• امروز : یکشنبه - ۲۳ دی - ۱۴۰۳
0
در پنل تخصصی از ایده‌پردازی تا تجاری‌سازی برای رقابت جهان در ایران پتروکم مطرح شد:

انفجار بزرگ در بازار داخلی‌ها با اختصاص ۲ درصد از فروش شرکت‌های هلدینگ خلیج‌فارس به تحقیق‌وتوسعه

  • کد خبر : 163742
  • ۲۳ دی ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۷
انفجار بزرگ در بازار داخلی‌ها با اختصاص ۲ درصد از فروش شرکت‌های هلدینگ خلیج‌فارس به تحقیق‌وتوسعه
مدیرعامل پتروشیمی بندر امام با اشاره به تأکید دکتر شریعتمداری بر تخصیص ۲ درصد از فروش شرکت‌های تابعه گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس به تحقیق‌وتوسعه و تصویب و ابلاغ این راهبرد تحول‌آفرین، تأکید کرد که این تصمیم زمینه‌ساز یک انفجار بزرگ در بازار داخلی صنعت پتروشیمی است و شرکت‌های دانش‌بنیان و تولیدکنندگان داخلی باید حداکثر استفاده را از این فرصت ببرند.

به گزارش تجارت آوا به نقل از ستاد خبری رویداد پتروکم، نشست تخصصی «از ایده‌پردازی تا تجاری‌سازی و توسعه فنی با دانش‌بنیان‌ها و فناوران برای رقابت جهان» امروز (یکشنبه؛ ۲۳ دی) در دومین همایش و نمایشگاه ایران پتروکم برگزار شد.
علی شمالی، رئیس محصولات پایین‌دست مدیریت نوآوری و فناوری شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس به‌عنوان رئیس این نشست تخصصی اظهار داشت: در این نشست همکاری‌های موفق شرکت‌های دانش‌بنیان و پتروشیمی و تجاری‌سازی ایده‌ها مطرح می‌شود.
وی افزود: این نشست بر توقعات و نیازهای صنعت پتروشیمی از شرکت‌های دانش‌بنیان برای ساخت محصول و برطرف‌شدن خواسته‌های پتروشیمی‌ها تمرکز دارد.
*اهمیت تجاری‌سازی
حسین روزبه، دستیار ویژه معاونت علمی ریاست‌جمهوری در این نشست با اشاره به اهمیت تجاری‌سازی و کسب دانش و فناوری که نیاز هر مجموعه برای حضور در عرصه بین‌المللی است، گفت: معاونت علمی ریاست‌جمهوری سازمانی را برای تجاری‌سازی محصولات شرکت‌ها تدارک دیده و رویکرد این معاونت حمایت حداکثری از شرکت‌های داخلی است.
*دانش‌بنیان‌ها در فناوری‌های پیشرفته به یاری صنعت بیایند
افشین کیانی، مدیرعامل شرکت پالایش گاز هویزه خلیج‌فارس نیز در این نشست درباره توقعاتی که از شرکت‌های دانش‌بنیان است، بیان کرد: ارتقای بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها و استفاده از فناوری‌های نوین بسیار از سوی شرکت‌های پتروشیمی مهم است.
وی با تأکید بر مدیریت انرژی افزود: هر تجهیزی با هر مصرف انرژی قابل‌قبول برای ما نیست و باید بهینه‌سازی در اولویت دانش‌بنیان‌ها قرار گیرد.
مدیرعامل شرکت پالایش گاز هویزه خلیج‌فارس با بیان اینکه بهبود کیفیت محصولات و استفاده از سیستم‌های پیشرفته بسیار بااهمیت است، ادامه داد: انتظار می‌رود شرکت‌های داخلی درباره تصفیه پساب‌های صنعتی با استفاده از فناوری‌های نوین و بر اساس استانداردهای نوین جهانی و کاهش آلودگی‌های محیط زیستی راهکارهای قابل‌انجام ارائه کنند.
کیانی درباره کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تصریح کرد: انتظار ما تنها ساخت قطعات نیست و جاهایی که فناوری‌های پیشرفته نیاز است، شرکت‌های دانش‌بنیان باید به یاری صنعت بیایند.
وی تأکید کرد: برای یافتن راه‌حل رفع مشکلات در واحدها، دستیابی به نوآوری‌های پایدار مهم است و اجرایی‌شدن باید به شکل پایدار باشد.
مدیرعامل شرکت پالایش گاز هویزه خلیج‌فارس با بیان اینکه نوآوری برای افزایش رقابت‌پذیری و حضور در جهان بسیار بااهمیت است، گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان باید به تجهیزات هوشمند ورود کنند؛ زیرا این گامی بزرگ در جهت خودکفایی خواهد بود.
کیانی با اشاره به اینکه پشتیبانی فنی و آموزشی نیروی انسانی از موارد مورد انتظار از شرکت‌های داخلی است، اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم همکاری متقابلی برای بهبود و پیشرفت در صنعت پتروشیمی و حرفی برای گفتن در بازارهای جهانی داشته باشیم.
وی در پاسخ به شرکت‌های داخلی گفت: شفاف‌سازی در شرکت‌های پتروشیمی هلدینگ خلیج‌فارس مورد تأکید است و همیشه لحاظ می‌شود.
*ضرورت ایجاد جهان ایرانی با نوآوری و خلاقیت
سپهدار انصاری نیک، مدیرعامل شرکت پتروشیمی بندر امام نیز در این نشست با تأکید بر هوشمندسازی تجهیزات بیان کرد: با توجه به شرایط تحریمی کشور، حلقه مفقوده توسعه فناوری‌های نوین را باید در داخل کشور تکمیل کنیم.
وی افزود: تحریم، جهان ایرانی را از بین‌الملل جدا کرده و شرایط بین‌المللی به شکلی است که این جهان را باید در داخل با نوآوری و خلاقیت ایجاد کنیم و این ظرفیت در کشور وجود دارد.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی بندر امام با اشاره به گسترش سازندگان داخلی که در بخش‌هایی با هم رقابت می‌کنند، ادامه داد: این موضوع نشان می‌دهد که جهان ایرانی و فن‌بازار ما وسیع است و هرچه نوآوری گسترش یابد و دانش‌بنیان‌ها به نیازهای صنعت ورود کنند، این جهان گسترده‌تر می‌شود.
انصاری نیک با بیان اینکه برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان صادرات محصولات به کشورهای دیگر نیز دارند، تصریح کرد: اما هنوز جای کار داریم و برخی از تجهیزات پتروشیمی بندر امام که قدیمی است هنوز ساخته نشده‌اند و باید به کمک دانش‌بنیان‌ها و سازندگان ایرانی روی قطعات قدیمی کار و مهندسی جدید شوند و این زمینه مناسبی برای ورود داخلی‌هاست.
وی تأکید کرد: هوشمندسازی پکیج‌ها و قطعات برای ایجاد یکپارچگی فرایند و پایش وضعیت نیز بازار مطلوبی برای شرکت‌های دانش‌بنیان است.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی بندر امام تصریح کرد: استفاده از ۲ درصد فروش شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ خلیج‌فارس در تحقیق‌وتوسعه انفجار بزرگی در بازار داخلی‌هاست و شرکت‌ها باید از این فرصت مناسب به‌خوبی بهره ببرند.
انصاری نیک با بیان اینکه ۲ درصد از فروش پتروشیمی بندر امام حدود ۱.۶ هزار میلیارد تومان می‌شود، افزود: لیست پروژه‌های پتروشیمی بندر امام در زمینه‌های مختلف به ۴.۵ هزار میلیارد تومان می‌رسد که بازار بزرگی برای دانش‌بنیان‌ها و نوآوران است.
*فرصت‌های مساوی به شرکت‌ها داده شود
ظهیر امامی، مدیرعامل شرکت فاتح فراسان، با اشاره به اینکه این شرکت صنعت لوله‌های GRP را تحت لیسانس یک شرکت نروژی وارد کشور و با گذشت چند سال آن را بومی کرد.
وی با بیان اینکه این شرکت از مرحله بومی‌سازی به کسب دانش فنی رسیده و مرکز فناوری فراتک را ایجاد کرده است، بیان کرد: امکانات شرکت‌ها محدود است و درنظرگرفتن همه نیازهای شرکت‌های پتروشیمی کار ساده‌ای نیست و ارتباط با دانشگاه‌ها می‌تواند کمک بسیاری در این روند کند.
مدیرعامل شرکت فاتح فراسان تأکید کرد: انتظار می‌رود که شرکت‌های بزرگ، شفافیت در واگذاری پروژه‌ها و رتبه‌بندی سازندگان را داشته باشند و فرصت‌های مساوی به شرکت‌های داخلی داده شود.
امامی، چابکی، احترام، کار برد – برد و توجه به شفافیت را چهاراصل حکم‌فرما در این کشور عنوان کرد و گفت: توقع داریم نگاه شرکت‌ها به بخش خصوصی نیز به همین شکل باشد.
*با سرمایه کارفرما بازی نمی‌کنیم
مهدی قطبی، مدیرعامل شرکت فاتح صنعت نیز در این نشست تأکید کرد: ساختارهای مهندسی معکوس را باید جدی بگیریم و نگاه ویژه به بهینه‌سازی داشته باشیم.
وی با بیان اینکه پروژه‌های متعددی در این شرکت همسو با تجاری‌سازی اجرا شده است، ادامه داد: امروز بزرگ‌ترین سبد محصولات را در بین سازندگان مشابه خودمان در دنیا داریم.
مدیرعامل شرکت فاتح صنعت تصریح کرد: معادل ظرفیت یک تا دو پتروشیمی کامل، امکان ساخت تجهیزات را داریم و بسیاری از طرح‌ها را با استفاده از مشاوران بین‌المللی به‌روز نگه می‌داریم.
قطبی تأکید کرد: هرجایی که دانش فنی کافی نداشته باشیم، کسی را پیدا می‌کنیم که به ما یاد بدهد و با سرمایه کارفرما بازی نمی‌کنیم.
*بازار ۴۰۰ میلیارددلاری ال‌ان‌جی
محمد پورجولا، مدیرعامل شرکت امین فناوری شریف نیز در این نشست با اشاره به شناسایی گلوگاه‌های اجرای طرح‌های ال‌ان‌جی گفت: بازار ۴۰۰ میلیارددلاری ال‌ان‌جی در دنیا، را هدف اولیه شرکت قرار دادیم و سعی کردیم گام‌به‌گام پیش برویم.
به گفته وی، اعتبار مالی، عدم اعتماد به محصول تولید داخلی، مدل مالی توسعه فناوری، نیاز به سرمایه بالا، رقبای چینی و اقناع سرمایه‌گذار در فاز تصمیم نهایی از چالش‌های شرکت‌های فناور است.

https://tejaratava.ir/?p=163742

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰