناد و در کجاها از روش‌های دیگر تأمین مالی استفاده کنیم. هدف این است که پروژه‌های نیمه‌تمام را سریع‌تر و با کیفیت به پایان برسانیم تا مردم بتوانند از آن‌ها استفاده کنند.

سالاری افزود: پروژه‌های درمانی زیادی داریم. این سوال مطرح است که آیا باید بیشتر بسازیم یا نه. شما نتیجه کار را می‌بینید و زحمت می‌کشید. ممکن است از نظر محاسبات امروز، خرید خدمات درمانی از مراکز دانشگاهی برای ما ارزان‌تر از تولید خودمان باشد. اما ما نمی‌دانیم که تعرفه‌ها و نرخ‌ها در آینده چگونه تغییر خواهند کرد. بنابراین، داشتن مراکز درمانی خودمان هم به ما امکان مقایسه و تنظیم روابط را می‌دهد و هم این اطمینان را ایجاد می‌کند که اگر شرایط تغییر کرد، ما آماده هستیم. امروز حداقل این است که خرید خدمات ارزان‌تر است. اما اگر از شما خواسته شود که یک مرکز درمانی بسازید و بهای تمام شده آن گران باشد، تقصیر شما نیست، زیرا از شما خواسته‌ایم که این کار را انجام دهید. داشتن مراکز درمانی خودمان از منظرهای مختلف برای ما مهم است. این مراکز بخشی از هویت تامین اجتماعی شده‌اند و بیمه‌شدگان در این مراکز احساس راحتی بیشتری می‌کنند.

باید سطح‌بندی کنیم

وی ادامه داد: اگر نتوانیم بودجه و منابع مراکز درمانی خود را تأمین کنیم، ممکن است در آینده با مشکلاتی مواجه شویم. داشتن مراکز درمانی خودمان در برخی موارد می‌تواند به اجرای نظام ارجاع کمک کند. ما باید سطح‌بندی کنیم: سطح یک، دو و سه. بیماران ما باید بتوانند در مراکز خودمان به سطوح بالاتر ارجاع داده شوند و اگر خدماتی در سطوح بالاتر نیاز بود، بتوانیم آن‌ها را به مراکز دیگر ارجاع دهیم.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی تصریح کرد: شاید این روزها فناوری اطلاعات به دلیل طرح‌های بیست‌گانه که حجم کار سنگینی را بر دوش همکاران این حوزه قرار داده، در تعاملات ما پررنگ‌تر شده باشد. از لحاظ ساعاتی که با آن‌ها صحبت می‌کنیم، مکاتباتی که با هم داریم یا حضور در جلسات طرح‌های بیست‌گانه، زمان بیشتری را به این حوزه اختصاص داده‌ایم. اما این به معنای تفاوت اهمیت این دو حوزه نیست. 

وی افزود: در حوزه فناوری اطلاعات، ما آماده‌ایم از هر کاری که در چارچوب سازمان قرار می‌گیرد، پشتیبانی کنیم تا فناوری اطلاعات به موفقیت برسد. زیرا اگر فناوری اطلاعات سازمان موفق شود، طرح‌های بیست‌گانه نیز موفق خواهند شد و اگر بتوانیم این طرح‌ها را به نتیجه برسانیم، سازمان پس از اجرای آن‌ها تفاوت بسیار اساسی با سازمان امروز خواهد داشت. 

سالاری تاکید کرد: هر دو حوزه مهندسی تأمین اجتماعی برای سازمان بسیار مهم هستند و قدردان زحمات شما در هر دو حوزه هستیم. روز مهندس را به شما همکاران عزیز، در ستاد و در استان‌ها، تبریک می‌گویم. قدردان زحمات همه شما هستیم و برایتان آرزوی موفقیت و سلامتی دارم.

https://tejaratava.ir/?p=171420

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰