مجتبی خطیبی، معاون بازرگانی گروه صنعتی پرتو در حاشیه نشستهای تخصصی ایران پتروکم در مورد توانمندیهای این شرکت، گفت: گروه صنعتی پرتو باهدف طراحی، ساخت و تأمین تجهیزات حساس در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در سال ۱۳۸۸ تأسیس شد و هماکنون متشکل از ۴ شرکت است.
وی افزود: شرکت مادر این گروه صنعتی، «شرکت پرتو صنعت پاژ» است که سازنده کمپرسورهای سانتریفیوژ Integrally Geared و اکسترودرهای واحدهای پلیمری در صنعت پتروشیمی است. «شرکت افرا» سازنده خطوط بستهبندی و انتقال محصولات پتروشیمی در پلنتهای پلیمری است. همچنین، «شرکت ماشینهای دوار آراد» سازنده گیربکسهای دور بالا در این صنعت است.
*نقش پررنگ پتروکم در توسعه صنعت پتروشیمی
معاون بازرگانی گروه صنعتی پرتو در مورد نقش نمایشگاه پتروکم در صنعت پتروشیمی، گفت: نمایشگاه ایرانپتروکم برای دومین سال متوالی است که برگزار میشود و در صنعت پتروشیمی جایگاه بسیار خوبی پیدا کرده و در جریان آن میتوانیم ارتباط مستقیم و شفاف با مدیران ارشد و مدیران عامل شرکتها و همچنین مدیران هلدینگ خلیجفارس داشته باشیم. علاوهبرآن، حضور پررنگ دکتر افشین، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیسجمهوری امسال در این نمایشگاه بسیار ارزشمند بود، بهطوری که توانستیم موارد بسیاری که مدتهاست در حال پیگیری بودیم را به نتایج اولیه برسانیم.
خطیبی با بیان اینکه اگر این رویداد و پنلهای تخصصی آن برگزار نمیشد قطعاً ارتباط با مدیران طی فرایندی سخت و با بروکراسی همراه بود، ادامه داد: ما در پنلهای حاشیه نمایشگاه خیلی دوستانه و با فراغبال توانستیم موارد و مشکلات صنعت را پیگیری و برطرف کنیم.
*لزوم پیگیری تفاهمنامهها تا مرحله امضای قرارداد
معاون بازرگانی گروه صنعتی پرتو پیشنهاداتی را برای بهتر برگزارشدن پتروکم داد و گفت: پیشنهاد من برای برگزاری بهتر و تأثیر نمایشگاه بر صنعت، پیگیری توافقنامهها و تفاهمنامههاست. بهتر است توافقنامهها و تفاهمنامههایی که در این نمایشگاه و پنلهای آن به امضا میرسد تا رسیدن به امضای قرارداد پیگیری شود؛ چون زمانی که تفاهمنامه امضا میشود ضمانتهای اجرایی آن نسبت به مرحله امضای قرارداد واقعی کمرنگتر است. خوشبختانه شرکت ما در دو سالی که پتروکم برگزار میشود تمام مواردی که در قالب تفاهمنامه بوده را در سال بعد به مرحله امضای قرارداد رسانده است.
خطیبی خاطرنشان کرد: بزرگترین انتظار شرکتهای داخلی از صنعت پتروشیمی در زمینه رقابت با شرکتهای چینی است. در این رقابت یکسری مشوقها، محدودیتها و موارد وجود دارد که موجب میشود رقابت این شرکتها با شرکتهای داخلی برابر نباشد. بزرگترین و مهمترین درخواست ما حمایت کافی، بهجا و معقولانه از شرکتهای داخلی است تا بتوانیم سبد محصولات خود را برای مشتریان توسعه دهیم.