• امروز : دوشنبه - ۸ بهمن - ۱۴۰۳
0
در دومین جلسه کمیته حمل و نقل و لجستیک زنجیره آهن و فولاد مطرح شد:

تشکیل کمیته حمل و نقل و لجستیک انجمن آهن و فولاد ایران، گامی مؤثر در تصمیم‌سازی کشور

  • کد خبر : 166421
  • ۰۷ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۵
تشکیل کمیته حمل و نقل و لجستیک انجمن آهن و فولاد ایران، گامی مؤثر در تصمیم‌سازی کشور
دومین جلسه کمیته حمل‌ونقل و لجستیک زنجیره آهن و فولاد روز شنبه ۶ بهمن‌ماه ۱۴۰۳ به میزبانی فولاد مبارکه برگزار شد.

به گزارش تجارت آوا به نقل از خبرنگار فولاد، دومین جلسه کمیته حمل‌ونقل و لجستیک زنجیره آهن و فولاد روز شنبه ۶ بهمن‌ماه ۱۴۰۳ به میزبانی فولاد مبارکه و با حضور سیاوشی رئیس کمیته حمل‌ونقل ریلی اتاق بازرگانی ایران، اسماعیلی، عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، معاون بهره‌برداری، صباغی، مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی فولاد مبارکه، بنائیان مدیر ارشد تولید فولاد مبارکه، شفیع‌زاده مدیر حمل‌ونقل و پشتیبانی فولاد مبارکه، اعضای انجمن تولیدکنندگان کنندگان ایران و جمعی از نمایندگان صنایع فولادی و معدنی کشور برگزار شد.

رتبه ۱۲۳ حوزه حمل‌ونقل و لجستیک نمی‌تواند جایگاه فولادی که در سطح جهانی رتبه دهم را دارد، حمایت کند 
بهروز اسماعیلی، عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در حاشیه این جلسه در مصاحبه با خبرنگار فولاد، به اهمیت کمیته حمل‌ونقل و لجستیک در این انجمن اشاره کرد و گفت: انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با بیش از ۳۰۰ عضو حقوقی و وابسته، شامل تمامی شرکت‌های تولیدکننده آهن و فولاد در سطح کشور است و اعتبار این انجمن از اعضای آن ناشی می‌شود.
اسماعیلی افزود که کمیته‌های مختلف پشتیبانی در انجمن وجود دارد و کمیته حمل‌ونقل و لجستیک یکی از این کمیته‌هاست. وی تأکید کرد: حمل‌ونقل و لجستیک یک موضوع کاملاً زیرساختی برای شرکت‌های فولادی است. این مأموریت در سازمان‌های فولادی در سه حوزه معاونت‌های بهره‌برداری، خریدوفروش و مدیریت می‌شود. برای حل مشکلات موجود، باید همگرایی بین شرکت‌های فولادی ایجاد کنیم.
وی به چالش‌های حمل‌ونقل ریلی با سازمان راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، بحث‌های کشتیرانی و حمل‌ونقل جاده‌ای از جمله در زمینه کامیون‌ها و اداره راهداری، اشاره کرد و گفت: مبحث لجستیک نیز مغفول مانده است. باید برنامه‌ریزی و پیگیری‌های جدی در این حوزه انجام دهیم تا مشکلات و گرفتاری‌های موجود در زنجیره آهن و فولاد مرتفع شود.
اسماعیلی ادامه داد: در این جلسه پیشنهاد کردیم که از بین تمامی اعضای شرکت‌های زنجیره، ۷ عضو فعال به‌عنوان هیئت اجرایی کمیته حمل‌ونقل و لجستیک ایجاد شوند. این هیئت اجرایی می‌تواند با برگزاری جلسات مستمر مسائل و مشکلات را از سطح کمیته پیگیری کند و راهکارهای لازم را با دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مختلف مطرح کند تا حساس‌سازی لازم در سطح کشور انجام شود.
وی به رتبه ایران در حوزه حمل‌ونقل و لجستیک اشاره کرد و گفت: ایران از میان حدود ۳۰۰ کشور عضو، در رده ۱۲۳ قرار دارد و این رتبه نمی‌تواند جایگاه فولادی که در سطح جهانی رتبه دهم را دارد، حمایت کند؛ بنابراین نیاز است که به این بخش توجه بیشتری داشته باشیم و از سرمایه‌گذاری‌ها، تجهیزات و امکانات موجود در شرکت‌های فولادی به شکل علمی بهره‌برداری کنیم.
اسماعیلی در پایان ابراز امیدواری کرد که با همکاری همه اعضای این کمیته، این اهداف محقق شود.


پس از حوزه انرژی، ناترازی در حمل‌ونقل، شرایط سختی را برای جامعه صنعتی کشور به وجود آورده است
محمد سیاوشی، رئیس کمیته حمل‌ونقل ریلی اتاق بازرگانی ایران هم در مصاحبه با خبرنگار فولاد بر چالش‌های جدی حوزه حمل‌ونقل و لجستیک در کشور تأکید کرد.
سیاوشی ضمن تشکر از فولاد مبارکه برای میزبانی شایسته، وضعیت حمل‌ونقل را یکی از دغدغه‌های اصلی صنایع در ایران عنوان کرد. وی گفت: واقعیت این است که پس از حوزه انرژی، ناترازی در حمل‌ونقل، شرایط سختی را برای جامعه صنعتی کشور به وجود آورده است.
وی ادامه داد: تأمین مواد اولیه و خروج محصولات از کارخانه‌ها باید در شرایط بهتری انجام شود، اما مشکلات موجود در حوزه‌های ریلی و جاده‌ای به‌شدت مانع این امر شده است و به دلیل مشکلات جدی در حوزه‌های ریلی و جاده‌ای، ادامه فعالیت‌ها به شیوهٔ قبلی دیگر امکان‌پذیر نیست.
رئیس کمیته حمل‌ونقل ریلی اعلام کرد که در این جلسات برنامه‌ریزی‌هایی برای شناسایی مشکلات و ارائه راهکارها انجام می‌شود و این جلسات ادامه خواهد داشت.
سیاوشی همچنین از شکل‌گیری هیئت اجرایی و مشخص‌شدن وظایف آن خبر داد و گفت: کارگروه‌های تخصصی زیرمجموعه هیئت اجرایی ایجاد خواهد شد که به جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در حوزه‌های تخصصی خود می‌پردازند. با استفاده از اطلاعات جمع‌آوری شده، امیدواریم بتوانیم از شدت آسیب‌های احتمالی در حوزه حمل‌ونقل و لجستیک بکاهیم.

تشکیل کمیته حمل و نقل و لجستیک انجمن آهن و فولاد ایران، گامی مؤثر در تصمیم‌سازی کشور

غلامرضا سلیمی، معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه در مصاحبه با خبرنگار فولاد از شروع حرکتی مثبت در این حوزه خبر داد و گفت: ایجاد چنین کمیته‌هایی لازم و ضروری است. ما کمیته مشابهی در حوزه انرژی داریم که فعال‎تر است و امیدوارم کمیته لجستیک نیز بتواند به تصمیم‌سازی‌های مؤثر در ارکان تصمیم‌گیری کشور کمک کند.
سلیمی افزود: با حضور اعضای این کمیته در مکان‌هایی مانند فولاد مبارکه و آشنایی بافرهنگ این شرکت، زمینه لازم برای تصمیم‌سازی فراهم خواهد شد. این تصمیمات می‌تواند به‌عنوان یک منبع خیروبرکت برای صنعت فولاد کشور باشد.
وی بر اهمیت مطالبه‌گری از تصمیم‌گیران در این حوزه تأکید کرد و گفت: ما باید در بحث لجستیک و حمل‌ونقل، پیگیر مطالبات خود باشیم و در تصمیمات حوزه سرمایه‌گذاری نیز مشارکت داشته باشیم. در حوزه انرژی، این موضوع به‌وضوح مشاهده شد و تأثیرات مثبتی بر روی فولاد مبارکه و کشور داشت.
معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه، به اهمیت استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود در کشور اشاره کرد و گفت: در هر حوزه‌ای که در کشور بررسی کنیم، استراتژی اصلی فولاد مبارکه، یعنی استفاده از ظرفیت‌های موجود، می‌تواند تأثیرگذار باشد. این مسئله به‌ویژه در لجستیک و صنعت حمل‌ونقل کشور که دارای ظرفیت‌های بلااستفاده زیادی هستند، اهمیت دارد.
وی افزود: مسئولان مرتبط باید ابتدا این ظرفیت‌ها را شناسایی کرده و سپس برای استفاده از آنها برنامه‌ریزی کنند. توسعه و سرمایه‌گذاری هم در قدمی بعدی است و این اقدامات باید موازی با هم انجام شود؛ فولاد مبارکه در دو سال اخیر، به‌خوبی و با موفقیت این فرایند را دنبال کرده است.
سلیمی همچنین در خصوص موفقیت‌های شرکت فولاد مبارکه در تولید تأکید کرد: ما ۱۰ سال ظرفیت تولید ۷.۲ میلیون تن را ایجاد کرده بودیم، اما هیچ‌گاه نتوانستیم به آن دست یابیم. اما در دو سال اخیر، با تحقق جهش تولید در خطوط تولید، به این ظرفیت رسیدیم.
معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه به پیگیری برنامه‌های توسعه‌ای این شرکت اشاره کرد و گفت: ما در حال حاضر تمامی پروژه‌های توسعه‌ای و برنامه افق بلندمدت ۱۴۱۰ را داریم و امیدواریم این استراتژی در بسیاری از نقاط کشور، به‌ویژه در حوزه حمل‌ونقل، مثمرثمر واقع شود.
وی همچنین از آغاز حرکت‌های مثبت در این حوزه ابراز خوشحالی کرد و افزود: امیدوارم این کمیته‌ها فعال‌تر شوند و جلسات را با پیگیری‌های بیشتری برگزار کنند. در حال حاضر، ناترازی انرژی به‌وضوح در صنعت و صنوف مختلف کشور مشاهده می‌شود و حمل‌ونقل نیز مستعد چنین ناترازی است.
معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه تصریح کرد: امیدوارم با انجام این حرکت‌ها، بتوانیم به تأخیر در ناترازی انرژی کمک کنیم و رفع این چالش‌ها را تسهیل نماییم.
وی در پایان تصریح کرد: ازآنجایی‌که حمل‌ونقل برای ما زیرساخت بنیادین است، تجربیات خوبی در زمینه داریم و آماده هستیم که این تجارب را در اختیار سایر بخش‌های موردنیاز کشور قرار دهیم تا فولاد مبارکه بیش‌ازپیش منبع خیروبرکت باشد.

دولت می‌تواند با ارائه مشوق‌ها صنایع را به سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های لجستیکی تشویق کند
محمدکاظم صباغی هرندی، مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی شرکت فولاد مبارکه نیز در مصاحبه با خبرنگار فولاد اظهار کرد: صنعت فولاد کشور با چالش‌های متعددی روبه‌رو است که یکی از اصلی‌ترین آن‌ها کمبود انرژی است. این موضوع به‌ویژه در ماه‌های اخیر تأثیرات چشمگیری بر تولید و بهره‌وری گذاشته است.
وی اضافه کرد: در سایه این بحران، یک چالش دیگر، یعنی مشکلات حوزه لجستیک، کمتر موردتوجه قرار گرفته است. درحالی‌که لجستیک نقش محوری در زنجیره تأمین صنعت فولاد ایفا می‌کند، کاستی‌های جدی در این حوزه به طور غیرمستقیم موجب افزایش هزینه‌ها و کاهش بهره‌وری شده است.
صباغی هرندی با بیان اینکه مشکلات حمل‌ونقل، نبود زیرساخت‌های مناسب، و وابستگی شدید به روش‌های سنتی همگی از موانعی هستند که توسعه این صنعت را با مشکل مواجه کرده‌اند، تصریح کرد: چالش لجستیک در حال حاضر به یک مانع ساختاری تبدیل شده است. افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل، فرسودگی ناوگان ریلی و جاده‌ای، و نبود هماهنگی در زنجیره‌های تأمین باعث شده که این بخش اقتصادی نباشد.
وی ادامه‌داد: برای تولیدکنندگان فولاد، تأمین مواد اولیه یا رساندن محصولات به بازارهای داخلی و صادراتی بسیار پرهزینه است. از سوی دیگر، نبود زیرساخت‌های مناسب لجستیکی، زمان و کیفیت تحویل را تحت‌تأثیر قرار داده و عملاً بهره‌وری کلی صنعت را کاهش داده است.
وی تأکید کرد: یکی از راهکارهای کلیدی برای عبور از این وضعیت، تدوین بسته‌های مشارکتی برای سرمایه‌گذاری صنایع در زیرساخت‌های لجستیک است. این بسته‌ها می‌توانند شامل پروژه‌هایی برای بهبود حمل‌ونقل ریلی، توسعه بنادر تخصصی، یا حتی استفاده از فناوری‌های نوین برای بهینه‌سازی زنجیره‌های تأمین باشند.
مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: البته شرط اصلی موفقیت این طرح‌ها، توجیه اقتصادی برای صنایع و بازگشت سرمایه در مدت معقول است. اگر بسته‌های سرمایه‌گذاری به‌گونه‌ای طراحی شوند که هم جذابیت اقتصادی برای سرمایه‌گذاران داشته باشند و هم ‌نیازهای لجستیکی صنایع را برطرف کنند، می‌توان شاهد تحولی اساسی در این حوزه بود.
وی با بیان اینکه علاوه بر این اقدامات، همکاری نزدیک میان دولت، صنایع و سرمایه‌گذاران برای رفع موانع اجرایی و ایجاد هماهنگی ضروری است، تصریح کرد: دولت می‌تواند با ارائه مشوق‌های مالیاتی یا تسهیلات خاص، صنایع را به سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های لجستیکی تشویق کند.
صباغی هرندی تصریح کرد: همچنین، توجه به مدل‌های موفق بین‌المللی در این زمینه می‌تواند به ارائه راهکارهای عملی و کارآمد کمک کند.


اهمیت سیستم‌های حمل‌ونقل در تولید فولاد مبارکه
محمدرضا بنائیان، مدیر ارشد تولید شرکت فولاد مبارکه هم در این جلسه بر اهمیت بحث‌های ریلی و جاده‌ای تأکید کرد و گفت: اگر خوراک و مواد اولیه به ما نرسند، نمی‌توانیم تولید داشته باشیم. همچنین، اگر نتوانیم محصول را از جلوی خطوط تولید منتقل کنیم، تولید به حالت تعلیق در خواهد آمد.
وی افزود: حمل‌ونقل دومین هزینه بزرگ ما در فولاد مبارکه است و به همین دلیل اهمیت ویژه‌ای دارد.
بنائیان همچنین از برگزارکنندگان این جلسه تقدیر کرد و گفت: انتظار می‌رود که از طریق هم‌افزایی در این جلسات، شرایط ارتقای فولادسازان کشور را فراهم کنیم.


ما بزرگ‌ترین ناوگان خصوصی را در نیروی کشش فراهم کرده‌ایم
رسول شفیع‌زاده، مدیر حمل‌ونقل و پشتیبانی فولاد مبارکه در مصاحبه با خبرنگار فولاد هدف از این جلسه را شناسایی چالش‌های موجود در حمل‌ونقل صنعت فولاد و صنایع معدنی و هم‌اندیشی برای برون‌رفت از این چالش‌ها اعلام و خاطرنشان کرد: به اعتقاد ما، پس از رفع بحران ناترازی انرژی، با بحران حمل‌ونقل روبرو خواهیم شد و به همین دلیل نیاز داریم تا اقدامات پیش‌بینانه‌ای انجام دهیم تا به این بحران نرسیم. این نیازمند هم‌اندیشی با متخصصان و تمامی ذی‌نفعان حمل‌ونقل است.
در این جلسه، چالش‌های حوزه حمل‌ونقل   راهکارها و پیشنهادهای نمایندگان شرکت‌های مختلف بررسی شد. همچنین تعدادی از اساتید حوزه لجستیک نقطه‌نظرات خود را  در خصوص حرکت از حمل‌ونقل به سمت لجستیک و توسعه هوشمندسازی لجستیک ارائه نمودند.
مدیر حمل‌ونقل و پشتیبانی فولاد مبارکه به اقدامات این شرکت در حوزه حمل‌ونقل اشاره کرد و گفت: یکی از استراتژی‌های اصلی فولاد مبارکه در زمینه حمل‌ونقل، توسعه حمل ریلی است. در همین راستا، ما بزرگ‌ترین ناوگان خصوصی را در نیروی کشش فراهم کرده‌ایم و اکنون گروه فولاد مبارکه دارای ۷۶ دستگاه لوکوموتیو سنگین و حدود چهارهزار واگن است. علاوه بر این، پروژه‌های توسعه زیرساخت‌های ریلی داخلی و ایستگاه حسن‌آباد در حال اجراست. همچنین پنج پروژه در حوزه لجستیک هوشمند در حال اجراست.
شفیع‌زاده همچنین افزود که یکی از اهداف برگزاری این کمیته، تسهیم تجارب کلیه شرکت‌های فولادی و معدنی و توسعه تعاملات فی‌مابین باهدف بهبود و توسعه نظام حمل‌ونقل در این شرکت‌هاست.
لازم به ذکر است نمایندگان شرکت صنعتی و معدنی گل‌گهر، شرکت صنعتی و معدنی چادرملو، شرکت فولاد کاوه جنوب کیش، شرکت فولاد آلیاژی ایران، شرکت ذوب‌آهن اصفهان، شرکت معدنی سنگ‌آهن سنگان، مجتمع فولاد خراسان، شرکت اپال پارسیان سنگان، شرکت صنعتی و معدنی، جهان فولاد سیرجان، شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر  در این جلسه حضور داشتند و مسائل و مشکلات شرکت‌های خود در زمینه حمل‌ونقل و لجستیک را مطرح کردند.
همچنین در این جلسه همایون اسدی لنگرودی، استاد دانشگاه ایست لندن و استاد غلامرضا عینی از مرکز مطالعات اتاق بازرگانی و پژوهشگر حضو

https://tejaratava.ir/?p=166421

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰