به گزارش تجارت آوا به نقل از روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی؛ دامون خدابنده رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات بهرهمندی از فناوریهای نوین و همچنین استفاده از ظرفیتهای خلاقانه و نوآورانه را به عنوان یکی از رویکردهای اصلی این مرکز در دستیابی به اهداف و اجرای برنامههای تحولی سازمان برشمرد.
وی بهبود و تسهیل در ارایه خدمات مطلوب به مخاطبان، ذینفعان و شرکای اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی از طریق ایجاد و توسعه سیستمها و سامانههای الکترونیکی و غیرحضوری سازمان، توسعه زیرساختهای سختافزاری، ارتباطی و امنیتی، تهیه و انتشار دادهها و اطلاعات آماری مورد نیاز سازمان و نهادهای بالادستی، انجام محاسبات آماری و اکچوئریال در حوزه های مختلف سازمان، تهیه و ارائه دسترسی به سطوح مختلف سازمانی و همچنین یکپارچهسازی وهوشمندسازی سیستمها از مهمترین اهداف این مرکز در مسیر دستیابی به سازمان تأمیناجتماعی الکترونیک و هوشمند میباشد.
اجرای ۵۴ برنامه عملیاتی
بنا به گفته خدابنده؛ اجرای ۵۴ برنامه عملیاتی در سال جاری که مرتبط با تولید و توسعه سامانههای الکترونیکی و غیرحضوری و ارتقای زیرساخت سختافزاری و ارتباطی است و اهتمام ویژه به منظور تداوم پایداری این خدمات، از دیگر اقداماتی است که در دستور کار قرار این مرکز قرار دارد.
وی از پروژههای “بیمه متمرکز”، “انباره داده و هوش کسب و کار”، “سامانه جامع و متمرکز رسیدگی به اسنادپزشکی” و “ایجاد مرکزداده پشتیبان سازمان” به عنوان کلان پروژههای این حوزه یاد کرد که اجرای این پروژهها مسیر سازمان در دستیابی به تأمیناجتماعی الکترونیک را به میزان قابل توجهی هموارتر خواهد کرد.
پیادهسازی و توسعه خدمات غیرحضوری سازمان تأمیناجتماعی
خدابنده پیادهسازی و توسعه خدمات غیرحضوری سازمان تأمیناجتماعی را از دیگر برنامههای این حوزه دانست و گفت: ارایه خدمات بدون نیاز به مراجعه حضوری مخاطبان، یکی از مهمترین دستاوردهای سازمان تأمیناجتماعی به عنوان یک سازمان حمایتی و خدمترسان است. در همین راستا در حال حاضر ۶۷ خدمت از خدمات سازمان به صورت غیرحضوری، در سامانه خدمات غیرحضوری به آدرس https://es.tamin.ir ارایه میشود که ۵ خدمت از این خدمات از ابتدای دولت چهاردهم تاکنون به بهرهبرداری رسیده است.
هوشمندسازی دریافت لیست حق بیمه (لیست هوشمند)
وی هوشمندسازی دریافت لیست حق بیمه (لیست هوشمند) را از اقداماتی عنوان کرد که در جهت تسهیل و روان سازی امور مخاطبان و شرکای اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی در حال اجرا میباشد و خاطرنشان کرد: در راستای تحقق دولت الکترونیک و هوشمندسازی فرآیند ارسال لیست و پرداخت حق بیمه، بهبود فرآیند کاری، کاهش نقش عامل انسانی و تعامل برخط سازمان و کارفرما، و در نتیجه افزایش سطح رضایتمندی ذینفعان، طراحی و ساخت سامانه متمرکز لیست هوشمند صورت پذیرفته است. در حال حاضر این سامانه در کلیه شعب سازمان عملیاتی شده و در حال توسعه و تکمیل میباشد.
۹۸ درصد نسخه الکترونیک
خدابنده در رابطه نسخه الکترونیک نیز یاد آور شد: سرآغاز بحث سلامت الکترونیک (E_Health) در دنیا میباشد. سازمان تأمیناجتماعی اولین نهاد بهرهمند از این خدمت الکترونیکی است که به واسطه فراگیری جامعه ذینفعان خود، بیشترین مخاطب را در میان سازمانهای بیمهگر و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دارد. در حال حاضر بالغ بر ۹۸ درصد نسخ به صورت الکترونیک نسخهنویسی میشود.
به گفته رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات طرح نظام ارجاع به عنوان بخشی از اولین طرح از طرحهای ۲۰گانه تحولآفرین، ابلاغ شده توسط مدیرعامل است که در حال حاضر این طرح در سامانه نسخه الکترونیک و API مرتبط با مراکز طرف قرارداد، پیادهسازی و عملیاتی شده است.
خدابنده با بیان اینکه پیادهسازی فرآیند عقد قرارداد به صورت الکترونیک و غیرحضوری بهمنظور طرف قرارداد شدن کلیه مراکز درمانی با سازمان تأمیناجتماعی است که از دی ماه سال۱۴۰۳ در کل کشور عملیاتی شده است. گفت: یکی دیگر از پروژههای بسیار مهم حوزه فناوریاطلاعات در بخش درمان سازمان، توسعه و تکمیل سامانه پذیرش و پردازش اسناد بستری (رسا) است. تاکنون ارتباط ۱۲۰۰ مرکز با سامانه موصوف برقرار و بیش از ۱۷ میلیون پرونده دریافت شده است.
توسعه دولت الکترونیک و تبادلات دادهای بین دستگاهی
وی با یادآوری اینکه پروژه انباره داده به عنوان یک نیاز آماری مهم در حوزه های مختلف سازمان میباشد، که قرارداد آن با پیگیریهای صورت گرفته، در سال جاری منعقد شده و در حال انجام می باشد در خصوص توسعه دولت الکترونیک و تبادلات دادهای بین دستگاهی، در راستای استقرار دولت الکترونیک گفت: اتصال سامانه متمرکز مدیریت کاربران سازمان تأمیناجتماعی به «پنجره واحد خدمات دولت هوشمند» را یکی از دستاوردهای مهم در راستای دستیابی به اهداف دولت الکترونیک است که سازمان تأمیناجتماعی به عنوان دستگاه اجرایی پیشرو، موفق به پیـادهسازی مکانیزم یادشده شده است.
۲۰۷ وبسرویس توسط سازمان تأمیناجتماعی به سایر دستگاههای اجرایی کشور ارایه شده است
وی در ادامه داد: در راستای وظایف محول شده در برنامه توسعه کشور، ارتباط سازمان تأمیناجتماعی با سایر سازمانها و ارگانها، با شبکه ملی فناوری اطلاعات برقرار است و در حال حاضر ۲۰۷ وبسرویس توسط سازمان تأمیناجتماعی به سایر دستگاههای اجرایی کشور ارایه شده است. از سوی دیگر تعداد ۹۵ وبسرویس مورد نیاز سازمان نیز از سایر دستگاههای اجرایی دریافت شده و لازم به ذکر است که ارایه ۳۴ وبسرویس به سایر دستگاهها و دریافت ۹ وبسرویس از سایر ارگانها از ابتدای آغاز بهکار دولت چهاردهم صورت پذیرفته است.
گزارش۶۲ ساله سازمان تأمین اجتماعی از نگاه آمار
خدابنده در خصوص اقدامات حوزه آمار نیز خاطرنشان کرد: از جمله مهمترین اقدامات این مرکز در حوزه آمار و اطلاعات و محاسبات میتوان به نظام تولید آمار و اطلاعات و درنتیجه تولید گزارشهای آماری مورد نیاز سازمان از جمله سالنامه آماری، گزارش۶۲ ساله سازمان تأمین اجتماعی از نگاه آمار، ایجاد داشبوردهای آماری مورد نیاز مدیران، کاربران و کارشناسان در کلیه سطوح به منظور دسترسی سریع به اطلاعات و جداول مورد نیاز، فراهم نمودن سازوکار اجرای انباره داده سازمان به عنوان یکی از مهمترین نیازهای نظام آماری سازمان و انتشار اطلاعات و گزارشهای آماری در سایت سازمان در راستای قانون شفافیت دسترسی آزاد به اطلاعات، همکاری با مراکز آماری کشور مانند مرکز آمار ایران، مرکز برنامه ریزی و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همکاری با موسسه عالی پژوهش سازمان در راستای تأمین داده ها و اطلاعات آماری مورد نیاز برای انجام پروژه ها و طرحهای مختلف آماری و همچنین ارائه نقطه نظرات درخصوص برخی طرح ها اشاره کرد.
رئیس مرکز فناوریاطلاعات، آمار و محاسبات؛
یکپارچهسازی وهوشمندسازی سیستمها از مهمترین اهداف سازمان تأمیناجتماعی هوشمند است
رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات یکپارچهسازی وهوشمندسازی سیستمها را از مهمترین اهداف این مرکز در مسیر دستیابی به سازمان تأمیناجتماعی الکترونیک و هوشمند دانست و گفت: با ابلاغ طرحهای 20 گانه تحولآفرین و توسعهای توسط مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، این مرکز علاوه بر پیادهسازی طرح "بیمه متمرکز و یکپارچهسازی شعب"، در 13 طرح دیگر به عنوان همکار نقش کلیدی و موثری بر عهده دارد.
https://tejaratava.ir/?p=168799