به گزارش تجارت آوا به نقل از روابط عمومی پژوهشکده بیمه، دکتر لیلی نیاکان، سرپرست پژوهشکده بیمه با بیان اینکه پژوهش زیربنای اصلی پیشرفت محسوب میشود، گفت: امروزه کشورهایی که به استقلال ملی و اهداف توسعهای جامعه خود بها میدهند، در برنامهریزیهای راهبردی و سیاستگذاریهای علمی خود پژوهش را در اولویت اول قرار دادهاند. لذا برنامهریزی و سرمایهگذاری در امر پژوهش میتواند کشور را در عرصه رقابت جهانی، رفاه اقتصادی و رفاه ملی کمک کند و یاری برساند.
دکتر نیاکان با بیان اینکه بسیاری از پیشرفتهای دهههای اخیر در حوزه شرکتهای خصوصی و حتی در حوزه حکمرانی و بخش عمومی مدیون پژوهش بوده و بر مبنای پژوهش انجام شده است، اظهار داشت: امروزه در میان عواملی که مستقیماً با عملکرد خوب اقتصادی کشورها ارتباط مستقیم دارد، اهمیت تحقیق و توسعه به طور مشخصی آشکار شده است. در ایران هم پژوهش و تحقیق جایگاه ویژه ای پیدا کرده است؛ به طوری که از سال ۱۳۷۹ روز ۲۵ آذر به عنوان روز پژوهش نامگذاری شده و هفته آخر آذر ماه به عنوان هفته پژوهش اعلام شده است که این نشاندهنده اهمیت این موضوع در کشور است. وی، این مناسبت را موقعیت مناسبی برای بازنگری و آسیبشناسی در خصوص شیوههای فرهنگسازی در حوزه پژوهش کشور دانست و تصریح کرد: ترویج فرهنگ پژوهش از اهداف اصلی هفته پژوهش است، به این معنی که بدون انجام پژوهش نباید اظهارنظر و تصمیمگیری کرد. همانطور که رئیسجمهور کشورمان هم بر این تاکید دارند که هر کاری باید مبتنی بر کار کارشناسی باشد. جهتگیریهای صنعت بیمه برای گسترش پوشش و تسهیل دسترسی به خدمات بیمهای در کشور و همینطور افزایش رضایتمندی بیمهگذاران، ضرورت تحقیق و توسعه را در این صنعت دوچندان میکند. سرپرست پژوهشکده بیمه در ادامه افزود: در همین راستا، پژوهشکده بیمه در ادامه تلاشها و برنامههای خود در سنوات گذشته و همینطور در سال جاری برای پاسخگویی به سوالات و نیازهای تحقیقاتی صنعت بیمه، طرحها و برنامههای گستردهای را برنامهریزی و اجرا کرده است. در طراحی و اجرای این برنامهها، همه محققان و پژوهشگران از دانشگاهها، انجمنهای علمی، مراکز علمی کشور و همچنین کارشناسان صنعت بیمه در کنار پژوهشگران پژوهشکده حضور داشتهاند. دکتر نیاکان با تاکید بر اینکه تعاملات این پژوهشکده و صنعت بیمه به شکل نظاممندی جریان پیدا کرده است، گفت: امیدوارم در سال آتی هم پژوهشکده بیمه با ادامه مسیر بتواند بیش از پیش در جهت پاسخگویی به نیازهای صنعت و ارتقای مبانی دانشی و توانمندسازی نیروی انسانی آن با هدف ارائه خدمات بهتر به بیمهگذاران و کمک به رشد اقتصادی تلاش کند. سرپرست پژوهشکده بیمه با اشاره به اینکه هر سال به مناسبت روز بیمه در ۱۳ آذرماه، همایش ملی بیمه و توسعه برگزار می شود، اظهار داشت: چندین سال است که برگزاری این همایش به عهده پژوهشکده بیمه گذاشته شده است و با توجه به زمان کوتاهی که امسال برای برگزاری این رویداد بزرگ در صنعت داشتیم، جا دارد که از همه ارکان همایش، تقدیر و تشکر کنم.
راهاندازی میزهای تخصصی در پژوهشکده بیمه
در ادامه این همایش، دکتر حمزه معاون پژوهشی پژوهشکده بیمه، یکی از برنامههای این مجموعه را راهاندازی مجدد میزهای تخصصی برشمرد و گفت: میزهای تخصصی پژوهشکده، یک راهبر میز دارد که میتواند از میان همکاران پژوهشکده و یا همکاران صنعت و دانشگاه باشد و در واقع امکان تبادل نظر و هماندیشی بین افراد با تجربیات مختلف فراهم میشود. وی با بیان اینکه فعالیتهای هر میز حول یک موضوع تخصصی شکل میگیرد، اظهار داشت: هدف اصلی میزها ترویج فرهنگ هماندیشی و همکاری در صنعت بیمه و دانشگاه است تا بتوانند به صورت تخصصی روی یک مساله، بحث و تبادل نظر داشته باشند. در واقع ارتباط بین سازمانها و اشخاص را برقرار میکند و برنامهای منظم با هدف تداوم مطالعات و پژوهشها و بهروز کردن دانش صنعت بیمه و دانش پژوهشکده بیمه در آن حوزه مربوطه خواهد داشت.
معاون پژوهشی پژوهشکده بیمه در ادامه اضافه کرد: وظایف مسئول میز هم این است که مسائل اولویتدار آن حوزه تخصصی را با بهرهگیری از نظرات متخصصان بررسی کرده و برای حل مسایل، تیمسازی کند. همچنین برای برگزاری نشستهای کارشناسی، نشستهای علمی، دورههای آموزشی و کارگاههای آموزشی برنامهریزی های لازم را انجام میدهد و در همایشهایی که مربوط به موضوع میز است، مشارکت علمی دارند. در ادامه نیز تعدادی از راهبران میزهای تخصصی از جمله دکتر میترا قنبرزاده راهبر میز بیمه های زندگی، دکتر مریم اثنی عشری راهبر میز ریسک و آزاده بهادر راهبر میز یبمه های اتومبیل به معرفی فعالیت های میزهای تخصصی پرداختند.
در ادامه این مراسم، دکتر مشعلچی، قائممقام رییس کل بیمه مرکزی نیز در سخنانی گفت: پژوهش باید سه هدف اصلی تصمیمسازی، ایجاد تحول در فرآیند اجرا و غنیسازی محصولات را دنبال کند. اگر پژوهشی انجام شود که به این اهداف نرسد، باید بررسی شود که فایده آن پژوهش چیست و تا چه حد توانسته به اهداف تعیینشده کمک کند. دکتر مشعلچی در ادامه خاطرنشان کرد: درخواست از پژوهشکده بیمه این است که بررسی شود مقالات و کتب پژوهشی که در پژوهشکده تهیه شده یا در گذشته انجام شده است، چه نتایجی داشته و چه تاثیراتی در صنعت بیمه ایجاد کرده است. قائممقام بیمه مرکزی موضوع دیگر را دریافت بازخورد مناسب از محیط دانست و عنوان کرد: ارتباط فعال با محیط، از الزامات هر نوع حکمرانی است. اگر اقدامات حکمرانی بازخورد محیطی مناسبی نداشته باشند، ممکن است دچار مشکل شوند. حتی اگر چیزی از نظر علمی جایگاه بالایی نداشته باشد اما نیاز بخش زیادی از جامعه باشد، باید به آن پرداخته شود. این نوع پژوهشها، علاوه بر رفع نیاز جامعه، میتوانند سرمایه اجتماعی ارزشمندی ایجاد کنند. وی برگزاری رویدادهای مختلف در امر پژوهش را نیز بسیار مؤثر برشمرد و تصریح کرد فراهم کردن امکان دسترسی برای عموم جامعه جهت استفاده از این رویدادها شایسته است. این رویدادها باید فراگیر و باز باشند تا افراد بتوانند موضوعات مرتبط با صنعت بیمه را مطرح کنند. پس از آن، باید بازخوردهای لازم به این افراد داده شود تا نتایج پژوهشها به صورت گسترده در جامعه منعکس شود و اثرگذاری بیشتری داشته باشد.
پژوهش باید به گونهای باشد که در انتهای آن، نتیجه مشخصی برای اجرا توسط مجریان فراهم شود
دکتر مشعلچی، قائممقام بیمه مرکزی نیز در سخنانی گفت: پژوهش باید سه هدف اصلی تصمیمسازی، ایجاد تحول در فرآیند اجرا و غنیسازی محصولات را دنبال کند. اگر پژوهشی انجام شود که به این اهداف نرسد، باید بررسی شود که فایده آن پژوهش چیست و تا چه حد توانسته به اهداف تعیینشده کمک کند.
دکتر مشعلچی در ادامه افزود: یکی از دلایل تاکید مکرر رئیسجمهور بر استفاده از نظرات خبرگان و پژوهشگران این است که نباید تنها به نظرات خود و همفکران توجه شود، بلکه باید دید که عقلای جامعه چه میگویند. بخشی از این مسئله به عدم توجه مسئولان به پژوهش بازمیگردد و بخشی دیگر نیز به این موضوع مربوط است که پژوهشگران نتوانستهاند پژوهشهایی انجام دهند که نتایج آنها مستقیماً در محیط اجرا دیده شود. پژوهش باید به گونهای باشد که در انتهای آن، نتیجه مشخصی برای اجرا توسط مجریان فراهم شود.
دکتر مشعلچی برگزاری رویدادهای مختلف در امر پژوهش را بسیار مؤثر برشمرد و تصریح کرد لازم نیست که در این رویدادها محدودیت زیادی اعمال شود و میتوانید دسترسی عمومی برای عموم جامعه فراهم کنید. این رویدادها باید فراگیر و باز باشند تا افراد بتوانند موضوعات مرتبط با صنعت بیمه را مطرح کنند. پس از آن، باید بازخوردهای لازم به این افراد داده شود تا نتایج پژوهشها به صورت گسترده در جامعه منعکس شود و اثرگذاری بیشتری داشته باشد.
قایم مقام رییس کل بیمه مرکزی افزود: بازخورد، یک زنگ هشدار است که پژوهشکده به خوبی آن را انجام میدهد و یکی از جاهایی است که این کار را بسیار خوب پیش برده، اما در بسیاری از دیگر نهادها انجام نمیشود. وقتی حرفی زده میشود، نیاز به بازخورد دارد؛ این یعنی ایجاد اقناع اجتماعی.
دکتر مشعلچی یکی دیگر از موضوعات مهم در پژوهش را مشارکت عموم مردم، بهویژه تشکلهای صنفی، با یکدیگر دانست و گفت: ارتباط با سندیکاها، انجمنهای صنفی، انجمنهای علمی، نمایندگان گروههای مختلف ذینفع، حاکمیت و دانشگاهها و ترتیب اثر دادن به نظرات آنها، یکی از الزامات پژوهش پویا است.
در ادامه روسای پیشین پژوهشکده بیمه و همچنین اعضای شورای پژوهشی و شوای نشر پژوهشکده بیمه به ارائه نقطه نظرات خود پرداختند و سپس از مقالات برتر همایش بیمه و توسعه تقدیر شد.