در ابتدای بحث، بهتر است درباره مفهوم حاکمیت شرکتی صحبت کنیم. اساسا این عبارت به چه معناست؟
حاکمیت شرکتی، سیستمی از قوانین، رویهها و فرآیندهایی است که از طریق آن یک شرکت، هدایت و کنترل میشود. درواقع میتوان حاکمیت شرکتی را روندی در جهت تعادل بخشیدن به منافع ذینفعان مختلف یک شرکت دانست. این ذینفعان میتوانند سهامداران، مدیران ارشد، مشتریان، تامینکنندگان، وامدهندگان، دولت و حتی جامعه باشند. بنابراین حاکمیت شرکتی تقریبا تمام حوزههای مدیریت را در بر میگیرد، از طرحهای عملیاتی و کنترلهای داخلی گرفته تا سنجش عملکرد و افشای شرکتی.
اهمیت امتیاز حاکمیت شرکتی چیست؟
امتیاز حاکمیت شرکتی به مجموعهای از معیارها و استانداردها اشاره دارد که به نحوه مدیریت و نظارت بر شرکتها کمک میکند. اهمیت این امتیاز به چند دلیل است؛ امتیاز بالای حاکمیت شرکتی میتواند اعتماد سرمایهگذاران را جلب کند و منجر به جذب سرمایههای بیشتر شود. در خصوص کاهش ریسک نیز با وجود سیستمهای مناسب حاکمیت شرکتی، ریسکهای مالی و قانونی کاهش مییابد. از سوی دیگر، شرکتهایی که حاکمیت شرکتی قوی دارند، معمولاً عملکرد بهتری از نظر مالی و عملیاتی دارند. ضمن اینکه حاکمیت شرکتی مناسب میتواند به پایداری بلندمدت شرکت کمک کند و منافع ذینفعان را تأمین کند.
امتیاز حاکمیت شرکتی چگونه محاسبه میشود؟
محاسبه امتیاز حاکمیت شرکتی معمولاً شامل ارزیابی معیارهای مختلفی از جمله ساختار هیات مدیره که شامل تعداد اعضای مستقل، تنوع و تجربه اعضا است، شفافیت مالی و کیفیت گزارشگری مالی و افشای اطلاعات، حقوق سهامداران، نحوه حفاظت از حقوق سهامداران و سازوکارهای رأیگیری، مدیریت ریسک، وجود فرآیندهای مؤثر برای شناسایی و مدیریت ریسکها، اخلاق کسبوکار، رعایت اصول اخلاقی و مسئولیت اجتماعی است.
این معیارها معمولاً از طریق پرسشنامهها، مصاحبهها و تحلیل دادههای مالی جمعآوری میشوند و سپس به امتیاز کلی تبدیل میشوند.
آیا میتوان این امتیاز را در کنار توانگری مالی، شاخصی برای رتبهبندی شرکتهای بیمه در نظر گرفت؟
بله، میتوان امتیاز حاکمیت شرکتی را در کنار شاخصهایی مانند توانگری مالی برای رتبهبندی شرکتهای بیمه در نظر گرفت. ترکیب این دو شاخص میتواند تصویر جامعتری از وضعیت شرکت ارائه دهد. در واقع توانگری مالی، نشاندهنده سلامت مالی و توانایی شرکت در پرداخت تعهدات خود است و حاکمیت شرکتی، نشاندهنده کیفیت مدیریت و نظارت بر شرکت. این دو شاخص میتوانند به سرمایهگذاران و ذینفعان کمک کنند تا تصمیمات بهتری در مورد سرمایهگذاری یا همکاری با شرکتهای بیمه بگیرند.
با این تفاسیر، تأثیر کسب بالاترین جایگاه امتیاز حاکمیت شرکتی بر فعالیت شرکت بیمه معلم در صنعت بیمه چگونه خواهد بود؟
شرکت بیمه معلم با قرارگیری در بالاترین جایگاه امتیاز حاکمیت شرکتی میتواند تأثیرات مثبت متعددی بر فعالیت خود بگذارد؛ کسب این جایگاه که با درایت و راهنماییهای تاثیر گذار هیاتمدیره و مدیرعامل محترم بیمه معلم طی یک سال اخیر رقم خورده میتواند اعتماد سرمایهگذاران را جلب کند و به افزایش سرمایهگذاریها کمک کند. همچنین کسب این امتیاز میتواند به عنوان یک مزیت رقابتی عمل کند و بیمه معلم را از سایر رقبا متمایز کند. ضمن اینکه، اعتبار و شهرت شرکت در بازار ارتقا مییابد و همین مساله میتواند منجر به افزایش فروش و مشتریان جدید شود. لازم به ذکر است که شرکتهایی با حاکمیت شرکتی قوی معمولاً نرخ بهره کمتری برای تأمین مالی دریافت میکنند، زیرا ریسک کمتری برای سرمایهگذاران دارند. البته وجود یک سیستم حاکمیتی قوی میتواند به پایداری و رشد بلندمدت شرکت نیز کمک کند.
برنامه شرکت بیمه معلم برای ارتقای امتیاز حاکمیت شرکتی چیست؟
واقعیت امر این است که قرار گرفتن در رتبه اول حاکمیت شرکتی، برای بیمه معلم نقطه شروع است و با توجه به اینکه وفق ابلاغیه شرکت فرابورس ایران، امتیاز شرکت ۹۷٫۵۴ محاسبه شده و نزدیک به ۱۰۰ است، برنامههایی در حوزههای فرآیندهای گزارشگری مالی و افشای اطلاعات، توسعه و پیادهسازی سیستمهای مؤثرتر برای شناسایی و مدیریت ریسکها، تقویت سازوکارهای جدید برای حفاظت از حقوق سهامداران و تسهیل در فرآیند رأیگیری، افزایش مسئولیت اجتماعی و اجرای برنامههای مرتبط در حال پیگیری و اجرا است تا بتواند جایگاه خود در رتبه اول را حفظ نماید.